Petru Rotaru: Autoritatea fiscală demonstrează că are o echipă de oameni profesioniști, competenți, talentați, gata să facă față oricăror provocări
Petru Rotaru, director al Serviciului Fiscal de Stat în perioada 30 martie – 28 septembrie 2023, a mulțumimt colegilor din cadrul autorității pentru munca prodigioasă, pentru susținerea necondiționată și suportul acordat întru realizarea tuturor obiectivelor stabilite, în cadrul unei ședințe la final de mandat.
„Exprim recunoștință pentru profesionalismul, dedicația și devotamentul de care dați dovadă în activitatea responsabilă pe care o desfășurați zi de zi. Autoritatea fiscală demonstrează că are o echipă de oameni profesioniști, competenți, talentați, gata să facă față oricăror provocări, obiectivul major fiind asigurarea dezvoltării statului Republica Moldova și asigurarea bunăstării cetățenilor acestuia”, a declarat Petru Rotaru.
În context, ex-directorul SFS a trecut în revistă principalele realizări înregistrate pe parcursul anului 2023, și anume:
- îmbunătățirea infrastructurii pentru sistemele e-Factura, Contul curent al contribuabilului și Declarația electronică, inclusiv prin migrarea acestora în MCloud;
- extinderea subiecților aplicării Sistemului Informațional ”Monitorizarea electronică a vânzărilor”;
- migrarea foștilor titulari de patentă de întreprinzător în domeniul comerțului la regimul fiscal simplificat – activitate independentă;
- simplificarea procedurii de înregistrare fiscală a persoanelor fizice ce desfășoară activitate independentă;
- simplificarea procedurii de declarare a obligațiilor fiscale;
- dublarea spațiului de stocare al server-ului care asigură funcționarea bazei de date a SIA „e-Factura”;
- aprobareaRegulamentului privind rambursarea TVA pentru producătorii agricoli;
- modificarea Regulamentului privind restituirea taxei pe valoarea adăugată.
Referitor la încasările la Bugetul Public Național (BPN) administrate de Serviciul Fiscal de Stat, în perioada ianuarie-august 2023 au constituit 41,1 miliarde lei, ceea ce denotă o creștere de 5,8 miliarde lei sau cu circa 16,4 % în raport cu perioada similară a anului precedent.
De asemenea, este important de menționat că, în detrimentul activităților de control, se pune un accent deosebit pe promovarea conformării voluntare. Astfel, în primul semestru al anului 2023, au fost intensificate acțiunile de conformare voluntară a contribuabililor la respectarea legislației fiscale, inclusiv prin majorarea numărului de vizite fiscale cu circa 80%. În context, a fost înregistrată o reducere semnificativă de circa 57% a numărului controalelor fiscale efectuate din cele planificate, rezultativitatea controalelor fiscale efectuate din cele planificate constituind 99,4%.
Totodată, pe fundalul diminuării numărului controalelor fiscale planificate, ponderea sumelor încasate din totalul obligațiilor fiscale calculate în cadrul controalelor efectuate s-a majorat cu 55,7 milioane lei sau cu 52% față de perioada similară a anului 2022, ceea ce vorbește despre eficientizarea acțiunilor de control desfășurate, inclusiv planificarea lor, raportate la costurile de administrare fiscală suportate de instituție în acest sens.
Un alt aspect important este că, în luna august a fost semnat Acordul de colaborare dintre Serviciul Fiscal de Stat și Serviciul Vamal al Republicii Moldova, care are drept obiective prevenirea evaziunii fiscale, a infracțiunilor de corupție și a încălcărilor fiscale și vamale, eficientizarea serviciilor prestate mediului de afaceri prin automatizarea acestora, îmbunătățirea mediului de afaceri prin asigurarea unei concurențe loiale și reducerea controalelor, eficientizarea proceselor de aplicare a legii pe domeniul fiscal și vamal, asigurarea schimbului de experiență, prin acordarea suportului reciproc metodologic și practic, organizarea ședințelor comune, seminarelor și sesiunilor de instruire.
De asemenea, a fost semnat cel de-al treilea Acord de cooperare dintre Agenția Fiscală Suedeză și Serviciul Fiscal de Stat pentru perioada 2023 – 2026, fiind, actualmente, în desfășurare, misiunea experților pe toate cele 3 componente ale proiectului: Managementul resurselor umane, Schimbul internațional de informații, Deservirea contribuabililor.
Vorbind despre prioritățile pe termen mediu și lung, dl Petru Rotaru a menționat că, Serviciul Fiscal de Stat este în plin proces de armonizare a legislației fiscale, inclusiv alinierea legislației fiscale naționale la prevederile acquis-ul comunitar.
La fel, dl Rotaru a atras atenția asupra următoarele obiective care urmează a fi realizate în continuare de către echipa autorității fiscale, și anume:
- implementarea legislației privind prețurile de transfer;
- elaborarea Strategiei de conformare a contribuabililor mari;
- revizuirea sistemului de indicatori pentru a evalua eficiența și eficacitatea controalelor fiscale;
- revizuirea riscurilor de neconformare fiscală;
- extinderea categoriilor de contribuabili obligați să se conecteze la SIA „MEV”;
- extinderea implementării Declarațiilor precompletate, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii.
Reamintim că, dl Petru Rotaru a deținut funcția de director al Serviciului Fiscal de Stat în perioada 30 martie – 28 septembrie 2023. La data de 28 septembrie 2023 a fost investit în funcția de ministrul al Finanțelor.
Share