De la 1 aprilie intră în vigoare noul Cod funciar

De la 1 aprilie intră în vigoare noul Cod funciar

De la 1 aprilie 2025, intră în vigoare noile prevederi ale Codului funciar. Documentul prevede mecanisme pentru a interveni atunci când terenurile agricole sunt lăsate în paragină, provocând daune terenurilor vecine, în special celor lucrate de alți agricultori.

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare informează cetățenii despre modul în care se va acționa în cazul în care un teren agricol nu este întreținut corespunzător mai mult de doi ani consecutiv:

Reprezentanții primăriei din localitate și ai Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, la cererea proprietarului terenului adiacent ale căror interese sunt lezate, vor verifica terenul și vor constata dacă acesta este abandonat și invadat de buruieni. Dacă se confirmă că terenul nu a fost întreținut timp de cel puțin doi ani, iar starea fitosanitară este necorespunzătoare, primăria va transmite o somație scrisă proprietarului.

Dacă proprietarul nu este de găsit, primăria va putea da terenul respectiv în arendă, temporar, pentru a fi folosit în scop agricol. Dacă terenul se învecinează cu o singură proprietate, primăria va putea negocia direct cu acel vecin interesat să-l lucreze. În caz contrar, terenul va fi scos la licitație publică, astfel încât oricine dorește să îl arendeze, o poate face în mod legal și transparent.

Licitația este organizată de o comisie specială a primăriei, formată din angajați ai instituției. În această comisie pot fi invitați și reprezentanți ai direcțiilor agricole sau experți independenți, având rol consultativ.

Pentru ca toți cei interesați să aibă șansa să participe, primăria anunță licitația public, cu cel puțin 15 zile înainte de desfășurare. Informațiile apar în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în presa locală și sunt afișate și la avizierul primăriei.

După ce se alege câștigătorul licitației, terenul este predat printr-un act oficial de primire-predare, iar persoana care a câștigat dreptul de arendă poate începe să-l lucreze.

Durata arendei este stabilită de comun acord între primărie și arendaș, care va fi de minimum un an și nu va depăși cinci ani. Contractul se încheie pentru o perioadă de cel puțin un an, dar nu mai mult de cinci ani. La finalul perioadei, contractul poate fi prelungit, dacă ambele părți sunt de acord (atașat, mai jos se regăsește un model de contract, furnizat cu titlu de exemplu orientativ).

Suma plătită de arendaș pentru folosirea terenului este păstrată de primărie într-un cont special. Proprietarul își poate recupera oricând terenul, printr-o simplă declarație scrisă. În acel moment, contractul de arendă se încheie imediat, banii adunați din arendă îi revin proprietarului (după reținerea cheltuielilor administrative suportate de primărie pentru această procedură).

Reiterăm că, proprietarul nu este deposedat de terenul său. El rămâne în continuare proprietarul legal al terenului, iar transmiterea în arendă este doar o măsură temporară, menită să prevină degradarea pământului și să protejeze vecinii.

Respectarea proprietății private rămâne un principiu fundamental, însă în situațiile în care un teren agricol este lăsat în paragină pe termen lung și afectează terenurile din jur, intervenția autorităților locale devine necesară pentru a preveni prejudicierea altor membri ai comunității.

Notă: Pentru mai multe detalii, poate fi consultat Articolul 36 din Codul funciar nr. 22/2024, care stabilește modul de transmitere în arendă a terenurilor cu destinație agricolă, aflate în proprietate privată, de către autoritățile administrației publice locale, precum și Regulamentul privind modul de transmitere în arendă a terenurilor cu destinație agricolă, proprietate privată, de către autoritățile administrației publice locale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 688/2024

Share