MAIA analizează bune practici europene pentru ajustarea legislației privind practicile comerciale neloiale în sectorul agroalimentar
Reprezentanții Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) și ai Camerei de Comerț și Industrie au discutat experiența statelor membre ale Uniunii Europene în implementarea Directivei (UE) 2019/633 privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, în cadrul unei noi ședințe a Grupului de mentorat pentru transpunerea acquis-ului european în sectorul agroalimentar.
Grupul de mentorat, o platformă esențială pentru schimb de cunoștințe, consultări tehnice și dialog instituțional, a fost lansat în 2023 cadrul Platformei de Parteneriat Agroalimentar și este realizat cu sprijinul Proiectului „Dialogul Moldo-German privind Politicile în Agricultură” (APD Moldova), implementat în cadrul Programului de Cooperare Bilaterală finanțat de Ministerul Federal German pentru Agricultură, Alimentație și Identitate Regională.
Directiva (UE) 2019/633, adoptată în aprilie 2019, are ca obiectiv consolidarea protecției pentru fermieri și furnizorii mici și mijlocii, prin stabilirea unor norme obligatorii care interzic 16 practici comerciale neloiale. Practicile sunt împărțite în două categorii: cele din „lista neagră”, interzise, și cele din „lista gri”, permise condiționat.
Republica Moldova a realizat o transpunere parțială a Directivei prin modificările operate în 2022 la Legea cu privire la comerțul interior, însă alinierea completă la standardele europene necesită ajustări suplimentare. În acest context, reprezentanții MAIA și ai Camerei de Comerț au analizat experiențele Germaniei, României și Irlandei, prezentate de Richard Moody, expert internațional în politici agricole și siguranță alimentară în UE.
Expertul european a formulat câteva recomandări pentru Republica Moldova în procesul de transpunere a Directivei europene, cum ar fi importanța evaluării raportului cost–beneficiu pentru identificarea modelului instituțional adecvat Republicii Moldova în aplicarea măsurilor de prevenire și combatere a practicilor comerciale neloiale. Totodată, acesta a recomandat utilizarea resurselor umane și bugetare existente, astfel încât costurile inițiale de implementare să fie reduse la minimum. O altă recomandare a vizat implementarea etapizată a prevederilor Directivei, în funcție de capacitățile instituționale și necesitățile reale ale sectorului agroalimentar. În plus, expertul a încurajat valorificarea oportunităților europene de instruire și dezvoltare a capacităților, inclusiv prin aderarea la Rețeaua UE responsabilă de monitorizarea aplicării Directivei privind practicile comerciale neloiale.











