AGEPI face încă un pas spre beneficiari: Primul „Morning Talk” cu agenții economici

AGEPI face încă un pas spre beneficiari: Primul „Morning Talk” cu agenții economici

Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală vine mai aproape de principalii săi beneficiari. În premieră, expertul Nr.1 în domeniul protecției juridice a proprietății intelectuale, a organizat o întâlnire neformală cu antreprenorii din țară, cei cărora le sunt destinate o mare parte din serviciile AGEPI. „Cum îți protejezi brandul?”,  „Cum te ajută Proprietatea Intelectuală să ai o afacere competitivă?” sau „Ce criterii trebuie să întrunească o marcă pentru a fi înregistrată?” – sunt doar câteva dintre întrebările agenților economici, la care au răspuns, savurând cafeaua de dimineață, experții AGEPI, în frunte cu directorul general al instituției, la inițiativa căreia s-a desfășurat evenimentul, informează Oficial.

Lilia Bolocan, director general, AGEPI: „Asemenea evenimente vin să reconfirme deschiderea noastră față de antreprenori, pe care avem misiunea de a-i susține, pentru ca împreună să contribuim la dezvoltarea economică a țării. Dialogul pe care l-am avut astăzi cu beneficiarii noștri nu trebuie privit ca o excepție. Zilnic, experții AGEPI stau la dispoziția lor pentru a le oferi suport comprehensiv în domeniul Poprietății Intelectuale. Puțini cunosc, dar acum 10 ani, pentru a beneficia de o consultație din partea reprezentantului instituției trebuia să plătești. Din 2010 avem un birou de consultări gratuite, unde primiți asistența necesară, în format „tête à tête”.

„Iar în situațiile în care nu vom avea răspunsuri, le vom căuta la alte instituții”, și-a continuat gândul Lilia Bolocan și, în confirmarea celor spuse, alături de subalternii săi, directorul AGEPI a ascultat „păsul” celor prezenți. Ulterior, i-a îndrumat în ceea ce ține de conflictele cu concurenții pe piață și chiar procedurile de export a mărfii, chiar dacă unele teme abordate de antreprenori au depășit limitele competențelor atribuite AGEPI. „O abordare atât de empatică din partea unei instituții de stat nu are cum să nu impresioneze”, recunosc participanții primului „Morning Talk” cu AGEPI.

Maria Angheluș, administrator, întreprindere de haine pentru copii: „Ar fi bine să avem așa discuții cu toate instituțiile de stat cu care interacționăm, pentru că nu poți să le știi pe toate. Atunci când oficialii fac un pas spre noi și noi – un pas spre ei, au de câștigat ambele părți. Această întrevedere mi-a fost utilă – recent, am încheiat contracte de export, urmează să lansăm site-ul oficial, să integrăm sloganul în publicitate, de aceea am avut multe întrebări, iar experții AGEPI mi-au oferit răspunsuri la ele.”

La capitolele „creșterea nivelului de cultură a Proprietății Intelectuale” și „educarea beneficiarului” mai e mult de lucru, iar această constatare motivează Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală să implementeze soluții fără precedent, pe care nu le vei găsi la aceleași instituții de profil din Occident, bunăoară.

Lilia Bolocan, director general, AGEPI: „În general, domeniul Proprietății Intelectuale este un segment, unde statul nu are tendința să ofere suport pentru antreprenori. Dacă agentul economic nu-și permite să achite o taxă, înseamnă că afacerea lui nu este viabilă. Noi încercăm, totuși, să mergem pe o altă cale și să oferim prețuri echitabile și reduceri substanțiale pentru a ajuta și a stimula, în special, întreprinderile mici și mijlocii, care reprezintă business-ul din Republica Moldova în proporție de peste 90%. ”

Astfel, participanții la „Morning Talk” cu AGEPI au aflat din prima sursă că ÎMM beneficiază de o reducere de 50%, 65% și 85%  pentru înregistrarea mărcii, desenului și modelului industrial și, respectiv, brevetarea invenției. Bonusurile i-au motivat cel mai mult pe tinerii antreprenori, care urmează să-și lanseze o afacere.

Doina Cernavca, tânără antreprenoare: „Astfel de întrevederi sunt binevenite pentru că aici aflăm informațiile care ne interesează din prima sursă. Eu fiind la început de cale – vreau să lansez un brand de haine transformabile pentru femei însărcinate și mămici care alăptează, ce pot fi ulterior ajustate pe siluetă – am ieșit de aici cu o viziune clară a ce urmează să fac ca să înregistrez marca comercială și nu doar. Hainele noastre au un design inovativ, de aceea mă interesează cum aș putea să-l protejez. Nu am vrea să ne trezim că cineva ne-a furat „know-how-ul”.

Spre finalul discuției Lilia Bolocan a povestit, într-o atmosferă degajată, pățaniile antreprenorilor care au investit bani grei în afacerile lor, ignorând totalmente aspectele ce țin de protecția business-ului din perspectiva proprietății intelectuale.

Lilia Bolocan, director general, AGEPI: „Rebranding-ul și cheltuielile suplimentare sunt ultimul lucru pe care și-l dorește un agent economic. Iată de ce vă îndemn să ne percepeți ca pe un prieten, să apelați la noi fără ezitare, iar dacă sunteți în criză de timp să știți că absolut orice interacțiune cu noi poate fi făcută online, inclusiv achitarea taxelor. Veniți la noi doar să ridicați certificatul.”

Evenimentul „Morning Talk” cu AGEPI este la prima ediție, urmând să devină o tradiție. Cei interesați de domeniul Proprietății Intelectuale sunt încurajați să urmărească pagina de Facebook a Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, pentru a afla când vor fi organizate următoarele întâlniri neformale.

Mihaela Rotari

Share