Serviciile de asistență psihopedagogică din țară, mai accesibile pentru beneficiari

Serviciile de asistență psihopedagogică din țară, mai accesibile pentru beneficiari

Realizările și problemele serviciilor de asistență psihopedagogică (SAP) au fost discutate vineri, 5 iunie, în cadrul unei ședințe cu participarea șefilor acestor servicii. Organizatorii ședinței au prezentat au raport de monitorizare a SAP-urilor pe șase domenii importante: asigurarea cu spații și dotări, asigurarea cu resurse umane, management organizațional și financiar, dezvoltarea de parteneriate, oferirea serviciilor de asistență psihopedagogică și promovarea acestora.

Prezentă la eveniment, Valentina Chicu, șefa Direcției Învățămînt preuniversitar, Ministerul Educației, a menționat importanța activității SAP-urilor pentru asigurarea realizării dreptului la o educație de calitate a fiecărui copil. „Trebuie să găsim soluții pentru a asigura transparența utilizării fondurilor alocate dezvoltării educației incluzive. Serviciul de Asistență Psihopedagogică trebuie să sprijine la maximum abilitarea cadrelor didactice în domeniu, inclusiv prin participarea specialiștilor săi la întrunirile metodice ale acestora, la nivel raional și republican.”

Participanții la întrunire au apreciat înalt calitatea exercițiului de evaluare și monitorizare, menționînd că vor putea folosi datele prezentate, concluziile și recomandările pentru impulsionarea activităților ulterioare.

La rîndul său, viceministrul Educației, Liliana Nicolaescu-Onofrei, a ținut să sublinieze importanța promovării bunelor practici ale SAP-urilor, prin schimb de experiență și prin intermediul mass-media, lucru pentru care sînt necesare eforturi comune.

Raportul de evaluare și monitorizare a activității Serviciilor de Asistență Psihopedagogică a fost elaborat în perioada decembrie 2014 – februarie 2015 de către experții organizației neguvernamentale „Femeia și Copilul – Protecție și Sprijin”, în cadrul proiectului „Transformarea sistemului rezidențial de îngrijire a copilului și promovarea educației incluzive”. Proiectul a fost implementat de către Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică al Ministerului Educației, cu sprijinul UNICEF Moldova.

Amintim că, în prezent, în toate raioanele republicii, în municipiile Bălți și Chișinău, precum și in UTA Găgăuzia activează Servicii de Asistență Psihopedagogică. Din numărul total de instituții, 20  au deja sedii care corespund standardelor de accesibilitate externă, adică sînt accesibile pentru persoanele cu dizabilități. În circa 85% din SAP-uri, specialiştii angajaţi au experienţă în domeniul în care activează. Din vara anului 2014, Centrul Republican de Asistenţă Psihopedagogică a organizat module de formare pentru echipele SAP și pentru specialiştii de profil din cadrul acestora. În același timp, doar 25 de instituții cunosc bugetul pe care trebuie să-l administreze și doar 6 instituții au executat în întregime bugetul anului trecut.

În perioada 2013-2014, au fost evaluați  2823 de preșcolari și 9382 de elevi. Pentru fiecare copil, a fost elaborat un raport cu recomandări concrete, pentru a asigura sprijinul necesar în vederea asigurării succesului școlar.

Mihaela Rotari

Share