Finanțarea educației în Republica Moldova, discutată pe larg

Finanțarea educației în Republica Moldova, discutată pe larg

Circa 90 cadre de conducere, cadre didactice și alți actanți din educație au discutat luni, 18 aprilie 2016, cu experți din domeniile finanțe, politici publice și politici educaționale despre finanțarea educației în Republica Moldova, în cadrul unei discuții panel organizate de către Centrul de Analiză și Evaluare a Reformelor. Evenimentul are loc în cadrul proiectului „Școli transparente – Comunități prospere”, implementat de Centrul de Analiză și Evaluare a Reformelor în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Național și cu susținerea financiară a Ambasadei Marii Britanii la Chișinău, potrivit unui comunicat de presă.

Scopul acestui proiect este de a identifica și promova modele de bune practici în sistemul educațional, astfel încît resursele financiare ale instituțiilor să fie suficiente, iar părinții să contribuie doar atunci cînd pachetul standard de servicii educaționale garantat de stat nu acoperă necesitățile realizării unei educații de calitate. De asemenea, ca rezultat al proiectului se urmărește elaborarea unor livrabile care vor fi utile în procesul de consiliere și evaluare/acreditare a instituțiilor de învățămînt general de către Inspectoratul Școlar Național.

Experții au discutat despre necesitatea aplicării pachetului standard de servicii educaționale și au prezentat o viziune mai clară asupra modalității de finanțare a învățămîntului general. De asemenea, paneliștii au răspuns la întrebări ce țin de: costurile pentru care statul asigură finanțare integrală sau parțială; scopul urmărit în procesul de optimizare a școlilor; care ar fi acțiunile ce urmează a fi întreprinse pentru a diminua problemele financiare cu care se confruntă instituțiile de învățămînt general și care este rolul asociațiilor de părinți în soluționarea acestor probleme.

Directorul IȘN, Ana Vivdici a menționat că aceste discuții subliniază importanța înțelegerii adecvate a prevederilor Codului educației, Codului de etică a cadrului didactic de către actanții educaționali și aplicabilității normelor și principiilor de conduită în colaborarea cu asociațiile de părinți.

Alexandru Ciuvaga, ex-Șef direcție, Direcția educație, tineret și sport Ungheni, a vorbit, din propria experiență, despre avantajul pe care l-a avut ca urmare a procesului de optimizare a școlilor și despre necesitatea promovării transparenței financiare a instituțiilor de învățămînt. „Am avut posibilitatea să dirijăm resursele astfel ca să alocăm fiecărei școli acolo unde era nevoie și am reușit să cumpărăm zece autobuze școlare” a punctat Dl Ciuvaga.

Totodată, în cadrul discuțiilor au fost abordate problemele cu care se confruntă managerii școlari în aplicarea normativelor tehnico-sanitare pentru instituțiile de învățămînt general și a fost reiterată necesitatea revizuirii acestor normative și  actualizarea lor.

Spre finalul discuțiilor, Corina Lungu, reprezentantă a Ministerului Educației, a adus la cunoștință faptul că o mare parte din problemele discutate sunt la ordinea de zi a ministerului și se încearcă identificarea unor soluții optime pentru rezolvarea lor.

2 3 4

Mihaela Rotari

Share