
Audit CCRM: Deficiențe în procesul de înregistrare, evaluare și impozitare a bunurilor imobile
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul de audit al conformității asupra înregistrării, evaluării și impozitării bunurilor imobile de către autoritățile publice locale (APL).
Înregistrarea, evaluarea și impozitarea bunurilor imobiliare au o importanță strategică majoră, influențând direct asupra bunei guvernări, echității fiscale și sustenabilității financiare a administrației publice la nivel local.
În contextul promovării reformei de descentralizare administrativă, autoritățile publice locale au nevoie de un sistem fiscal funcțional și echitabil, în care toate bunurile imobile să fie corect înregistrate, evaluate și impozitate, fapt care ar permite creșterea bazei impozabile și, implicit, a veniturilor proprii, astfel ar reduce dependența APL de transferurile din bugetul de stat.
Misiunea de audit a avut drept scop evaluarea gradului de conformitate a proceselor și identificarea principalelor lacune sistemice care afectează conformitatea procesului de impozitare a bunurilor imobiliare.
Constatările generale ale auditului arată că, în anul 2024 unele activități și proceduri desfășurate de autoritățile publice responsabile nu au fost conforme cu cadrul normativ aplicabil. Aceste deficiențe au avut impact negativ atât asupra bazei impozabile, cât și asupra veniturilor bugetelor locale.
Auditul public extern a identificat următoarele deficiențe semnificative:
- Deficiențe în procesul de înregistrare primară – precizia datelor înregistrate în Registrul bunurilor imobile (RBI) este afectată de anumiți factori, precum lipsa documentației cadastrale complete, existența suprapunerilor sau a litigiilor asupra dreptului de proprietate. Totodată, titularii de drepturi sau proprietarii manifestă un interes insuficient în ceea ce privește înregistrarea bunurilor imobile în RBI, ceea ce contribuie la menținerea unor informații incomplete sau neactualizate. În plus, aplicarea limitată a prevederilor art. 387 din Codul urbanismului și construcțiilor privind înregistrarea construcțiilor neautorizate a condus la existența unui număr semnificativ de imobile în afara circuitului fiscal. Aceste deficiențe au avut un impact negativ asupra extinderii bazei de impozitare și, implicit, asupra veniturilor colectate la nivelul bugetelor locale;
- Probleme în evaluarea și reevaluarea bunurilor imobile – deși Hotărârea Guvernului nr. 827/2020 prevede efectuarea evaluării și reevaluării generale/curente a bunurilor imobile, acestea nu se realizează din cauza lipsei aprobării tuturor modelelor de evaluare și a zonelor valorice, precum neconsolidării infrastructurii tehnice și instituționale necesare. În aceste condiții, se menține un vid normativ care perpetuează utilizarea „reevaluării speciale”, deși aceasta nu mai este reglementată. Această situație determină subevaluarea bazei impozabile, reducând considerabil veniturile proprii ale bugetelor locale și accentuând dependența acestora de transferurile de la bugetul de stat. Totodată, neutilizarea de către APL a mecanismului opțional pentru evaluarea construcțiilor neînregistrate în RBI limitează un potențial fiscal real, care ar putea genera creșteri semnificative ale veniturilor locale la nivel național;
- Aplicarea incorectă a cotelor și neactualizarea datelor – în unele unități administrativ-teritoriale (UAT), nerespectarea cadrului legal prin aplicarea incorectă a cotelor, neactualizarea datelor și omisiunile în evaluarea bunurilor imobile, a generat discrepanțe între registre și impuneri fiscale eronate. Totodată, nesincronizarea datelor, neimpozitarea unor terenuri și construcții, evidența incompletă a bunurilor imobile și lipsa procedurilor de radiere a bunurilor demolate au afectat negativ baza impozabilă, iar nivelul ridicat al restanțelor la impozitul pe bunurile imobile/funciar a diminuat veniturile proprii ale bugetelor locale.
Constatările auditului relevă necesitatea unor acțiuni ferme și coordonate din partea autorităților publice centrale și locale pentru a asigura un proces transparent, corect și uniform de înregistrare, evaluare și impozitare a bunurilor imobile. Implementarea recomandărilor Curții de Conturi va contribui la extinderea bazei impozabile, la creșterea veniturilor proprii ale bugetelor locale și la consolidarea sustenabilității financiare a administrației publice locale.
Menționăm că Raportul integral de audit este disponibil pe pagina oficială a Curții de Conturi a Republicii Moldova.