Curtea de Conturi a publicat Raportul misiunii de follow-up privind implementarea recomandărilor în Proiectele IFAD

Curtea de Conturi a publicat Raportul misiunii de follow-up privind implementarea recomandărilor în Proiectele IFAD

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat astăzi, 3 decembrie, Raportul de audit al misiunii de follow-up privind evaluarea implementării recomandărilor înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 68 din 13.12.2021 cu privire la Raportul auditului performanței atinse în cadrul proiectelor finanțate din fondurile externe gestionate prin intermediul Instituției Publice „Unitatea Consolidată pentru Implementarea Programelor Fondului Internațional pentru Dezvoltare Agricolă”.

În anul 2021, Curtea de Conturi a emis un raport de audit privind evaluarea performanțelor atinse în procesul implementării pe parcursul anilor 2015-2021 (10 luni) a Proiectelor IFAD VI „Programul Rural de Reziliență Economico-Climatică Incluzivă” și IFAD VII „Reziliență Rurală”.

Proiectele date  au fost orientate către dezvoltarea rurală prin reziliență economică și climatică. Obiectivul acestor proiecte a fost de a îmbunătăți viața fermierilor și antreprenorilor din mediul rural, de a dezvolta infrastructura rurală și de a susține adaptarea agriculturii la schimbările climatice.” și IFAD VII „Reziliență Rurală”. Misiunea de follow-up a avut scopul de a evalua progresele realizate și de a identifica factorii care au influențat neimplementarea integrală a recomandărilor.

Ca urmare a evaluării, auditul a constatat atât progrese semnificative, cât și deficiențe majore care au dus la utilizarea ineficientă a resurselor financiare și, în unele cazuri, risipa fondurilor publice.

Astfel, din totalul de 18 recomandări înaintate de auditul precedent, doar 12 recomandări de audit au fost implementate integral (67,7%), 4 recomandări sunt parțial implementate (22,2%), și respectiv 2 recomandări rămân a fi neimplementate (11,1%).

Recomandări implementate:

  • Modificarea Legii nr.171/2010: au fost soluționate aspecte importante privind infrastructura de irigație, inclusiv transmiterea acesteia către asociațiile utilizatorilor de apă, precum și procedurile de reabilitare și casare a infrastructurii de irigație și desecare;
  • Ghidul privind gestionarea și administrarea piețelor agricole locale: a fost elaborat și aprobat un ghid care va uniformiza reglementările și va contribui la o gestionare mai eficientă a piețelor agricole create în cadrul Programelor IFAD;
  • Planul de acțiuni al UCIP IFAD: a fost elaborat un plan de măsuri pentru implementarea recomandărilor anterioare.

Recomandări parțial implementate:

  • recuperarea mijloacelor financiare: UCIP IFAD continuă să lucreze la recuperarea fondurilor rezultate din neonorării obligațiunilor contractuale de către operatorul economic care a realizat softul de management integrat pentru proiecte;
  • înlăturarea defectelor depistate la obiectul de infrastructură (rețea de aprovizionare cu apă pentru irigare cu lungimea de 2 km în s. Hirtop r-nul Cimișlia) în vederea dării în exploatare și utilizării după destinație;
  • remedierea prejudiciilor cauzate de gestionarea necorespunzătoare a fâșiilor forestiere: Primăria Găvănoasa nu a reușit să remedieze complet problema, iar investițiile realizate nu au avut rezultatele așteptate.

Recomandări neimplementate:

  • Clasificația bugetară: Ministerul Finanțelor nu a implementat recomandarea de a adăuga un nou cod în Clasificația bugetară pentru evidența împrumuturilor acordate din granturi externe, motivând absența unui cadru normativ specific.
  • Verificarea lucrărilor de construcție: Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică (INST) nu a realizat controlul corespunzător al volumelor de lucrări pentru proiectele de infrastructură din localitățile Hîrtop și Mereșeuca, invocând motivul utilizării fondurilor private în proiecte. Cu toate acestea, INST a anunțat că vor implementa recomandările de îmbunătățire a monitorizării, având în vedere modificările recente ale legislației.

Progrese semnificative: Măsurile luate de primăriile din Telița, Saharna Nouă și Hîncești, care au asigurat contabilizarea corectă a obiectivelor de investiții, au fost un pas important spre asigurarea transparenței și gestionării eficiente a fondurilor publice. De asemenea, Primăria Dîngeni, raionul Ocnița, a reușit să ia măsurile necesare pentru înregistrarea corectă a obiectivului de drum în evidențele contabile, după intervențiile ulterioare în urma auditului.

În final, Curtea de Conturi a subliniat că, deși unele măsuri au fost implementate cu succes, nu toate recomandările au fost puse în aplicare în mod eficient, iar progresele nu au fost suficiente pentru a asigura o gestionare completă și sustenabilă a proiectelor. Recomandările care nu au fost implementate integral continuă să prezinte riscuri semnificative pentru sustenabilitatea și transparența proiectelor finanțate din fonduri externe.

Menționăm că, Raportul integral al auditului conformității poate fi consultat pe pagina oficială a instituției, accesând Raportul de audit.

Share