Sfaturi pentru alegerea corectă a încălțămintei
Achiziţionarea articolelor de încălţăminte necesită o atenţie deosebită. În acest sens, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței oferă sfaturi în speranţa unei alegeri bune, după cum urmează:
– achiziţionaţi articole de încălţăminte numai din magazine specializate, unde se eliberează documente care confirmă faptul efectuării cumpărăturii cu indicarea datei cumpărării, denumirii agentului economic, denumirii produsului şi costul lui (bonul de casă sau alt document care confirmă faptul efectuării cumpărăturii);
– acordaţi o atenţie deosebită la achiziţionarea articolelor de încălţăminte sport care poartă numele unor mărci consacrate, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea sa fie contrafăcute;
– examinaţi cu atenţie încălţămintea şi probaţi ambele articole de încălţăminte ale perechii alese înainte de a lua o decizie;
– încălțămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor 3 părţi componente – faţa, căptuşeală şi acoperiş de branţ, talpa exterioară;
– etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată şi accesibilă şi să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles.
Termenul de garanţie legală curge din data vânzării către consumator şi constituie 30 zile de la data vânzării acestora.
Pentru produsele, altele decât cele de folosință îndelungată, precum articole de încălțăminte, țesături, articole de sticlă și ceramică, răspunderea vânzătorului este angajată dacă neconformitatea apare într-un termen de 30 de zile de la data vânzării acestora. La produsele de sezon (încălţăminte, articole vestimentare, produse din blană etc.) procurate până la începerea sezonului respectiv, termenul de garanţie se calculează de la începutul sezonului corespunzător, pentru perioada de iarnă de la 1 octombrie, pentru perioada de vara de la 1 aprilie.
Atunci cînd produsul achiziționat, în perioda de garanție enunțată, manifestă unele caracteristici de neconformitate, consumatorul este obligat să se adreseze cu o reclamație/adresare prealabilă inițial comerciantului. Acesta are la dispoziție 14 zile calendaristice pentru a satisface revendicările consumatorului.
În caz contrar, consumatorul este îndemnat să adreseze o reclamație către Agenția pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței (MD-2012, mun. Chişinău, sectorul Centru, str.Vasile Alecsandri,78, etajul 1, e-mail: consumator@apc.gov.md) pentru a obliga agentul economic întru satisfacerea revendicărilor înaintate de consumator.
Mihaela Rotari