Curtea de Conturi a prezentat în Comisia de profil rezultatele auditului la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Curtea de Conturi a prezentat în Comisia de profil rezultatele auditului la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a prezentat astăzi, 19 martie în cadrul ședinței Comisiei de control al finanțelor publice, rezultatele Raportului de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), pentru exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2023. Principalele constatări și recomandări au fost expuse de Natalia Trofim, membră a CCRM, în colaborare cu responsabilii de audit din cadrul instituției.

Auditul a vizat principalele componente ale rapoartelor financiare. CCRM a formulat o opinie cu rezerve asupra rapoartelor financiare ale MAIA, subliniind necesitatea adoptării unor măsuri imediate pentru remedierea deficiențelor constatate.

Constatări cheie ale auditului:

  • Supraevaluarea activelor: soldul grupei de conturi „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării” a fost supraevaluat cu 92,5 milioane lei, din cauza menținerii în evidența contabilă a valorii capitalului social al 2 întreprinderi de stat lichidate în anul 2023   (23,2 mil.lei) și  aferent 4 întreprinderi de stat (66,9 mil.lei), care reflectat și la minister și la Agenția Proprietății Publice (APP), ceea ce  a dus la dublarea valorii capitalului social în întreprinderi de stat la nivel de buget de stat.
  • Întârzierea transmiterii unor instituții publice: 8 instituții publice de învățământ (colegii și centre de excelență) nu erau transmise de MAIA conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 793/2022 la Ministerul Educației și Cercetării.
  • Probleme legate de patrimoniul public: nu sunt înregistrate drepturilor patrimoniale asupra a 46 de clădiri; 31 de terenuri administrator al cărora este APP  continuă să fie contabilizate de entitățile din subordinea ministerului; 5 terenuri sunt înscrise după APL, 3 clădiri după fostului Ministerul al Administrației Publice Locale, care a fost lichidat/reorganizat cu mulți ani în urmă.
  • Tergiversarea implementării unor hotărâri de Guvern: pe parcursul mai multor ani nu au fost implementate  prevederile HG nr. 161/2019, conform căreia,  terenurile proprietate publică de stat  gestionate de MAIA urmau a fi transmise prin actele de primire -predare către APP. Astfel, actele de primite predare întocmite  pentru 107  loturi de teren și transmise către APP încă în anul 2022,  nu  au fost semnate de către APP până la finele anului 2023.
  • Plenitudinea informațiilor:  în Anexele la  HG nr.161/2019 nu sunt incluse 7 loturi de teren cu suprafața totală de 1664,02 ha, iar în  Anexa nr. 14 la HG nr.351/2005 – 159 de clădiri gestionate de minister.
  • Deficiențe în organizarea și ținerea  evidenței contabile în cadrul Unitățile de Implementare a Proiectelor (UIP) finanțate din surse externe.  Deficiența este legată atribuirea UIP a statutului dublu: conform formei organizatorico-juridice acestea fac  parte din instituțiile publice la autogestiune, dat le-a atribuit și codul de executor de buget (org.2) în cadrul sistemului bugetar.  În condițiile actuale de ambiguitate și dualitate,  UCIP aplică pentru ținerea evidenței contabile regulile stabilite pentru sectorul corporativ (SNC),  iar pentru raportare – regulile stabilite pentru sistemul bugetar, deși regulile de ținere a evidenței contabile și raportare pentru sectorul corporativ și pentru sistemul bugetar sunt aprobate prin cadrul normativ distinct.

Curtea de Conturi a recomandat o  mai bună coordonare interinstituțională pentru eliminarea dublării capitalului social, accelerarea procesului de transmitere a instituțiilor de învățământ, precum și soluționarea problemelor legate de evidența patrimoniului public.

Curtea de Conturi va monitoriza implementarea recomandărilor și va continua să asigure transparența și corectitudinea gestionării resurselor publice.

Share