Exporturile de mărfuri de la începutul anului a scăzut cu circa 14% față de anul trecut
Exporturile de mărfuri realizate în luna februarie 2023 au avut o valoare de 355,7 milioane dolari SUA, cu 7,2% mai mult, în raport cu luna ianuarie 2023 și cu 5,7% – comparativ cu luna februarie 2022.
În ianuarie-februarie 2023 exporturile de mărfuri au însumat 687,5 milioane dolari, valoare mai mare cu 3,1%, comparativ cu cea înregistrată în perioada corespunzătoare din anul 2022.
Exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-februarie 2023 au constituit 471,0 milioane dolari SUA (68,5% din total exporturi), fiind în scădere cu 13,7% față de perioada similară din anul 2022, care a influențat micșorarea valorii totale a exporturilor cu 11,2%.
Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-februarie 2023 s-au cifrat la 216,5 milioane dolari SUA (31,5% din total exporturi), sau de 1,8 ori mai mult, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2022. Această creștere a contribuit la majorarea pe total exporturi, cu 14,3%.
Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci comune decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 12,3% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, benzine auto, autoturisme, nuci comune decojite, medicamente, ulei de floarea soarelui, semințe de floarea soarelui, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, votcă, whisky, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare, genți de voiaj, truse de toaleta, rucsacuri și genți sportive, ceasuri de mână și alte ceasuri, porumb) – 19,2%.
Mijloacele de transport rutier în ianuarie-februarie 2023 rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (81,3% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (13,6%), transportul feroviar (3,2%), transportul aerian (1,4%) și instalații fixe de transport (0,5%).
Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27), în ianuarie-februarie 2023, au totalizat 429,3 milioane dolari SUA (cu 3,5% mai mult, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2022), deținând o pondere de 62,4% în total exporturi, în creștere cu 0,2 puncte procentuale față de ianuarie-februarie 2022.
Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în ianuarie-februarie 2023, au avut o valoare de 170,5 milioane dolari SUA (cu 92,0 milioane dolari SUA sau de 2,2 ori mai mult, în raport cu perioada similară din anul 2022), care echivalează cu o cotă de 24,8% în total exporturi, în creștere cu 13,0 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-februarie 2022. Această majorare a fost generată, în temei, de sporirea exporturilor de mărfuri în Ucraina (cu 94,2 milioane dolari SUA sau de 7,1 ori mai mult, față de ianuarie-februarie 2022), depășind, astfel, cu 2,0 milioane dolari SUA creșterea exporturilor pe total țările CSI.
În ianuarie-februarie 2023 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri au fost: România (33,6% din total exporturi), Ucraina (16,0%, majorându-se cu 13,7 puncte procentuale față de ianuarie-februarie 2022), Germania (5,7%), Italia (5,6%), Federația Rusă și Turcia (câte 4,0%), Cehia (3,3%), Belarus (2,9%), Polonia (2,6%), Spania (2,0%), Franța, Cipru și Statele Unite ale Americii (câte 1,6%), Ungaria, Bulgaria și Kazahstan (câte 1,4%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (1,1%), Regatul Țarilor de Jos (Netherlands) (0,9%), Emiratele Arabe Unite (0,8%), Elveția și Grecia (câte 0,7%), Lituania (0,6%) și Georgia (0,5%).