Directorul STISC, la 8 ani de semnătură mobilă: Acest parteneriat aduce beneficii majore cetățenilor
Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică (STISC), Agenția de Guvernare Electronică, Orange Moldova SA și „Moldcell” SA marchează, astăzi, 8 ani de la lansarea Serviciului „Semnătura mobilă” și anunță extinderea termenului de valabilitate al certificatului cheii publice, pentru utilizatorii semnăturii mobile, de la 1 an la 2 ani, informează OFICIAL.
„Serviciul „Semnătura mobilă” reprezintă identitate digitală ce permite accesarea serviciilor electronice atât publice, cât și private într-o manieră simplă și comodă cu ajutorul telefonului mobil. Certificatul cheii publice pentru serviciul „Semnătura mobilă” este eliberat de Centrul de certificare a cheilor publice al Serviciului Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică, care, timp de 8 ani de zile, a emis cu succes peste 245 000 de semnături mobile, având la activ circa 70 000 de utilizatori unici. De la începutul anului curent, Centrul de certificare a cheilor publice al STISC a eliberat puțin peste 26 000 de semnături mobile, fapt ce denotă funcționalitatea eficace și comodă a Serviciului. Fiind un funcțional indispensabil pentru semnarea documentelor la distanță, cu efect juridic echivalent al unei semnături olografe, Serviciul „Semnătura mobilă” este foarte ușor de utilizat, nefiind necesară utilizarea unui dispozitiv securizat de tip USB sau instalarea unor driver-e speciale, fapt ce permite semnarea documentelor de oriunde”, se spune în comunicat.
Potrivit lor, cu semnătura electronică mobilă cetățenii pot semna acte la distanță, rapoarte, declarații către instituții sau diverse cereri online cu ajutorul telefonului mobil, asigurându-le integritatea datelor procesate, confidenţialitate şi non-repudiere.
„Semnătură electronică prin intermediul telefonului mobil utilizează certificatul cheii publice eliberate de I.P. „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică”, iar dreptul de identificare și înregistrare a utilizatorilor le revine operatorilor de telefonie mobilă. Astfel, cetățenii pot obține semnătura mobilă de la operatorii de telefonie mobilă din Republica Moldova, Orange Moldova și Moldcell, care în februarie 2012 au semnat Acordul cu STISC și Agenția de Guvernare Electronică, privind aplicarea serviciului de identitate electronică mobilă – Mobile e-ID. Astfel, Guvernul a format colaborare cu operatorii de telefonie mobilă în mod deliberat, bazându-se pe angajamentul acestora privind implementarea inovațiilor în domeniu şi competenței de a emite semnături mobile cetățenilor din toată țara”, se mai spune în comunicat.
Director al STISC, Serghei Popovici a menționat: „Serviciul Semnătura mobilă, dezvoltat și implementat împreună cu partenerii din mediul de telefonie mobilă, reduce timpul necesar pentru depunerea și transmiterea actelor cu până la 95% comparativ cu semnarea olografă. Practic, scade timpul de la 2-3 zile, la câteva minute, iar în situații critice precum pandemia provocată de Covid-19, Serviciul Semnătura mobilă a facilitat munca angajaților care și-au onorat atribuțiile de muncă de la distanță și care încă continuă să o facă. Apreciem acest parteneriat tocmai pentru că aduce beneficii majore cetățenilor cu fluxuri complexe de semnare a documentelor”.
Potrivit STISC, cetățenii și agenții economici pot utiliza semnătura mobilă pentru un spectru larg de servicii publice cum ar fi:
ü Raportarea electronică la CNAM (e-CNAM),
ü Raportarea electronică la CNAS (e-CNAS),
ü Depunerea declarației fiscale electronice;
ü Verificarea contului curent al contribuabilului;
ü Solicitarea actelor de Stare Civila;
ü Serviciul de apostilare (e-Apostila);
ü Emiterea și primirea facturilor electronice (e-Factura);
ü Solicitarea licențelor de activitate (e-Licentiere);
ü Comanda online a timbrelor de acciz (COTA);
ü Comanda online a formularelor tipizate;
ü Depunerea online a cererilor de înregistrare a drepturilor de autor și proprietate intelectuală (e-AGEPI) etc.
Serghei Popovici a mai spus că, serviciul este utilizat în sectorul bancar fiind în topul interacțiunii în procesele de afaceri.
„Până acum câțiva ani, persoanele fizice și mediul de afaceri foloseau semnătura mobilă doar în raportările către organele de control sau pentru achiziții publice, însă criza COVID-19 a făcut ca majoritatea utilizatorilor să folosească acest serviciu pentru a facilita lucru la distanță. Împreună cu partenerii de dezvoltare ne-am propus să susținem digitalizarea mediului public și privat pentru eficientizarea activității prin reducerea costurilor operaționale” – a adăugat directorul STISC.
Cristina Pendea