Investiția anului: În Moldova se lansează una dintre cele mai moderne fabrici în domeniul industriei automotive

Investiția anului: În Moldova se lansează una dintre cele mai moderne fabrici în domeniul industriei automotive

La finele anului 2015, Compania japonezo-germană Sumitomo Electric Bordnetze (SEBN) îşi lansa oficial activitatea în Republica Moldova, anunțând că are planuri mari legate de țara noastră. La mai puțin de 2 ani de atunci, pe 30 octombrie, 2017, la Orhei va fi dată în exploatare una dintre cele mai moderne fabrici din Moldova, care va produce cablaje electrice pentru automobile și va asigura cu loc de muncă bine plătit și cu condiții de activitate decente circa 2500 de oameni, potrivit Jurnal de Chișinău.

De notat că, din start, Bordnetze a fost o companie germană. Ea a fost creată de Volkswagen și Siemens, ca să producă cablaje pentru grupul Volkswagen, dar a fost achiziționată de japonezi, cu zece ani în urmă. Acum ea este internațională – în cadrul ei lucrează germani, polonezi, slovaci etc.

Primele discuţii cu această companie privind posibila ei venire pe piața din Republica Moldova au avut loc în noiembrie 2013. Igor Corman, Directorul reprezentanței din Moldova a SEBN, pe atunci Președinte al Parlamentului, își amintește de acele discuții, care au avut loc în capitala Germaniei: „Eram la Berlin, unde le-am adresat reprezentanţilor SEBN invitaţia de a veni în Moldova, pe care au onorat-o deja la finele aceluiaşi an”. Investitorii au aşteptat rezultatele alegerilor parlamentare pentru a vedea încotro se îndreaptă în continuare Moldova, ceea ce dovedeşte că evoluţiile politice au jucat un rol important în decizia lor de a investi aici.

Doi ani mai târziu, după primul contact cu investitorii, Igor Corman a renunțat la activitatea legislativă și a decis să se implice în organizarea și implementarea acestui proiect, preluând conducerea noii companii înregistrate în Moldova în decembrie 2015. Din start, împreună cu Jerzy Laluk, directorul de producție, originar din Polonia, a fost selectată echipa de manageri și pregătite toate contractele necesare pentru construcția unei fabrici noi. Afacerea a început de la zero, iar în prezent întreprinderea are deja 470 de angajați. Atunci, s-a închiriat o hală interimară, de 2,6 mii m.p., şi pentru a nu pierde timpul până la finalizarea construcţiei fabricii, s-a lansat procesul de producere a cablajelor, după ce au fost angajate primele grupuri de muncitori. Aceștia au trecut prin trening-uri profesionale. Fiecare training a durat patru săptămâni: prima săptămână – teorie, a doua săptămână – ce înseamnă cablaj, după care alte două săptămâni – practica în producere. Primele grupuri au urmat o specializare de cinci săptămâni la două întreprinderi ale SEBN din România – la Caransebeş şi Drobeta-Turnu Severin. Reveniţi acasă, ei, la rândul lor, pot instrui deja pe alţii.

Procesul de producere a fost iniţiat în august 2016, în acel an înregistrându-se vânzări de circa 3,8 mil. euro. Și tot în august 2016, a demarat construcţia fabricii la marginea Orheiului. În acest scop, a fost selectată compania austriacă Strabag, care a dat start şantierului de construcţie cu o suprafaţă de 8 ha. Locul este unul strategic, având în vedere că drumul este larg, iar numărul mare de camioane care vor intra şi ieşi din fabrică nu va deranja locuitorii oraşului. „Am luat decizia să dăm startul acestui proiect în regiunea Orhei, ținând cont și de infrastructură, de apropierea de Chișinău, fiindcă este nevoie și de potențial, să zicem așa, de alt nivel, dacă vorbim de management”, menționează Directorul SE Bordnetze SRL.

Conducerea întreprinderii s-a gândit și la căile de acces care există, dar și la forța de muncă, lucru foarte important. Iar faptul că nu sunt alte investiții comparabile în această regiune, a fost un argument forte.

Despre seriozitatea intenţiilor SEBN în Moldova vorbesc şi cifrele. Doar construcţia fabricii, care are o suprafață de circa 27 mii m.p., a costat 22 mil. euro. Și echipamentul este estimat tot la ordinul milioanelor. Deci, în prima fază, investiția se cifrează la circa 30 de milioane.

Evident, un investitor de asemenea calibru pune un accent aparte pe forța de muncă. În acest sens, SEBN are chiar o strategie clar stabilită. „Am elaborat strategia noastră de recrutare, avem angajaţi din Chişinău, Orhei şi din împrejurimi. Mă bucur să descopăr şi aici oameni buni, tineri, cu experienţă, care vor să muncească”, spune Igor Corman.

Deocamdată, SEBN nu a iniţiat o agitaţie masivă în ceea ce priveşte angajarea, însă oamenii vin singuri. La această etapă, se pune accent pe regiunea or. Orhei, însă, conducerea întreprinderii spune că, dacă va trebui, e dispusă să organizeze transportarea angajaţilor la serviciu şi pe o rază de 25-30 km.

SEBN are asigurată şi piaţa de desfacere, deoarece negocierile cu clientul se poartă pentru mulţi ani înainte. „Evident, există şi aici perturbări, modificări de situaţie, însă în orice caz este mult mai stabil din acest punct de vedere”, susține Directorul SE Bordnetze SRL.

De asemenea, compania nu are probleme la capitolul materie primă, care se importă. „Marea provocare rămâne numărul mare de angajaţi şi cum să facem ca aceştia să lucreze conform standardelor. Compania trebuie să fie o maşină care funcţionează just in time. Orice reţinere este penalizată de client, prin urmare, procesul de producere trebuie organizat foarte bine pentru a nu exista sincope”, spune Igor Corman.

SEBN are în vedere şi o potenţială extindere în RM. Igor Corman spune că şi-ar dori ca în următorii 4-5 ani să existe nu doar o fabrică SEBN în Moldova. „La volumele de muncă pe care le planificăm, s-ar putea ca în viitorul apropiat să ne gândim serios la deschiderea unei noi fabrici prin apropiere. Deja am început aceste discuţii”.

Indiferent de cum vor evolua lucrurile în continuare, deja la această etapă se poate de afirmat cu certitudine că deschiderea de către SEBN a fabricii de la Orhei lesne poate pretinde la titlul „Investiția anului în Moldova”. Căci, nu în fiecare an în Moldova vin nume atât de „grele”, care să facă investiții atât de importante.

sursa: Jurnal de Chișinau

Share