Angajații structurilor de forță nu vor fi obligați să restituie cheltuielile de instruire, dacă aleg să muncească într-o altă autoritate a statului
Funcționarii publici cu statut special, militarii și ofițerii de informații și securitate vor avea posibilitatea să activeze într-o altă autoritate publică decât cea pentru care au fost pregătiți, fără a fi obligați să restituie cheltuielile de instruire. Un PROIECT de lege care prevede acest lucru a fost votat, în prima lectură, de 68 de deputați.
Astfel, angajați vor avea posibilitatea să activeze într-o altă autoritate a statului, într-o funcție ce implică exercitarea serviciului militar sau special.
„În condițiile când absolvenții lucrează tot în sistemul de securitate al Republicii Moldova, nu este logic ca ei să achite acești bani pentru instruire. Dar, în condițiile când ei pleacă din sistem sau în domeniul privat, ei vor fi obligați să întoarcă cheltuielile pentru instruire,”, a menționat unul dintre autorii proiectului, președintele Comisiei securitate națională, apărare și ordine publică, Lilian Carp.
Respectiv, vor putea fi obligați să restituie cheltuielile de instruire doar acele persoane care nu vor să activeze în interesul statului, nu și cei care intenționează să muncească într-o altă autoritate statală decât cea în care a fost instruit.
Totodată, se stabilește dreptul și obligația instituției sau a autorității publice să intenteze acțiunea în judecată, în cazul în care angajatul nu și-a onorat obligațiile în noua instituție și s-a eliberat înainte de termen.
În Republica Moldova, funcționarii publici cu statut special, militarii și ofițerii de informații și securitate sunt instruiți în următoarele instituții de învățământ: Institutul Militar al Forțelor Armate „Alexandru cel Bun”, Academia „Ștefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne, Institutul Național de Informații și Securitate „Bogdan Întemeietorul Moldovei”, Centrul de Instruire al Administrației Naționale a Penitenciarelor sau Colegiul Național al Poliției de Frontieră.
Documentul urmează a fi examinat în lectura a doua.