Situaţia în sistemul de educaţie din Chișinău: Mai multe grădinițe nu și-au reluat activitatea
Primăria Chişinău informează despre situaţia în sistemul educaţional din municipiu, la începutul anului de studii 2018 – 2019.
La moment, în cele 145 de instituţii de învăţământ primar și secundar municipale, conform datelor preliminare, studiază 87784 de elevi. În clasa I-a în acest an au mers 9392 de elevi, care au fost repartizați în 345 clase. În acelaşi timp, în clasa a X-a s-au înscris 4692 de elevi. De menţionat că de la începutul anului 2018 au plecat peste hotare 1340 de elevi, iar circa 200 au revenit.
Concomitent, sistemul de educaţie timpurie din municipiul Chişinău include 159 de instituţii de învăţământ preşcolar cu un contingent de 37942 şi cu 1433 grupe. În oraşul Chişinău sunt amplasate 131 de grădiniţe, iar 28 de instituţii de învăţământ preşcolar sunt amplasate în localităţile din componenţa municipiului Chişinău.
La 3 septembrie 2018, din cele 159 de instituţii din municipiul Chişinău, activează 149 de grădiniţe cu un contingent de 34509 de copii pe listă. Frecvenţa, în mediu, este de 24200.
La moment, 11 instituții de educație timpurie și-au sistat activitatea temporar din diferite motive – 3 grădinițe nu pot activa din cauza lipsei de bucătari, iar în 8 instituţii continuă lucrările de reparații. Informaţia privind situaţia în sectoarele din municipiul Chişinău se prezintă în felul următor:
Sectorul Botanica:
2 instituţii de educaţie timpurie nu şi-au reluat activitatea (Grădiniţa nr.106 din cauza lipsei bucătarilor, iar în Grădiniţa nr. 181 nu s-au finalizat lucrările de reparație la blocul alimentar și depozite.
Sectorul Buiucani:
3 instituţii de educaţie timpurie nu şi-au reluat activitatea (În grădiniţele nr. 54 şi nr.63 nu s-au finalizat lucrările de reparație la blocul alimentar și depozite, iar în grădiniţa nr.145 – nu s-au finalizat lucrările de reparație în sala muzicală, a unei grupe, restaurarea unui pavilion și repararea lucrărilor de tâmplărie din economiile de la repararea capitală a acoperișului finanțat din grantul oferit de Guvernul României).
Sectorul Centru:
O singură instituţie de educaţie timpurie nu şi-a reluat activitatea, grădiniţa nr.92, din lipsa bucătarului.
Sectorul Ciocana:
3 instituţii de educaţie timpurie nu şi-au reluat activitatea (În grădiniţa nr.135 nu s-au finalizat lucrările de reparație a acoperișului și schimbare a geamurilor conform proiectului oferit de Ambasada Japoniei, în grădiniţa nr.149 continuă lucrările de reparații la depozitul de legume, iar în grădiniţa nr.161 nu s-au finalizat lucrările de reparație la blocul alimentar și blocurile sanitare);
Sectorul Râșcani:
3 instituţii de educaţie timpurie nu şi-au reluat activitatea (În grădiniţa nr.1 din Grătiești continuă lucrările de reparație, iar grădiniţa nr.47 din lipsa bucătarului).
Conform prevederilor Regulamentului-tip de organizare şi funcţionare a instituţiei de educaţie timpurie, în perioada sistării activităţii instituţiei, conducerea grădiniţei, la necesitate, ia măsuri de asigurare a copiilor neîncadraţi, contactând instituţiile apropiate, din raza unităţii administrativ-teritoriale, care funcţionează în perioada respectivă şi au posibilitatea de a prelua copiii sau oferă părinţilor alte alternative.
Programul de activitate al instituţiilor de educaţie timpurie va fi stabilit astfel, încât să fie respectate drepturile legale ale copiilor, părinţilor şi angajaţilor.
La moment, în instituțiile de educație timpurie din municipiul Chișinău sunt vacante 382 posturi de educatori, 275 unități de ajutori de educatori și dădace sanitare, 60 unități de bucătar și bucătar auxiliar, 41 unități de spălător de veselă. La moment, au acceptat să se angajeze la grădinițe doar 31 de cadre didactice, absolvenți ai instituțiilor superioare și profesional tehnic post secundar și non-terțiar cu profil pedagogic.
Mihaela Rotari