CCRM a publicat Raportul de audit privind managementul datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat în 2024

CCRM a publicat Raportul de audit privind managementul datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat în 2024

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul auditului conformității asupra managementului datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat în anul 2024. Scopul auditului a constat în evaluarea conformității managementului datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat, în raport cu prevederile cadrului normativ care a fost în vigoare pe parcursul anului 2024.

Potrivit datelor raportate de Ministerul Finanțelor, la finele anului 2024, soldul datoriei sectorului public a atins nivelul de 125,57 miliarde lei, înregistrând o creștere de 15,9% față de anul precedent. Ponderea acesteia în PIB a fost de 38,8%, menținându-se în limite sustenabile, conform criteriilor stabilite de Tratatul de la Maastricht.

Datoria de stat, parte componentă a datoriei sectorului public, a constituit 121,39 miliarde lei. Din acest total, datoria de stat internă s-a cifrat la 43,96 miliarde lei, iar cea externă – la 77,43 miliarde lei. Creșterea anuală a datoriei de stat a fost de 17,39 miliarde lei, iar ponderea acesteia în PIB a ajuns la 37,5%, în creștere cu 3,2 puncte procentuale față de anul 2023. Auditul menționează că, deși soldul datoriei de stat a fost în creștere, acesta a fost menținut în limitele plafonului stabilit de Legea bugetară anuală.

Pentru serviciul datoriei de stat, în anul 2024 din bugetul de stat au fost utilizate circa 4,3 miliarde lei. Din această sumă, 2,5 miliarde lei au fost alocate pentru serviciul datoriei interne, iar 1,8 miliarde lei – pentru serviciul datoriei externe. Cheltuielile aferente serviciului datoriei de stat s-au diminuat cu circa 1,37 miliarde lei comparativ cu anul precedent, în principal datorită reducerii ratei dobânzii la valorile mobiliare de stat. Ponderea acestor cheltuieli în totalul cheltuielilor bugetului de stat a fost de 5,4%, marcând o scădere de 1,2 puncte procentuale. Datoria de stat pe cap de locuitor a constituit 30,97 mii lei, în creștere cu 5,34 mii lei față de anul anterior.

În ceea ce privește împrumuturile externe, în anul 2024 au fost debursate circa 18,1 miliarde lei. Din această sumă, 7,57 miliarde lei au fost utilizate pentru finanțarea proiectelor, iar 10,54 miliarde lei – pentru susținerea bugetului de stat.

În  anul 2024, au fost recreditate împrumuturi în sumă de cca 6,5 miliarde lei Beneficiarii recreditați au restituit în buget circa 4,7 miliarde lei, soldul cumulativ al datoriei acestora, la finele anului fiind de 12,5 miliarde lei.

Soldul garanțiilor de stat la sfârșitul anului a fost de 2,46 miliarde lei, fiind constituit exclusiv din garanții acordate în cadrul Programului „Prima casă”. În anul de referință au fost acordate credite garantate de circa 0,9 miliarde lei și au fost restituite aproximativ 0,2 miliarde lei. Totodată, patru garanții au fost activate și executate, ceea ce a generat cheltuieli bugetare în valoare totală de circa 1 milion de lei, dintre care trei garanții au fost ulterior recuperate.

Auditul a identificat și anumite dificultăți persistente, care deși nu au afectat conformitatea procesului, necesită atenție și acțiuni corective. Printre acestea se numără rata scăzută de rambursare a datoriilor față de Ministerul Finanțelor de către băncile în proces de lichidare. La sfârșitul anului 2024, soldul acestor datorii era de 11,6 miliarde lei, în anul de raportare  fiind restituite doar 29 milioane lei.

De asemenea, s-a constatat un nivel scăzut de debursare a mijloacelor din împrumuturile externe pentru implementarea proiectelor investiționale. Cauzele principale au fost: întârzierea elaborării documentației tehnice, neîndeplinirea sarcinilor contractuale în termenele stabilite, probleme în desfășurarea licitațiilor publice și întârzieri din partea creditorilor. Pentru 12 proiecte cu nivel redus de debursare/absorbție, statul a achitat dobânzi și comisioane în valoare de circa 4,6 milioane euro.

Un alt aspect problematic semnalat de audit ține de creșterea datoriei cu termen expirat, înregistrată de debitorii garantați (75,18 milioane lei), precum și majorarea cu 2,2 miliarde lei a datoriei beneficiarilor recreditați. Dintre aceștia, întreprinderile aflate în insolvență sau faliment au acumulat datorii restante de 203,7 milioane lei, sumă considerată cu risc înalt de nerecuperare. În pofida faptului că Ministerul Finanțelor informează Serviciul Fiscal de Stat despre datoriile acumulate, pentru întreprinderea măsurilor în conformitate cu cadrul legal, , recuperările în 2024 au fost modeste –1,8 milioane lei.

Auditul a identificat, de asemenea, o deficiență de raportare: datoria unui agent economic lichidat în 2024, în sumă de 0,8 milioane lei, continua să fie reflectată în evidența Ministerului Finanțelor, ceea ce a dus la o supraestimare a datoriei totale recreditate.  La fel s-a remarcat necesitatea revizuirii cadrului normativ privind recreditarea mijloacelor provenite din granturi, inclusiv în ceea ce privește contabilizarea și raportarea acestora.

În concluzie, Curtea de Conturi a constatat că Ministerul Finanțelor a asigurat, în ansamblu, conformitatea managementului datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat în anul 2024, totuși, dificultățile identificate necesită întreprinderea măsurilor de consolidare a acestuia

Curtea de Conturi menționează că principalele constatări și concluzii ale auditului au fost comunicate și acceptate de Ministerul Finanțelor. Totodată, recomandările formulate în misiunea precedentă au fost considerate implementate parțial și sunt reiterate/reformulate în raport.

Share