Modificări în Regulamentul circulației rutiere. Se clarifică regimul bicicletelor, trotinetelor și bicicletelor electrice
Cabinetul de miniștri a aprobat o serie de modificări la Regulamentul circulației rutiere (RCR) în vederea promovării unui sistem rutier sigur și prevenirea accidentelor rutiere cu consecințe grave pentru participanții la trafic, informează OFICIAL.
Modificările în cauză aduc claritate asupra regimului bicicletelor, bicicletelor electrice și, în premieră, reglementează trotinetele electrice. Astfel, în RCR au fost introduse:
1️⃣ Noțiunea de „trotinetă electrică”, precum și specificațiile tehnice ale acestora (până acum, acest mijloc alternativ de transport nu a fost reglementat).
2️⃣ Reglementarea fixă a capacității de motorizare de până la 500W și a capacității de dezvoltare a vitezei de până la 25 km/h pentru trotinetele electrice. Dacă vehiculul înregistrează parametri mai mari de aceștia, persoana este obligată să parcurgă procesul de școlarizare, pentru a obține dreptul special de a conduce pentru subcategoria AM.
3️⃣ Trotinetele electrice vor putea circula doar pe pistele special amenajate (benzi, piste pentru bicicliști), iar în cazurile în care acestea nu există, circulația lor este permisă numai pe sectoarele de drum cu respectarea următoarelor cerințe:
a) persoana are împlinită vârsta de 16 ani;
b) viteza maximă admisă pe tronsonul de drum este de până la 50 km/h.
4️⃣ Este introdusă interdicția de a utiliza telefonul mobil sau a căștilor audio în timpul deplasării pe trotinetă, bicicletă sau ciclomotor. De asemenea, interdicția de a conduce vehiculul sub influența alcoolului sau substanțelor narcotice a fost extinsă și asupra conducătorilor de trotinete electrice. Concomitent, a fost introdusă obligația de a purta casca de protecție în timpul conducerii bicicletei pe drumurile unde viteza de deplasare depășește 50 km/h (drumurile naționale), în rest casca de protecție având caracter recomandat;
5️⃣ Un alt element important este introducerea modalității securizate de depășire a bicicletelor de către coducătorii auto, în dependență de viteza de deplasare:
a) La o viteză de deplasare mai mică de 50 km/h, depășirea bicicletelor, trotinetelor, trotinetelor electrice, ciclomotoarelor și motocicletelor fără ataș se face trecând peste axul drumului cu roțile din stânga;
b) La o viteză de deplasare a automobilului egală sau mai mare de 50 km/h, șoferul trebuie să depășească axul drumului (linia întreruptă) cu cel puțin jumătate din lățimea vehiculului.
6️⃣ Au fost introduse indicatoarele caracteristice benzilor rezervate bicicliștilor și stațiilor de alimentare a automobilelor cu energie electrică.
7️⃣ A fost extins un element important pentru „calmarea” traficului, și anume inițiativa de reducere a vitezei la 30 km/h în zonele cu flux sporit de participanți vulnerabili la trafic. Aceste zone include adiacentele instituțiilor de învățământ, spitale, parcuri, centre istorice ale orașelor. Astfel, gestionarea controlului vitezei reprezintă un set de măsuri pentru limitarea efectelor negative ale condusului agresiv.
Din analiza situațională, în ultimii 2 ani, deducem o creștere exponențială a numărului vehiculelor electrice și intensificarea de către acestea a traficului rutier, în special conduse de persoane tinere, fără de experiență, fapt ce sporește riscul de accidentări. Doar pe parcursul anului 2022, avem înregistrate 52 de incidente cu implicarea trotinetelor electrice, urmare a cărora 52 de persoane au fost traumatizate, iar una a decedat.
Aceste prerogative au generat nevoia modificărilor propuse, care țintesc în reducerea procentuală, treptată a numărului deceselor şi a persoanelor grav rănite, în special din categoriilor vulnerabile (pietoni, părinți și copii, persoane în etate), printr-o îmbinare de măsuri de siguranţă rutieră pasivă şi activă, punând în evidență importanța îmbunătăţirii infrastructurii rutiere ca element cheie al siguranței în trafic.
Ministerul Afacerilor Interne a elaborat proiectul de modificare a RCR ca o soluție temporară de securizare a zonelor sensibile, nereglementate până acum, inspirați de bunele practici europene. În continuare, prin dialog constructive, purtat cu reprezentanții societății civile și ai organizațiilor de profil, MAI își propune ca în următorii ani eforturile de echipă să fie orientate la elaborarea unui nou Cod Rutier, adaptat în totalitate la realitățile contemporane în plan de infrastructură, vehicule și comportamentul participanților la trafic.