Comisia Socială a Parlamentului insistă: Neadmiterea diminuării volumului de  finanţare a sistemului de sănătate

Deputații Comisiei Parlamentare Protecție socială, sănătate și familie nu au susţinut de concept  Proiectul de Lege pentru modificarea Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2015, considerînd inoportună diminuarea finanţării sistemului de sănătate al ţării.

În temeiul avizului negativ al Comisiei au stat mai mulţui factori, inclusiv situaţia financiară critică a Instituţiilor Medico-Sanitare Publice; presiunea financiară asupra populaţiei cu costul sporit al medicamentelor; subfinanţarea cronică a sistemului din partea bugetului de stat. În context, a fost accentuat faptul că în luna octombrie 2015 datoria bugetului de stat faţă de fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală constituia circa 500 milioane lei, întîrzierea transferurilor constituind 2-3 luni.

Decizia deputaţilor Comisiei de profil are la bază un şir de acte normative şi legislative, care au menirea de a asigura şi menţine stabilitatea financiară a sistemului de sănătate şi care, prin subfinanţarea acesteia, au fost încălcate de autorităţile executive.

Printre actele respective se numără Legea nr.1593-XV din 26 decembrie 2002  cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Art. 9 al acesteia spune că suma transferurilor din bugetul de stat în fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală pentru asigurarea categoriilor de persoane neangajate prevăzute la art.4 alin.(4) din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală se stabileşte anual prin legea bugetului de stat, reprezentînd o cotă procentuală din totalul cheltuielilor aprobate ale bugetului de stat, cu excepţia cheltuielilor efectuate din veniturile cu destinaţie specială prevăzute în legislaţie, nu mai mică decît 12,1%. Iar în art. 21 al aceleiaşi Legi se stipulează că suma totală a transferurilor, stabilită anual prin legea bugetului de stat, va fi distribuită în rate egale pentru fiecare lună a anului bugetar, fiind transferate în măsură deplină la contul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină nu mai tîrziu de data de 27 a fiecărei luni de gestiune.

De asemenea, art. 2 al Hotărîrii Parlamentului Nr. 156 din  30.07.2015  pentru aprobarea Raportului privind executarea (utilizarea) fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în anul 2014, stipulează neadmiterea diminuării pe parcursul anului bugetar a angajamentelor financiare ale statului față de fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală.

Legea nr. 181 din 25.07.2014 a finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale, art. 67, prevede că plăţile bugetare, prin care se stabileşte că cheltuielile pentru asigurarea obligatorie de asistenţă medicală – au caracter prioritar.

Deputaţii Comisiei Parlamentare Protecție socială, sănătate și familie au fost unanimi în decizia privind  respingerea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2015, pledînd pentru respectarea priorităţii finanțării domeniului de sănătate şi menţinerea volumului de obligaţiunui curente  ale bugetului de stat faţă de acest domeniu. 

Mihaela Rotari

Share