Măsuri pentru fluidizarea traficului la frontieră în contextul sărbătorilor pascale

Măsuri pentru fluidizarea traficului la frontieră în contextul sărbătorilor pascale

„Călătoriți în siguranță în perioada Sărbătorilor Pascale și informați-vă din prima sursă!” este mesajul MAI către toți cetățenii care intenționează să traverseze frontiera de stat în această perioadă.

Este bine cunoscut faptul că perioada sărbătorilor de Paști este una aglomerată pentru Poliția de Frontieră, dar și pentru colegii noștri din Serviciul Vamal, având în vedere creșterea traficului în multe puncte de trecere și riscul creșterii timpilor de așteptare la frontieră.

Experiența din anii anteriori și datele statistice arată că, în perioada imediat următoare, se va înregistra o creștere semnificativă a numărului de traversări ale frontierei, fie că este vorba de România, Ucraina sau Aeroportul Internațional Chișinău. În mod special, se anticipează o creștere a traficului în zilele de joi și vineri în această săptămână, precum și în intervalul de marți până sâmbătă în săptămâna dinaintea Paștelui Blajinilor. Cele mai aglomerate intervale orare sunt între 14:00 și 20:00 pentru intrare și între 08:00 și 14:00 pentru ieșire din țară.

Poliția de Frontieră a dispus o serie de măsuri pentru fluidizarea traficului transfrontalier și menținerea unui sistem eficient de supraveghere a frontierei. Activitatea intensivă va fi desfășurată în perioada 1 mai – 16 mai 2024.

Pentru a descongestiona fluxul transfrontalier și a menține situația sub control în punctele de trecere frontierei terestre, Poliția de Frontieră va întreprinde următoarele măsuri:
1. Concentrarea eforturilor în cele mai solicitate puncte de trecere, PTFS Leușeni-Albița, PTFS Sculeni-Sculeni și PTFS Palanca-Maiki-Udobnoe.
2. Luarea de măsuri proactive pentru fluidizarea fluxului de pasageri și autovehicule prin pregătirea locurilor de muncă suplimentare în PTFS, utilizarea tehnicii de control specializate și aplicarea maximă a mijloacelor și a câinilor de serviciu pentru a preveni și contracara migrația ilegală și alte infracțiuni transfrontaliere. (ar permite neîntârziat reamplasarea și/sau implicarea personalului în situație de criză);
3. Folosirea la maxim a infrastructurii PTFS (disponibilitatea tuturor pistelor de control);
4. Întâlniri cu subdiviziunile locale și teritoriale ale Serviciului Vamal pentru a sincroniza numărul angajaților în PTFS, timpul de desfășurare și schimbul de informații privind fluxul din PTFS.
5. Evaluarea periodică a rețelelor schimbului de date între Poliția de Frontieră și Serviciul Vamal, în vederea prevenirea blocajelor tehnice și a căderilor de rețea;
6. În cadrul tratativelor cu autoritățile de frontieră române, se examinează evantuala extindere a programului de lucru la PTF Leova-Bumbăta la regim non-stop (24/24h).
7. Efectuarea procesului de documentare a unui incident de către alt angajat decât cel implicat pe pista de control, pentru a asigura continuitatea controlului fluxului de călători și mijloace de transport;
8. Întâlniri la nivel de frontieră cu autoritățile de frontieră vecine (România/Ucraina) pentru a coordona măsurile în cazul creșterii fluxului de persoane și mijloace de transport și pentru a gestiona situațiile specifice. La fel, schimbul de informații cu autoritatea de frontieră română privind cetățenii Republicii Moldova care traversează frontiera ungaro-română cu destinația Republica Moldova.
9. Informarea prin toate canalele de comunicare ale Poliției de Frontieră despre orele și zilele cu trafic intens, încurajând călătorii să-și planifice călătoriile în afara orelor de vârf și redirecționarea fluxului către punctele mai puțin aglomerate. (Spre exemplu: mai aproape de PTFS Leușeni este PTFS Leova, în direcția PTFS Sculeni este oportunitatea de a alege PTFS Costești, iar pe linia PTFS Palanca este PTFS Tudora.
10. Asigurarea ordinii publice în Punctele de Trecere a Frontierei de Stat (PTFS), controlul documentelor, al persoanelor și al mijloacelor de transport.
11. Monitorizarea continuă a situației operative și acumularea informațiilor relevante pentru prevenirea acțiunilor care ar putea destabiliza ordinea de drept.

„La trecerea frontierei prin Aeroportul Internațional Chișinău menționăm că va fi sporită activitatea în vederea fluidizării traficului de pasageri și excluderii riscurilor la securitate.
În acest sens, Poliția de Frontieră de comun cu autoritățile cu atribuții în Aeroport vor întreprinde măsurile necesare pentru a oferi un confort optim, climat liniștit și de siguranță tuturor călătorilor. Pe linie de activitate frontalieră vor fi întreprinse măsuri suplimentare privind menținerea regimului în Aeroport, cu suplinirea numărului de polițiști de frontieră și a echipamentelor de control, cât și antrenarea mai multor echipaje canine specializate.

Totodată, accesul în aerogară urmează a fi permis doar pasagerilor, personalului care exercită atribuții de serviciu la prezentarea permisului de acces, precum și membrilor de echipaje ale aeronavelor. Pentru pasageri se va permite intrarea în incinta aerogării în baza prezentării biletului și a documentului de călătorie, controlul cărora va fi efectuat de către reprezentații administrației aeroportuare. După procedură, pasagerul va continua cu înregistrarea la rută, ulterior se va prezenta la controlul de securitate și al documentelor, urmând controlul vamal și așteptarea cursei în sala sterilă.

Pentru a ajuta autoritățile responsabile în fluidizarea afluxului de călători, dar și la degajarea circulației rutiere – excluderea ambuteiajelor din fața aerogării, se solicită prezentarea în Aeroport, cu cel puțin trei ore până la zborul rutei planificate.

Asigurăm cetățenii R. Moldova că polițiștii de frontieră sunt și vor fi prezenți pentru a garanta liniștea și ordinea publică la frontiera de stat.
În zona de frontieră și în localitățile de frontieră pentru a asigura ordinea publică vor patrula mai multe echipaje ale Poliției de Frontieră, în acest sens avem o cooperare excelentă cu armele MAI pe sectorul „verde” al frontierei. În fața oricărei schimbări sau situații precare la frontieră, ne angajăm să intervenim în mod corespunzător conform competențelor și respectând prevederile legale.

În scopul susținerii participanților la traficul transfrontalier, reamintim că pot apela non-stop numărul de call-center al Poliției de Frontieră (022 259 717) pentru a primi consultații privind situația la frontieră, regulile de traversare și alte informații publice.

În același timp, recomandăm verificarea validității și a statutului documentului de călătorie utilizat pentru traversarea frontierei de stat. Sugerăm tranzitarea tuturor punctelor de trecere existente la graniță, pentru a preveni supraaglomerarea în anumite puncte, evitând astfel formarea cozilor.

Este important să manifestăm înțelegere, răbdare și disciplină în timpul procesului de traversare a frontierei de stat, respectând cu atenție regulile și procedurile stabilite.

Vă îndemnăm să vă informați din surse credibile pentru a călători în siguranță!”, au menționat responabilii.

Share