![Curtea de Conturi a constatat nereguli semnificative în gestiunea patrimoniului public la nivelul UAT satul Costești](http://oficial.md/wp-content/uploads/2025/02/IMG_8076.jpg)
Curtea de Conturi a constatat nereguli semnificative în gestiunea patrimoniului public la nivelul UAT satul Costești
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat recent Raportul auditului asupra rapoartelor financiare ale UAT satul Costești, raionul Ialoveni încheiate la 31 decembrie 2023 și Raportul de audit al conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială satul Costești, raionul Ialoveni în anul 2023.
Auditul public extern a identificat multiple nereguli și denaturări semnificative ale informațiilor financiare, fiind emisă opinia contrară. Printre principalele constatări ale auditului se numără:
- Subevaluarea valorii terenurilor: Din totalul de 1.697,15 ha înregistrate în Darea de seamă funciară, doar 282,43 ha sunt reflectate în Registrul bunurilor imobile (RBI) ca proprietate publică locală, având o valoare de 53,4 milioane lei. Această situație a fost generată de aplicarea eronată a normelor contabile.
- Erori în raportarea veniturilor: Veniturile și finanțările au fost subevaluate cu cel puțin 51,88 milioane lei, dintre care 53,4 milioane lei provin din neînregistrarea terenurilor, iar 1,52 milioane lei din supraevaluarea unor terenuri la valoarea de vânzare în loc de cea aprobată prin decizia consiliului local.
- Denaturarea valorii uzurii mijloacelor fixe: S-a constatat o subevaluare a uzurii mijloacelor fixe cu 2,4 milioane lei, afectând astfel cheltuielile de uzură aferente anului 2023 cu 478,9 mii lei.
- Neînregistrarea creanțelor bugetare: Creanțele contribuabililor aferente impozitelor și taxelor, în valoare de 2,2 milioane lei, nu au fost recunoscute și înregistrate în evidența contabilă, ceea ce a condus la o subevaluare a conturilor extrabilanțiere.
- Erori în contabilizarea reparațiilor capitale: Lucrările de reparații capitale, în valoare de 909,3 mii lei, nu au fost capitalizate, ceea ce a dus la subevaluarea contului „Clădiri” cu 523,1 mii lei, având un impact și asupra cheltuielilor privind uzura clădirilor.
- Înregistrarea eronată a activelor: Pachetul de acțiuni deținut de UAT în cadrul S.A. „Stațiunea Tehnologică de Mașini Costești” a fost înregistrat ca activ nematerial, determinând o supraevaluare a acestui cont și o subevaluare a grupei de conturi „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării” cu 661,3 mii lei.
- Lipsa evidenței complete a infrastructurii: Străzile și drumurile din localitate nu au fost evaluate și înregistrate pe deplin, iar rețelele de infrastructură tehnico-edilitară nu sunt reflectate în evidența contabilă. Conform datelor din Registrul bunurilor imobile, în satul Costești sunt înregistrate 145 de străzi, iar suprafața ocupată de acestea, conform Dării de seamă funciare, este de 294 ha. Totodată, lipsa unei evidențe exacte face ca această suprafață să nu fie una exhaustivă. În plus, conform Hotărârii Guvernului nr. 683/2004, în perioada 2005-2020 au fost transmise pentru deservire către SRL „Ialoveni Gaz” rețele de gaze naturale cu o lungime totală de 855 metri, care nu sunt înregistrate, fapt ce poate genera erori semnificative în raportările financiare.
Concluziile auditului subliniază necesitatea unei corectări urgente a evidenței contabile și a respectării stricte a normelor financiare și contabile în gestionarea patrimoniului public, precum și întreprinderea măsurilor în vederea implementării și organizării sistemului de management financiar și de control în scopul atingerii obiectivelor strategice și operaționale. Curtea de Conturi va monitoriza îndeaproape implementarea recomandărilor sale pentru remedierea deficiențelor constatate.
Cu referire la Raportul de audit al conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială satul Costești în anul 2023, Curtea de Conturi a evidențiat principalele constatări ale auditului.
Curtea de Conturi a constatat că UAT s. Costești nu a dispus de informații complete și corecte în procesul de planificare a veniturilor bugetului local, ceea ce a condus la deficiențe în elaborarea proiectelor bugetare pentru anul 2023. De asemenea, administrația locală nu a implementat măsuri eficiente pentru extinderea bazei impozabile, ceea ce a afectat negativ nivelul veniturilor bugetare, reducând autonomia financiară și calitatea serviciilor publice oferite cetățenilor.
În ceea ce privește achizițiile publice, raportul evidențiază că APL s. Costești nu a realizat o planificare adecvată a contractelor de achiziții, efectuând achiziții de 7,36 milioane lei care nu erau incluse în plan. Această situație denotă o planificare inadecvată a necesităților reale de bunuri, lucrări și servicii, ceea ce a generat riscuri în gestionarea eficientă a resurselor bugetare. Totodată, au fost constatate nereguli privind casarea produselor alimentare destinate alimentației copiilor și respectarea normelor calorice stabilite.
Un alt aspect semnificativ evidențiat în raport este gestionarea insuficientă a patrimoniului public de către APL s. Costești, deoarece aceasta nu a asigurat respectarea procedurilor corespunzătoare de inventariere, casare și înregistrare a patrimoniului. Mai mult, nerespectarea procedurilor legale de transmitere în locațiune sau arendă a patrimoniului public a condus la ratarea veniturilor estimate la 689,69 mii lei.
Cauza principală a acestor deficiențe este atribuibilă unui sistem de management financiar și de control fragmentar și ineficient, care nu a asigurat transparența și conformitatea utilizării resurselor publice. Curtea de Conturi a formulat recomandări menite să remedieze aceste deficiențe, iar conducerea entității auditate le-a acceptat, angajându-se să implementeze măsurile necesare pentru îmbunătățirea gestionării finanțelor și patrimoniului public.