Experți întruniți în scopul îmbunătățirii domeniului educației din R.Moldova

Experți întruniți în scopul îmbunătățirii domeniului educației din R.Moldova

Eficientizarea infrastructurii instituțiilor de învățământ, adaptarea educației la necesitățile actuale ale societății, implicarea și responsabilizarea părinților, colaborarea mai intensă cu sectorul privat și societatea civilă – acestea și alte soluții au fost propuse de către participanții la atelierul de lucru pe marginea rezultatelor studiului sociologic “Percepţii privind sistemul educațional”. Work-shop-ul s-a desfășurat în perioada 12-13 iulie curent, la Chișinău, reunind experți autohtoni și de peste hotare, manageri ai instituțiilor de învățământ de diferite tipuri, profesori, elevi, studenți, funcționari publici.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, în cadrul atelierului de lucru au fost prezentate mai multe modele și practici europene implementate de către Estonia, Lituania, Austria, România etc. Participanții au lucrat în grupuri, analizând detaliat situația din învățământul general, învățământul profesional tehnic și învățământul superior. Ei au discutat despre calitățile și abilitățile pe care trebuie să le dețină cadrele didactice, abilitățile pe care trebuie să le formeze tinerilor școala, cum ar trebui să se implice părinții în educația copiilor, cum ar trebui să fie o instituție de învățământ, dar și un sistem educațional modern. Ulterior, cei prezenți la întrunire au identificat posibile căi pentru a îmbunătăți situația actuală.
În context, viceministrul Cristina Boaghi a menționat că toate recomandările vor fi examinate de către Ministerul Educației, iar în baza lor va fi elaborat un plan de acțiuni. ”Sper că ne vom mai întruni și la alte reuniuni, în aceeași componență, pentru a prezenta ce am aplicat în practică și care sunt noile provocări ale societății moderne, cărora sistemul educațional trebuie să le facă față”.
Directorul Fundației Friedrich Naumann pentru Libertate pentru Europa de Sudest Daniel Kaddik a apreciat înalt faptul că printre participanții la atelierul de lucru au fost reprezentanți ai tuturor grupurilor implicate, precum și specialiști din alte state: ”Deși soluțiile identificate au vizat nemijlocit situația din Republica Moldova, ele sunt aplicabile și în celelalte țări. Sper că le veți utiliza și veți continua eforturile de modernizare a sistemului de învățământ pentru ca educația să devină mai deschisă”.
Olga Cobușcean, membru al Consiliului Național al Elevilor a spus că este impresionată de nivelul înalt de pregătire al experților, precum și de actualitatea temei abordate: ”Nu există sisteme educaționale perfecte. Fiecare țară se confruntă cu probleme în acest domeniu, însă este important faptul că am reușit, într-un timp restrâns, să venim cu soluții realiste.”
Cu idei noi pentru instituția de învățământ pe care o conduce a plecat acasă și Oxana Abramova, director al liceului ”Al. Pușkin” din Chișinău: ”Asemenea întruniri sunt foarte utile. Ca rezultat al schimbului de experiență, am remarcat mai multe propuneri ce pot fi puse în aplicare de către managerii școlari. Modelele europene oferă viziuni noi și noi perspective de abordare.”
Reamintim că work-shop-ul a făcut parte din lucrările Conferinței Regionale ”Cea mai bună Educație pentru Europa”, organizată de Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate, în parteneriat cu Ministerul Educației, cu scopul de a aborda principalele probleme ale sistemului educațional din statele Europei de Sud-Est, a identifica soluții la ele, a facilita schimbul de experiență și preluarea bunelor practici internaționale.
Studiul sociologic “Percepţii privind sistemul educațional” a fost realizat pe un eșantion de circa 1300 de persoane, în perioada decembrie 2015-martie 2016.

DSC_1172
Doina Secrieru
Share