
Curtea de Conturi a publicat raportul de audit financiar la Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul auditului financiar asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) pentru exercițiul bugetar încheiat la 31 decembrie 2024. Auditul a urmărit scopul de a evaluarea modului în care au fost întocmite și prezentate rapoartele financiare, precum și respectarea cadrului de raportare financiară aplicabil.
În urma verificărilor efectuate, Curtea de Conturi a exprimat o opinie cu rezerve, concluzionând că, exceptând efectele aspectelor prezentate în secțiunea „Baza pentru opinia cu rezerve”, rapoartele financiare oferă, sub toate aspectele semnificative, o imagine corectă și fidelă a poziției financiare a ministerului.
Auditul a identificat abateri semnificative în evidența contabilă a subvențiilor acordate în avans, gestionate de Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură (AIPA), instituție subordonată MAIA. Conform cadrului legal și normativ în vigoare (Legea nr.71/2023 și Regulamentul aprobat prin HG nr.465/2023), AIPA era responsabilă de elaborarea politicilor contabile corespunzătoare activității sale, în special sub forma de subvenționare în avans din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural.
Deși Ministerul Finanțelor a oferit îndrumări metodologice privind tratamentul contabil al acestor subvenții, AIPA le-a aplicat doar parțial, conformându-se exclusiv celor care vizau autoritățile publice locale de nivelul I, și neaplicând prevederile referitoare la subvențiile acordate în avans persoanelor juridice și fizice. Ca rezultat:
- Subvenții în valoare de 82,5 milioane lei au fost înregistrate incorect în evidența contabilă;
- S-a produs o supraevaluare a contului „Alte creanțe ale autorităților/instituțiilor bugetare”;
- S-a produs o subevaluare a contului „Subvenții acordate întreprinderilor private”;
- Rezultatul financiar al AIPA a fost supraevaluat cu 82,5 milioane lei, influențând negativ acuratețea raportului financiar consolidat al MAIA.
Pe lângă constatarea care a fundamentat opinia cu rezerve, Curtea de Conturi a identificat și o serie de aspecte-cheie de audit, care, deși nu au influențat opinia de audit, au fost considerate deosebit de importante pentru înțelegerea activității financiare a Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) în anul 2024.
Recunoașterea valorii clădirilor fără valoare contabilă. Ministerul nu a stabilit valoarea de intrare pentru 23 de clădiri fără valoare, primite gratuit în 2023.
Menținerea în contabilitate a bunurilor demolate ilegal. Se păstrează în evidență căsuțe de lemn demolate ilegal în Zatoka, Ucraina, deși acestea au fost distruse. Valoarea (0,2 mil. lei) nu a fost trecută în contul „Creanțe privind lipsurile şi delapidările de mijloace bănești şi valori materiale aflate în organele de anchetă”, cauzând o supraevaluare a contului „Clădiri”. Cauza penală a fost redeschisă de autoritățile ucrainene în 2023, ministerul urmând să monitorizeze evoluțiile.
Control intern managerial insuficient. Doar 2 din 15 entități subordonate au evaluat controlul intern ca fiind conform. Controlul intern insuficient a afectat calitatea situațiilor financiare consolidate ale MAIA.
Lacune privind auditul intern. Din 8 posturi de audit intern planificate, doar 3 sunt ocupate. Lipsa unui audit intern funcțional limitează capacitatea de gestionare a riscurilor și eficiența proceselor.
Neînregistrarea drepturilor patrimoniale. Ministerul nu deține acte de proprietate pentru 131 din 855 clădiri, în valoare de 59,5 mil. lei. De asemenea, nu sunt înregistrate 14 bunuri imobile (5,3 mil. lei) situate în regiunea transnistreană.
Neconformități privind înregistrarea terenurilor. Unele terenuri (2,84 ha) sunt înregistrate greșit pe APP, deși aparțin domeniului fondului apelor și trebuie gestionate de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare.
Tergiversarea transmiterii terenurilor. Se atestă tergiversarea pe parcursul mai multor ani a implementării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 161/2019, conform cărora, terenurile proprietate publică de stat gestionate de minister urmau a fi transmise, prin actele de primire-predare, către APP. Deși 107 loturi au fost transmise în 2024, pentru 14 dintre ele nu s-au emis facturi fiscale.
Discrepanțe în evidența clădirilor. Din 544 clădiri gestionate, doar 321 sunt incluse în HG nr.351/2005. Este necesară completarea Anexei nr.14 cu 223 de clădiri, inclusiv cele fără acte de proprietate.
Probleme în planificarea bugetară a instituțiilor la autogestiune. Oficiul Național al Viei și Vinului și Agenției pentru Dezvoltarea și Modernizarea Agriculturii au primit eronat cod de executor bugetar, contrar normelor. Aceste entități trebuie să fie finanțate direct de MAIA prin ECO 263, fără atribuirea codului org.2, pentru a evita raportări contabile paralele și confuzii privind statutul bugetar.
Implementarea recomandărilor de audit. Din 26 de recomandări formulate anterior, 63% au fost implementate (11 pe deplin, 7 parțial, 3 neimplementate, 3 irelevante).
Curtea de Conturi a identificat un risc semnificativ asociat realizării conforme a Hotărârii Guvernului nr. 894/2023, prin care, în anul 2024, au fost transmise din gestiunea Ministerului Mediului (prin Agenția „Apele Moldovei”) în administrarea MAIA (prin Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare) terenuri și obiective de infrastructură tehnico-edilitară, componente ale sistemelor de irigare și/sau desecare, aflate în proprietatea publică a statului.
În cadrul auditului, s-a verificat dacă actele de primire-predare și rapoartele financiare consolidate reflectă corect valoarea bunurilor primite gratuit. În urma identificării unor neconcordanțe între valorile înregistrate contabil și cele din documentele justificative, au fost operate ajustări în raportarea financiară a ministerului. Astfel, valoarea bunurilor primite cu titlu gratuit a fost majorată cu 20,91 milioane lei, contribuind la creșterea acurateței Raportului financiar consolidat pentru anul 2024.
Totodată, MAIA a capitalizat valoarea finanțărilor pentru cercetări științifice, în sumă de 0,21 milioane lei, ceea ce reflectă o abordare responsabilă în gestionarea și raportarea investițiilor în inovație din sectorul agricol. Aceste ajustări reprezintă exemple pozitive de corelare între cerințele auditului extern și capacitatea instituțională de a răspunde proactiv constatărilor, în vederea creșterii transparenței și acurateței raportării financiare.
Raportul integral poate fi accesat pe pagina oficială a Curții de Conturi.