Climatul investițional al RM, prin ochii celor care au urmat îndemnul „Grow in Moldova!”
În Moldova există condiții avantajoase pentru investitorii care își doresc afaceri oneste și transparente. O demonstrează cifrele oficiale BNM, potrivit cărora, anul trecut influxul net de capital sub formă de investiții străine directe a constituit peste 196 de milioane dolari SUA, în creștere cu 31,3% față de 2017. Este vorba despre investitori din România, Marea Britanie, Olanda, Franța, Estonia, Italia, Rusia, Germania, Turcia și Luxemburg, care au luat decizia inspirată de a-și extinde sau de a pune bazele unui business în țara noastră.
Activitatea lor de succes confirmă o dată în plus că Republica Moldova este o destinație din ce în ce mai atractivă pentru investitorii străini, ca urmare a unui șir de reforme fiscale, politici guvernamentale, implementate în ultimii ani, în diverse sectoare ale economiei naționale, dar și a eforturilor de promovare consolidate.
Bunăoară, sectorul IT: crearea parcului virtual IT, cu stabilirea unei taxe unice de 7% din cifra de vânzări lunare pentru rezidenții acestora, a făcut ca tot mai multe companii din Occident să-și extindă filialele până în Moldova. Este și cazul companiei americane „Ellation” din Silicon Valley, care a venit la Chișinău în 2017 și de atunci a investit în economia națională aproape 100 de milioane de lei, creând 60 de locuri de muncă noi.
Dan Denuță, director executiv, compania „Ellation”: „Celor care se gândesc să deschidă o afacere IT în această țară, vreau să le spun că vor găsi, cu siguranță, forță de muncă calificată, pentru că Moldova are mulți tineri cu un potențial foarte mare. Unde mai pui că fondarea unei afaceri nu mai este o procedură atât de birocratică, datorită eforturilor Guvernului, iar existența unui astfel de concept ca „IT Park” predispune spre derularea unor afaceri prospere.”
Poziția geografică favorabilă constituie un alt avantaj care a atras în Moldova, acum 16 ani, unul dintre cei mai mari producători de băuturi din lume – „Efes Beverage Group”. De atunci, compania turcă a investit în Moldova peste 136 de milioane de dolari SUA, iar taxele achitate în bugetul de stat în 2018 au constituit aproape 300 de milioane de lei.
Ludmila Andronic, director Afaceri Corporative „Efes Moldova”: „Atunci când spunem că Moldova este o țară atractivă pentru investiții ne referim la capacitatea țării de a absorbi investiții, la poziția ei geografică, care o transformă într-o punte de trecere dintre Est și Vest, dintre Sud șu Nord, dar și la faptul că investițiile sunt activ susținute de stat. Experiența investitorului, la care se adaugă condițiile propice de aici sunt garantul unei afaceri de succes.”
Cea mai mare cotă a investițiilor străine directe, efectuate în 2018, îi revine României. Anul trecut, antreprenorii români au investit în Moldova aproape 80 de milioane de dolari SUA. Tot în 2018, pe piața locală a intrat cel mai mare grup bancar din România – „Banca Transilvania”. Este pentru prima oară în ultimii 10 ani când o bancă din afara Republicii Moldova investeşte pe această piață.
Bogdan Pleșuvescu, președinte „VictoriaBank”, parte din grupul financiar „Banca Transilvania”: „A fost o investiție strategică, scopul căreia a fost de a aduce aici bunele practici din domeniul bancar din UE. Noi credem în succesul Moldovei, acesta este și motivul pentru care am investit în Moldova, în special în domenii precum agricultura, IT și credem noi că în curând și în sfera serviciilor. Veniți să investiți în Moldova pentru că este o țară care asigură posibilitatea de avea o afacere de succes, atât timp cât îți dorești să ai succes și să fii o firmă transparentă.”
Prin urmare, Republica Moldova este destinația perfectă pentru investiții dacă îți dorești să beneficiezi de:
- localizare geografică strategică – la distanță de 2 zile de UE și CSI cu transport terestru;
- acces către o piață de export cu peste 800 milioane consumatori – acorduri de liber schimb încheiate cu 43 de state din UE, CEFTA, CSI, GUAM, Turcia și în proces de negociere cu ASIA;
- costuri de operare reduse – cele mai mici prețuri la chirie de oficii din regiune;
- costuri ale forței de muncă reduse – unele dintre cele mai mici salarii din regiune;
- forță de muncă calificată și multilingvă – peste 80% din populație cunosc mai multe limbi, există o rețea vastă de școli profesionale, colegii, universități, cu standarde educaționale adaptate la cele europene;
- facilități fiscale, scutiri de taxe – Moldova are unul dintre cele mai competitive sisteme fiscale din regiune, cu: un impozit pe profit de 12% și doar 6% – pentru rezidenții Zonelor Economice Libere, un impozit unic de 7% din vânzări pentru rezidenții Parcurilor IT, cea mai redusă taxă de contribuție socială de 18%;
- nivel redus al birocrației – a fost redus cu 70% numărul organelor cu funcții de control, iar agenții economici au nevoie cu 300 de acte permisive mai puțin pentru a‑și dezvolta afacerile legal.
- subvenționarea locurilor de muncă nou create – Guvernul oferă câte 40.000 lei pentru fiecare 100+1 job nou.
Despre stabilitatea economiei naționale și a legislației cu privire la mediul de afaceri vorbesc topurile internaționale de specialitate. Republica Moldova ocupă locul 48 din 190 de ţări, incluse în clasamentul „Doing Business 2020”, realizat de Banca Mondială, devansând țări ca România, Ucraina, Belarus, Croația, Italia. Potrivit raportului, cea mai bună poziție (13) Republica Moldova o ocupă la capitolul „inițierea afacerii” și „înregistrarea proprietății” (22). Raportul Băncii Mondiale plasează Moldova pe locul 33 la capitolul „plata taxelor”, pe locul 38 – la „comerț transfrontalier”, iar cât privește domeniul executării contractelor, țara noastră se situează pe locul 62.
Față de anul 2018, Republica Moldova a urcat două poziții în Clasamentul Competitivităţii Globale 2019, întocmit de Forumul Economic Mondial. Țării noastre îi revine locul 86 din 141 de state, cu 56 de puncte din 100 posibile.
În viziunea directorului Agenției de Investiții (AI) – instituție responsabilă de promovarea Republicii Moldova ca destinație pentru investiții – țara noastră are un set de atu-uri pentru a trezi interesul antreprenorilor străini. Astăzi, AI lucrează intens la promovarea acestora pe plan extern.
Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții: „Datorită eforturilor Agenției de Investiții, Moldova are astăzi un brand investițional cu identitate vizuală distinctă – «Pomul Vieții» care integrează sectoarele identificate drept strategice pentru economia națională, iar mesajul-invitație – «Grow in Moldova!» – reflectă onest ambițiile economice ale țării noastre. Putem afirma cu încredere că oferta investițională a Republicii Moldova este astăzi mult mai vizibilă și mai distinctă pe plan extern. Doar de la începutul anului, cu suportul AI au fost organizate peste 19 misiuni de afaceri internaționale, iar peste 1600 de companii străine au luat cunoștință cu climatul investițional al țării. Ca urmare a evenimentelor organizate de Agenție și a suportului tehnic și informativ acordat pe parcursul lui 2019, avem 9 companii care au decis să investească în țara noastră și 18 care sunt în proces de luare a deciziei. Mizăm că numărul investitorilor dornici să dezvolte afaceri în țara noastră va crește și mai mult după «Moldova Business Week» – cel mai important eveniment de promovare a Moldovei ca destinație pentru investiții, care se va desfășura între 13 și 16 noiembrie, la Chișinău.”
Despre „Moldova Business Week – 2019”
La eveniment sunt așteptați peste 1000 de antreprenori, investitori, importatori și finanțatori, care se vor convinge că ambițiile economice ale țării noastre au la bază o creștere economică durabilă, sistem fiscal prietenos mediului de afaceri și o deschidere fără precedent spre stabilirea unor relații comerciale serioase și transparente cu parteneri din întreaga lume.
Agenda „Moldova Business Week” va include sesiuni cu peste 30 experți de top din 15 state, care vor împărtăși viziunile lor și tendințe de urmat în ceea ce privește dezvoltarea antreprenoriatului, promovarea exporturilor și atragerea investițiilor în RM.
Alături de tradiționalele paneluri de discuții, dedicate industriei agroalimentare, turismului și sectorului TIC, „Moldova Business Week – 2019” va aduce în prim plan potențialul neexplorat al industriilor creative și al producției TV/cinematografice, precum și cel al industriei agroalimentare ecologice și al energiei regenerabile.
Evenimentul nu poate fi ratat de antreprenorii locali care își propun să-și internaționalizeze business-ul, să cunoască noile tendințe în abordarea parteneriatelor externe, să indentifice noi clienţi sau pieţe de desfacere, să adopte noi modele de reușită în afaceri și soluții pentru provocările cotidiene. Accesul la conferință este liber pentru toți doritorii, în baza înregistrării prealabile obligatorii pe pagina oficială a evenimentului www.mbw.md (până pe 10 noiembrie 2019).
Doina Secrieru