Spînu: „Programul Transport modern continuă”. Este așa oare? Când vom vedea vreo finalitate în proces?

Spînu: „Programul Transport modern continuă”. Este așa oare? Când vom vedea vreo finalitate în proces?

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, spune că programul Transport Modern continuă, informează OFICIAL. 

Unul din cele 7 obiective anunțate la începutul anului acesta în cadrul Programului este Codul transporturilor.

„Această lege trebuie să devină funcțională în numele operatorilor de transport și a cetățenilor. Am pornit de la rădăcina problemei, dealtfel lucrăm cu echipa ministerului la o serie de modificări la Codul Transporturilor Rutiere, care vin să îmbunătățească acest sistem atât de învechit și lăsat baltă ani la rând. Acesta trebuie să meargă cu noile tendințe digitale, cu noile cerințe ale societății”, spune ministrul.

Autoritățile își propun să:

„1️⃣ Revizuim competențele autorităților responsabile de reglementarea activității din domeniul transporturilor.

Propunem:
◾️pentru programul de transport interraional și internațional să fie responsabil Agenția Națională Transport Auto;
◾️pentru programele raionale să fie responsabile Consiliile raionale;
◾️pentru programele locale/municipale să fie responsabile consiliile locale/municipale.

2️⃣ Extindem termenul de valabilitate al certificatelor de competență profesională pentru conducatori auto și manageri, de la 3 la 7 ani.

3️⃣ Fiscalizăm serviciile de transport rutier de pasageri. Proiectul actului normativ propune fiscalizarea obligatorie a tuturor biletelor de călătorie la serviciile regulate, prin introducerea unui sistem informațional unic ”e-Bilet”, la care vor avea acces operatorii de transport, autogările, organele de control și desigur în prim plan beneficiarii serviciilor de transport – adică cetățenii. Astfel, în vederea asigurării drepturilor depline ale pasagerilor, operatorii de transport rutier și autogările vor avea obligațiunea comercializării biletelor de călătorie doar prin intermediul echipamentelor de casă și de control cu memorie fiscală, cu eliberarea bonului de casă în calitate de bilet de călătorie.

4️⃣ Combatem transportul ilicit de mărfuri și pasageri. Aici propunem aplicarea sancțiunilor mai dure și modul de documentare, prin crearea unui articol separat, care va conține o delimitare mai detaliată a acestor contravenții. Spre exemplu, va fi aplicat și suspendat dreptul de utilizare a vehiculului rutier prin reținerea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare și a certificatului de înmatriculare pe un termen de 3 luni, iar în cazul admiterii repetate a încălcărilor, termenul se suspendare se majorează până la 6 luni.

5️⃣ Reglementăm activitățile platformelor mobile de taxi. Deținătorii acestor aplicații trebuie sa fie înregistrați și să respecte legislația fiscală. Suplimentar aceștia vor fi obligați să elibereze bonuri de casă, inclusiv în format electronic pentru serviciile acordate de operatorii de transport rutier în regim de taxi.

6️⃣ Reducem numărul actelor la bordul vehiculelor. Multe din acte vor putea fi accesate în baza de date electronice de la ANTA și nu vor mai fi prezentate fizic: extrasul din Registrul operatorilor de transport rutier și certificatului de competență. Astfel, pentru transporturile rutiere în trafic național din 4 acte obligatorii, vor rămâne doar 2. Cele din urmă vor fi excluse pe măsură ce va fi realizată digitalizarea acestora.

7️⃣ Modificăm principiile de formare a politicii tarifare pentru serviciile regulate. Ca să sprijinim stimularea reînnoirii parcului auto antrenat pentru transportul public raional și interraional, la prima etapă se propune liberalizarea tarifelor pentru serviciile regulate în trafic raional începând cu 01.01.2023. În cazul serviciilor interraionale acest mecanism urmează a fi aplicat începând cu 01.01.2025. Aceste modificări vor spori competitivitatea operatorilor de transport, dar și vor permite sporirea nivelului de confort și siguranță pentru călători.

8️⃣ Revizuim orarul de activitate a serviciilor regulate și procesul de aprobare a acestora. Așadar, la modificarea programelor de transport rutier urmează să fie solicitat și avizul primăriilor din localitățile capăt de rută. Regimul de muncă pentru operatorii de transport rutier regulat trebuie să fie bine coordonat și aplicate sancțiuni pentru nerespectarea lor. În acest mod vom transpune prevederile Cărții calității pentru operatorii de transport. În țările UE este o gradare a încălcărilor ce ține de regimul de muncă a conducătorilor auto, inclusiv, și modul de distribuire a responsabilităților. De altfel, vom propune ca operatorul rutier care a admis suspendări la deservirea serviciilor regulate care au condus la retragerea autorizației, nu va putea solicita 12 luni autorizarea altui serviciu regulat.

9️⃣ Perfecționăm cadrul legal pentru emiterea autorizațiilor CEMT. Acestea vor fi eliberate strict prin intermediul sistemului informațional “E-autorizație Transport”. Transportatorii de marfă care au solicitat autorizații și nu le-au ridicat în termen vor suporta diminuări din parcul eligibil. Acest lucru va responsabiliza operatorii de transport marfă atât în procesul solicitării cât și utilizarea rațională a acestora.

1️⃣0️⃣ Liberalizăm serviciile de autogară. Serviciile de autogară urmează să fie supus regimului de autorizare, iar înființarea lor nu va mai fi condiționată de utilizarea capacității existente a autogărilor din localitate, precum și obligativitatea deținerii unor surse financiare majore”.

Spînu punctează că transportul din țara noastră are nevoie de revitalizare.

„Garantăm pe susținerea tuturor pentru un serviciu modern și sigur. Documentul integral poate fi consultat aici: 🔗https://bit.ly/3z46bKa, iar propunerile voastre le așteptăm la emailul 🗳 roadtransport@midr.gov.md Vă mulțumim pentru conlucrare”, a conchis ministrul.

Share