Masă rotundă privind siguranța rutieră. Propunerile autorităților
Anual, luna ianuarie aduce o creștere semnificativă a numărului accidentelor rutiere și a victimelor acestora. Datele statistice indică, în mod special, o creștere a numărului de accidentări de pietoni, atât pe trecerile de pietoni, cât și în afara lor.
Pentru că reducerea numărului accidentelor rutiere și a consecințelor acestora trebuie să reprezinte o prioritate al autorităților publice centrale și locale, la inițiativa Ministerului Afacerilor Interne, la sediul Inspectoratului General al Poliției, a fost organizată o masă rotundă pe subiectul siguranței rutiere.
Obținerea unui spațiu sigur pentru toți participanții la trafic se bazează pe mai mulți piloni: o infrastructură rutieră sigură, o educație rutieră complexă, mijloace de transport mai sigure, un management complex al siguranței rutiere, intervenții post-accident prompte și în final, aplicarea legii, care vine să sancționeze participanții nedisciplinați la trafic.
Rolul activ și implicarea plenară a fiecărei autorități publice centrale și locale este indispensabilă pentru prevenirea accidentelor rutiere și diminuarea numărului victimelor, or rezoluția ONU 74/299 „Îmbunătățirea siguranței rutiere globale” stipulează clar că obținerea rezultatelor pozitive în diminuarea numărului accidentelor și victimelor nu poate fi obținută, decât cu implicarea tuturor autorităților statului, atât la nivel central, cât și local.
În cadrul dialogului cu implicarea reprezentanților autorităților publice locale, a societății civile și al asociațiilor de profil, au fost prezentate statisticile comparative pentru ultimii ani pentru a înțelege principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave cu implicarea pietonilor, a discuta măsurile deja întreprinse și a identifica soluții pentru creșterea gradului de siguranță rutieră pentru toate categoriile de utilizatori de drumuri, dar și pentru o abordare multidisciplinară, în manieră integrată, a problematicii siguranței rutiere.
Astfel, printre acțiunile întreprinse de către Ministerul Afacerilor Interne în 2022, au fost menționate:
– Aprobarea în parlament al inițiativei legislative MAI privind declararea zonei 30 a spațiilor din adiacentul instituțiilor de învățământ, zonelor de agrement și instituțiilor medicale. IGP va solicita autorităților locale să marcheze prin semne rutiere zonele de siguranță și va lansa, în 2023, mai multe operațiuni de identificare și penalizare a conducătorilor auto, care nu vor respecta prevederile legale;
– Aprobarea în prima lectura în parlament al pachetului de modificări legislative, mai precis a Codului Contravențional și Codului Penal, în vederea înăspririi sancțiunilor pentru principalele cauze ale accidentelor rutiere grave: depășirea limitei de viteză și neacordarea priorității pietonilor. Amintim că a fost propusă nu doar majorarea sancțiunilor pecuniare, dar și introducerea unor noi sancțiuni precum suspendarea dreptului de a conduce mijlocul de trafic pentru o perioadă de timp, pentru neacordarea repetată a priorității pietonilor, dar și pentru depășirea limitei de viteză cu peste 50 km/oră. Ministerul de Interne a solicitat repetat parlamentului urgentarea aprobării în lectura a 2-a a modificărilor legislative propuse;
– Inițierea elaborării unei strategii de siguranță rutieră pentru anii 2023-2030, care să prevadă reducere cu 50% a numărului deceselor în urma accidentelor rutiere până în anul 2030;
– Extinderea sistemului de monitorizare video a traficului cu 21 de puncte de fixare noi, dar și digitalizarea modului de lucru al inspectorilor de patrulare. În anul 2023, sistemul de monitorizare video urmează a fi extins cu încă 18 puncte de fixare, iar documentarea încălcărilor și accidentelor se va efectua în format digital, prin intermediul e-dosarului contravențional, proiect ce se propune a fi lansat în a 2-a jumătate a anului.
Prioritatea poliției este reducerea riscurilor pentru participanții la trafic, în special pentru cei vulnerabili, precum sunt pietonii, prin disciplinarea și sancționarea persoanelor care nu respectă regulile circulației rutiere, cu accent pe cei care recidivează sau prezintă pericol sporit. Astfel, de la începutul anului, IGP a lansat o operațiune largă de identificare și descurajare a încălcărilor în trafic, intensificând patrularea zonelor cu risc sporit de accidente și plasând inspectori de patrulare la cele mai periculoase treceri de pietoni, în orele de vârf.
Reprezentanții societății civile au salutat inițiativa înăspririi sancțiunilor pentru neacordarea trecerii pietonilor în zonele marcate, dar, în același timp, au propus sancțiuni mai dure și pentru pietonii care traversează neregulamentar. Au fost, de asemenea, enunțate solicitări către reprezentanții ministerului infrastructurii și al autorităților publice locale, de a îmbunătăți infrastructura rutieră, în special cea legată de trecerile pietonale – de a asigura măsuri pentru calmarea traficului, de reînnoire periodică a marcajelor și a asigura vizibilitatea și iluminare suficientă a trecerilor pietonale.
Printre principalele cauze de accidentare a pietonilor, reprezentanții ONG-urilor de specialitate au menționat infrastructura rutieră subdezvoltată, care permite conducătorilor auto să depășească limita de viteză, să fie prioritari față de ceilalți participanți la trafic, să nu observe pietonii, dar și vizibilitatea proastă pe timp de noapte a pietonilor din cauza iluminatului insuficient. De altfel, un alt aspect menționat, a fost necesitatea obligării participanților vulnerabili la trafic de a purta elemente reflectorizante.
Un alt aspect discutat de către participanți a fost necesitatea unei educații rutiere mai bune, atât la nivel de instituții de învățământ, cât și promovarea unor campanii de educație rutieră periodică, pentru toate categoriile participanților la trafic. În acest context, specialiștii din cadrul societății civile au amintit despre faptul că instituțiile de învățământ din Republica Moldova dispun de materiale interactive educaționale privind siguranța rutieră, elaborate cu suportul partenerilor de dezvoltare, dar ele sunt facultative și au solicitat petrecere orelor obligatorii de educație rutieră.