Concluziile arheologilor după examinarea caldarâmului din str. 31 August 1989

Concluziile arheologilor după examinarea caldarâmului din str. 31 August 1989

În perioada 21 martie – 3 aprilie Agenția Națională Arheologică a efectuat cercetări arheologice la caldarâmul de pe strada 31 august 1989, cercetările fiind finanțate de Direcției Generale Mobilitate Urbană Chișinău.

La finalul investigațiilor de teren de teren a fost elaborat un raport tehnico-științific preliminar despre rezultatele acestor cercetări, care a fost transmis Ministerului Culturii al Republicii Moldova și Direcției Generale Mobilitate Urbană Chișinău.

În rândurile de mai jos prezentăm câteva date generale privind aceste investigații, concluziile și recomandările referitoare la pavajul istoric din piatră de granit scos la suprafață pe strada 31 August 1989, sectorul dintre str. Alexand Pușkin și str. Mitrololit Gavriil Bănulescu-Bodoni.

Așadar, sectorul străzii 31 August 1989 din Chișinău, situat între str. Alexandr Pușkin și str. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni, are o porțiune păstrată din caldarâmul istoric din piatră de granit, în partea de nord-est a drumului, cu o lățime variind între 2,45 m și 3,75 m. Este posibil ca o fâșie de piatră de granit din partea sud-vestică a caldarâmului să fi fost dezafectată prin săparea unor șanțuri pentru rețelele subterane.

În prezent, pe această porțiune pietrișul acoperă parțial unele dintre pietrele caldarâmului istoric. Pavajul nu este orizontal, ci mai bombat în partea centrală și sud-vestică, cu o diferență de înălțime de până la 10 cm, probabil pentru scurgerea apei. Pe toată lungimea sa, caldarâmul prezintă denivelări și, în unele zone, alveolări. Pietrele de granit sunt așezate pe un strat de nisip galben, cu o grosime de aproximativ 10 cm.

Drumul nu a avut o fundație propriu-zisă, substrucția pavajului fiind formată dintr-un strat de nisip galben și un strat de moloz, cu o grosime de aproximativ 20 cm, care provine, cel mai probabil, din dărâmarea unor construcții vechi din apropiere.

Este important să menționăm că această stradă din Chișinău a fost pavată cu piatră de granit încă din anii 1869-1870, fiind una dintre primele străzi din oraș care a beneficiat de acest tratament. Conform unor documente din Arhiva Națională a Republicii Moldova, sectorul străzii 31 August 1989 dintre str. Alexandr Pușkin și str. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni ar fi fost pavat în această perioadă, în timp ce pavarea celorlalte sectoare ale străzii a avut loc în următoarele decenii. Este fascinant să vedem cum prin cercetările arheologice putem înțelege mai multe despre istoria acestor străzi și a orașului în ansamblu.

Dat fiind faptul că în centrul orașului Chișinău, parte integrantă a Nucleului istoric al urbei, nu s-au mai păstrat la suprafață decât pe unele străzi mici porțiuni pavate cu caldarâm din piatră de granit din epoca modernă, este important să se ia în considerare sectorul dintre strada Alexandr Pușkin și strada Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni a străzii 31 August 1989.

Această zonă este de mare interes cultural și turistic pentru Chișinău, deoarece aici se află importante instituții culturale ale Republicii Moldova, precum Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Muzeul Național de Arte al Moldovei, Biblioteca Națională, Palatul Național „Nicolae Sulac” și Teatrul Republican de Păpuși „Licurici”. Mai mult, pavajul de granit din secolul al XIX-lea, descoperit și cercetat arheologic, este relativ bine păstrat și a atras un interes deosebit din partea publicului pentru arheologia urbană, istoria și patrimoniul cultural al Chișinăului.

Prin urmare, recomandăm conservarea in situ, restaurarea porțiunilor păstrate a caldarâmului străzii, reconstituirea porțiunilor pierdute de pavaj cu pietre de același fel din alte sectoare ale străzii 31 August 1989 sau ale Nucleului istoric al orașului și punerea în valoare corespunzătoare a caldarâmului istoric din piatră de granit de pe strada 31 August 1989, segmentul dintre strada Alexandr Pușkin și strada Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni, eventual prin asigurarea circulației carosabile și pietonale.

Share