Linella va prelua întreprinderea Fourchette

Linella va prelua întreprinderea Fourchette

În ședința din 24 aprilie 2025, Plenul Consiliului Concurenței a decis autorizarea tranzacției prin care întreprinderea „Moldretail Grup” SRL (cunoscută publicului prin mărcile „Linella”, „Cip Market”, „Bravo” și „Fidesco”) preia întreprinderea „Fourchette – M” SRL (cunoscută publicului prin mărcile „Fourchette” și „To-To”). Ambele întreprinderi activează pe piața comerțului cu amănuntul de produse predominant alimentare, în format market și supermarket.

Autorizarea operațiunii de concentrare a fost condiționată de respectarea mai multor angajamente asumate de către întreprinderea „Moldretail Grup” SRL.

Îngrijorări concurențiale identificate

Consiliul Concurenței a analizat cu deosebită atenție posibilele efectele negative ale acestei tranzacții, în special în ceea ce privește furnizorii de produse agro-alimentare și concurența din sectorul comerțului alimentar.

În acest sens, Consiliul Concurenței a constatat că în urma tranzacției, „Moldretail Grup” SRL va obține sau își va consolida poziția dominantă în raza a 5 zone geografice (izocroni), în care sunt amplasate magazinele „Fourchette” și „To-To”, deținute de „Fourchette – M” SRL.

În afară de aceasta, a fost constatat riscul excluderii furnizorilor care activează exclusiv în lanțul operat de „Fourchette – M” SRL și care nu sunt prezenți în rețeaua comercială a „Moldretail Grup” SRL.

Angajamente asumate pentru eliminarea riscurilor

Pentru a elimina îngrijorările menționate, „Moldretail Grup” SRL și-a asumat o serie de angajamente, respectarea cărora va fi monitorizată strict de Consiliul Concurenței:

Angajamente structurale:
„Moldretail Grup” SRL va cesiona cinci magazine din municipiul Chișinău, situate la următoarele adrese:

– str. Ion Luca Caragiale 2/3

– str. Carierei 5, bl. A, nr. 4C

– str. Iazului 15

– str. Petru Zadnipru 16/4

– str. Codrilor 16

Cesionarea acestor unități comerciale va avea loc în termen de 6 luni de la data înregistrării tranzacției la Agenția Servicii Publice. Conform regulilor existente, în urma acestei cesionări trebuie să se asigure continuarea activității acestor magazine și gestionarea acestora de către o altă întreprindere independentă.

Angajamente comportamentale:
„Moldretail Grup” SRL și-a asumat mai multe angajamente comportamentale. În special, a fost asumată obligația de a menține relațiile comerciale existente cu furnizorii actuali ai „Fourchette – M” SRL, în special cu acei furnizori care nu au avut anterior contracte cu „Moldretail Grup” SRL. Acest angajament are ca scop protejarea accesului furnizorilor de produse agro – alimentare la piața retailului alimentar și prevenirea excluderii acestora.

Această obligație presupune că, timp de cel puțin 3 ani după realizarea tranzacției, furnizorii rețelei „Fourchette – M” SRL vor putea continua cooperarea cu magazinele preluate de către „Moldretail Grup” SRL.

Monitorizarea angajamentelor

Angajamentele asumate sunt valabile pentru o perioadă de 36 de luni (3 ani). Pe toată această perioadă, „Moldretail Grup” SRL va transmite Consiliului Concurenței rapoarte semestriale privind îndeplinirea obligațiilor, fiecare raport urmând să fie prezentat în termen de 30 de zile de la încheierea perioadei de raportare.

Consiliul Concurenței va monitoriza constant respectarea acestor angajamente/obligații, pentru a se asigura că operațiunea nu afectează concurența, drepturile consumatorilor și accesul furnizorilor la piață.

Atenție sporită la tranzacții în sectoare cheie

Consiliul Concurenței își reiterează poziția cu privire la promovarea simplificării procedurilor de examinare a notificărilor operațiunilor de concentrare economică. Totodată, cazurile care implică concentrări ce pot duce la crearea sau consolidarea poziției dominante pe piață și concentrările în sectoarele-cheie ale economiei naționale, cum este comerțul cu produse alimentare, vor fi supuse unei analize mai detaliate și riguroase.

Controlul concentrărilor economice rămâne unul dintre principalele mecanisme care permit prevenirea distorsionării mediului concurențial prin concentrarea excesivă a pieței.

Share