Curtea de Conturi a prezentat în Comisiile parlamentare rezultatele auditului la Compania „Teleradio-Moldova”

Curtea de Conturi a prezentat în Comisiile parlamentare rezultatele auditului la Compania „Teleradio-Moldova”

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a prezentat la data de 3 decembrie curent, în cadrul Comisiei pentru control al finanțelor publice (CCFP) și Comisiei pentru cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media rezultatele Raportului de audit al conformității asupra gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public de către Instituția Publică Compania ”Teleradio-Moldova” (TRM) în anii 2023-2024.

Curtea de Conturi a fost prezentată la ședință de către Tabacari Maria, membră a CCRM, Ion Sîrbu, Șef adjunct Direcție generală, Reghina Bogatîreț, consultantă principală, Direcția juridică.

Auditul a fost realizat în contextul rolului esențial al companiei în furnizarea serviciilor media publice și al dependenței majore de subvențiile bugetare. În perioada analizată, TRM a beneficiat de transferuri bugetare anuale de 148,9 milioane lei în anul 2023 și 185,8 milioane lei în anul 2024, completate de venituri proprii în valoare de 18,9 milioane lei și, respectiv, 24,5 milioane lei.

Examinarea efectuată de CCRM relevă că o serie de activități, procese și proceduri ale TRM nu au fost realizate pe deplin în conformitate cu normele aplicabile, fiind identificate deficiențe semnificative în planificarea și executarea bugetară, stabilirea tarifelor, achizițiile publice și gestionarea patrimoniului.

Principalele constatări ale auditului:

Dublul regim de clasificare bugetară și consecințele sale

CCRM a identificat un dublu regim de clasificare atribuit Companiei în sistemul bugetar – simultan ca instituție bugetară (org.1) și ca instituție publică la autogestiune – fapt ce a generat multiple consecințe, inclusiv:

  • includerea TRM concomitent în două anexe ale Legii bugetului de stat, atât în anexa nr.3 „Bugetele autorităţilor finanţate de la bugetul de stat”, cât și în anexa nr.8 „Lista autorităţilor şi instituţiilor publice la autogestiune, întreprinderilor de stat şi societăţilor pe acţiuni ce primesc mijloace financiare  de la bugetul public naţional”;
  • posibilitatea ca TRM desinestătător, fără implicarea fondatorului (Parlamentului), să-și transfere mijloacele bugetare din contul trezorerial bugetar în contul extrabugetar;
  • ținerea evidenței contabile conform SNC, și nu conform regulilor bugetare;
  • întocmirea a două seturi de rapoarte financiare;
  • planificarea și executarea neuniformă a mijloacelor bugetare în sumă totală de 334,7 milioane lei, o parte ca subvenții, iar altă parte ca granturi;
  • neincluderea patrimoniului public gestionat de TRM, în valoare de 342,4 milioane lei, în rapoartele consolidate ale Guvernului.

Planificarea și executarea veniturilor

TRM își desfășoară activitatea pe baza subvențiilor bugetare acordate de la bugetul de stat, completate de veniturile proprii. Auditul a constatat nereguli privind:

  • lipsa unui plan detaliat de finanțare pentru fiecare serviciu media audiovizual;
  • neutilizarea sistemului trezorerial pentru veniturile proprii în valoare de 37,2 milioane lei, fapt ce a generat cheltuieli suplimentare pentru servicii bancare și transferarea beneficiilor economice din valorificarea oportunităților de utilizare a mijloacelor bănești temporar libere de la Ministerul Finanțelor și bugetul de stat  la băncile comerciale din țară;
  • aplicarea necorespunzătoare a metodologiilor de calcul al tarifelor pentru serviciile comerciale, ceea ce a condus la evidența incompletă și necorelarea acestora cu costurile afective;
  • neutilizarea tuturor mijloacelor bănești provenite din activitatea comercială pentru susținerea cheltuielilor aprobate de CSD în bugetul TRM și repartizarea condiționată a unei părți din acestea, în valoare de 945,5 mii lei, către un grup restrâns de angajați, fără justificări documentare și în afara sistemului general de salarizare.

Execuția bugetară și controlul financiar

Compania a depășit limitele bugetare aprobate la nivel de articole cu 21,5 milioane lei, situație determinată de planificarea deficitară și de un control financiar insuficient.

Nereguli privind raporturile de muncă și managementul instituției

Auditul a constatat situații de subordonare reciprocă între Directorul general al TRM și Președintele și Secretarul CSD, precum și practici neconforme privind negocierea și semnarea contractelor individuale de muncă.

Managementul riscurilor și litigiilor

Politicile privind gestiunea riscurilor nu definesc profilul de risc financiar al instituției. TRM:

  • nu identifică și nu raportează riscurile financiare majore;
  • este parte în 45 de litigii, dintre care în 20 figurează ca pârât, cu pretenții față de TRM de circa 1,5 milioane lei;
  • prezintă riscul neîncasării creanțelor compromise în valoare de 2,1 milioane lei, aferente unor raporturi comerciale din perioada 2009–prezent.

Evidența costurilor programelor audiovizuale

Cheltuielile pentru producerea și difuzarea emisiei, în sumă totală de 377,5 milioane lei, au fost înregistrate integral ca cheltuieli curente, deși circa 114,1 milioane lei reprezintă programe aflate la prima difuzare și trebuiau tratate diferit și recunoscute ca active.

Achiziții exceptate și lipsa procedurilor interne

Compania a încheiat o serie de contracte, în valoare totală de 13,4 milioane lei, fără a aplica politici și proceduri privind identificarea necesităților, planificarea și selectarea contractanților, justificarea prețurilor, publicarea informațiilor pe pagina web a instituției. Aceste contracte includ drepturi de difuzare, contracte cu persoane fizice pentru crearea programelor audiovizuale și alte servicii specifice.

Investiții capitale inițiate în afara cadrului legal

TRM a inițiat construcția unui nou sediu fără respectarea procedurilor de pregătire și aprobare a investițiilor, obținând ulterior o finanțare separată de 4,5 milioane lei. De asemenea, cheltuieli de 497,9 mii lei aferente conceptului clădirii au fost trecute eronat la cheltuieli curente, fără a fi capitalizate, diminuând valoarea investiției încă de la început.

Probleme privind gestionarea arhivei TRM

Arhiva audiovizuală – „Fondul de aur al Televiziunii” și „Tezaurul sonor al Radiodifuziunii” – nu este protejată corespunzător. Auditul constată: lipsa condițiilor climatice conforme, nefuncționarea echipamentelor de monitorizare, neinstituirea comisiilor pentru salvarea fișierelor deteriorate, lipsa completării fondurilor din 2017, inventariere superficială, inexistența demersurilor pentru includerea fondului în Registrul patrimoniului cultural național mobil. Aceste deficiențe pot duce la degradarea și pierderea ireversibilă a unui patrimoniu cu valoare istorică excepțională.

Gestiunea patrimoniului imobiliar

TRM administrează 39 de clădiri cu o suprafață totală de 40,5 mii m², evaluate la 392,7 milioane lei, însă acestea nu sunt incluse în lista bunurilor statului. Totodată,14 imobile sunt înregistrate sub un singur număr cadastral, iar alte 15 imobile ale Bazei de odihnă „UNDA” nu sunt înregistrate cadastral.

Pentru remedierea neconformităților, Curtea de Conturi a înaintat 15 recomandări care trebuie abordate în perioadele următoare, pentru a asigura că procesele de formare, administrare și utilizare a resurselor financiare publice și a patrimoniului public se desfășoară conform cadrului normativ aplicabil.

Share