Lucrări de reparație capitală a drumurilor și podurilor naționale – retrospectiva 2025
Pentru modernizarea rețelei rutiere naționale, prin lucrări de reparație capitală a drumurilor și podurilor, Administrația Națională a Drumurilor a asigurat implementarea proiectelor prevăzute în Anexa nr. 2 a Programului privind repartizarea mijloacelor Fondului Rutier pentru drumurile publice naționale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 211/2025.
Anexa nr. 2 cuprinde 17 obiective ce vizează lucrări de reparație capitală a drumurilor și construcțiilor inginerești, contribuind la creșterea siguranței rutiere, sporirea durabilității infrastructurii și fluidizarea traficului rutier.
Valoarea totală a mijloacelor financiare alocate la moment pentru implementarea acestor obiective, prin intermediul Fondului Rutier, constituie 477.741,78 mii lei, iar valoarea lucrărilor executate și recepționate până în prezent este de 405.710 mii lei. În anul 2025 au fost finalizate lucrările la 7 obiective, dintre care pentru 6 urmează recepția la terminarea lucrărilor. Acestea includ reparația capitală a 6 sectoare de drum, cu o lungime totală de aproximativ 25,8 km, reabilitarea a 9 poduri, precum și executarea unei lucrări de asigurare a stabilității terasamentelor (alunecare de teren).
Obiectivele finalizate sunt: ,,Reabilitarea drumului M1 Frontiera cu România-Leușeni-Chișinău-Dubăsari-Frontiera cu Ucraina, km 93+650 – 94+450, cu reabilitarea podului peste r. Bîc și a pasajului peste Calea ferată, Etapa II”, inclusiv construcția drumului de acces către str. Pietrăriei, amenajarea racordărilor și regularizarea albiei r. Bâc pe o lungime de cca 500 m. Valoarea lucrărilor a constituit 181 019 mii lei, plus 9 380 mii lei pentru lucrări de pozare a conductei de canalizare. În 2025 au fost valorificate 52 110 mii lei; „Lucrări de reparație a nodului rutier (pasajului), poziționat pe drumul public M3 Chișinău – Comrat – Giurgiulești – frontiera cu România, km 41,96 (sectorul de drum km 41,59 – 42,10 și bretelele 1 și 2)”.
Valoarea totală a lucrărilor a fost de 58 747 mii lei, dintre care în anul curent au fost valorificate 2 193 mii lei; „Asigurarea stabilității terasamentelor și reabilitarea îmbrăcămintei rutiere pe drumul M5 Frontiera cu Ucraina – Criva – Bălți – Chișinău – Tiraspol – frontiera cu Ucraina, km 182,0 – 182,4 (partea stângă)”. Valoarea totală a lucrărilor a constituit 21 623 mii lei, dintre care 4 229 mii lei au fost valorificate în anul 2025; „Lucrări de reparație a drumului R26 Bender-Căușeni-Cimișlia, km 23,821 – km 46,308 (Sectorul 2: km 31,20-km 39,00) și a podurilor amplasate la km 33,849 și km 34,256”. Valoarea totală a lucrărilor – 144 045 mii lei.
În anul curent au fost valorificate 51 044 mii lei; „Lucrări de reparație a drumului R26 Bender – Căușeni – Cimișlia, km 23,821 – km 46,308 (Sectorul 3: km 39,00-km 46,308) și a podurilor amplasate la km 39,052 și km 54,218”. Valoarea lucrărilor a constituit 163 866 mii lei, dintre care 35 819 mii lei au fost valorificate în 2025; „Lucrări de reconstrucție a podului de șosea poziționat pe drumul public G104.1 R3-Buțeni-Molești-G104, km 5,14”. Valoarea lucrărilor la acest obiectiv a fost de 12 275 mii lei, suma valorificată în anul curent fiind de 9 344 mii lei; „Lucrări de reparație a drumului G108 M5-Florești-Anenii Noi, km 9,00-16,08 (Etapa I)”. Valoarea lucrărilor – 77 404 mii lei, dintre care 17 272 mii lei au fost valorificate în 2025.
Totodată, în cadrul obiectivului „Lucrări de reparație a lucrărilor de artă poziționate pe drumul public național R6 Chișinău – Orhei – Bălți” a fost finalizată reparația pasajului peste calea ferată de la km 132,080, urmând ca obiectivul să fie finalizat complet după executarea lucrărilor la podul de la km 136,45 inclus în proiect. Valoarea lucrărilor la pasaj a constituit 40 168 mii lei, dintre care 30 238 mii lei valorificate în anul curent. De menționat că, 6 obiective sunt în curs de execuție, cu termen de finalizare planificat pentru anul 2026. Acestea vizează 5 sectoare de drum, cu o lungime totală de aproximativ 30,79 km, precum și reparația capitală a unui pod, după cum urmează: Amenajarea sensului giratoriu pe drumul R6 Chişinău-Orhei-Bălți, km 32 (intersecția cu drumul G75 R6 – Peresecina – Hârtopul Mare – Cruglic – G72, km 0,00). Valoarea lucrărilor constituie 10 660 mii lei, dintre care 5 780 mii lei au fost valorificate în anul 2025; Reparația capitală a podului peste r. Răut la km 136,450, pe drumul R6 (din cadrul obiectului „Lucrări de reparație a lucrărilor de artă poziționate pe drumul public național R6 Chișinău-Orhei-Bălți, km 132,080, și km 136,450”). Valoarea lucrărilor constituie 24 975 mii lei, dintre care 3 909 mii lei au fost valorificate în anul curent, plus 7 9051 mii lei pentru construcția drumului de ocolire temporar, pe care se va desfășura circulația rutieră în perioada de execuție a lucrărilor; Reparația drumului R26 Bender – Căușeni – Cimișlia, km 23,821 – km 46,308 (Sectorul 1: km 23,821 – km 31,200). Valoarea lucrărilor constituie 153 777 mii lei, dintre care 58 450 mii lei au fost valorificate în acest an; Reparația drumului G39 R14 – Unchitești – Țipordei – R19, km 0,00 – 9,63. Valoarea lucrărilor la obiectivul dat constituie 129 378 mii lei, dintre care 2 448 mii lei au fost valorificate în 2025; Reparația drumului G109 Delacău – Bulboaca – R2, sectoarele km 8,00 – 9,13 și km 13,40 – 19,43. Valoarea lucrărilor constituie 179 271 mii lei, dintre care 133 554 mii lei au fost valorificate până în prezent, iar 116 922 mii lei au fost valorificate în 2025; Reparația capitală a drumului G113 Bender – Copanca – Plop-Știubei – Căușeni, km 28,76 – 35,07 (Etapa I). Valoarea lucrărilor constituie 70 074 mii lei, dintre care 7 952 mii lei au fost valorificate în 2025.
În aceiași ordine de idei, menționăm că au fost semnate contractele de antrepriză pentru execuția lucrărilor la 4 obiective, a căror lucrări se planifică a fi finalizate în anul 2026, și anume: Reparația pasajului poziționat pe drumul public național R6 Chișinău-Orhei-Bălți, km 136,200; Reparația capitală a podului de șosea poziționat pe drumul public național R37 Ceadîr-Lunga-Taraclia-R32, km 6,75; Reparația capitală a podului de șosea poziționat pe drumul public național G54 R16-Răuțel-Pompa-Glinjeni-Catranîc-R16, km 1,73; Lucrări de asigurare a stabilității terasamentelor și construcția trotuarului pe drumul G65 G64 – Telenești – Mîndrești – Ghiliceni – M5, km 3,6 – 3,675.
În concluzie, proiectele finalizate și cele aflate în derulare contribuie la dezvoltarea durabilă a infrastructurii rutiere, la îmbunătățirea conectivității dintre regiuni și la crearea unor condiții mai bune de deplasare pentru toți utilizatorii drumurilor publice. Administrația Națională a Drumurilor continuă modernizarea infrastructurii rutiere pentru a asigura un nivel sporit de siguranță și confort participanților la trafic, a facilita mobilitatea cetățenilor și a agenților economici și a sprijini dezvoltarea economică a regiunilor.













