Activitate de audit: Spitalul Clinic Municipal „Sfânta Treime” și Spitalul Clinic Municipal „Sfântul Arhanghel Mihail”
Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 31 iulie curent, a examinat Raportul auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către Instituția medico-sanitară publică Spitalul Clinic Municipal (IMSP SCM) „Sfânta Treime” în anul 2023 și Raportul auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către Instituția medico-sanitară publică Spitalul Clinic Municipal (IMSP SCM) „Sfântul Arhanghel Mihail” în anul 2023.
Curtea de Conturi a informat că misiunile de audit au avut drept scop evaluarea conformității gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare în raport cu cadrul normativ aplicabil și emiterea concluziei generale de audit.
IMSP SCM „Sfântă Treime” și IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” sunt instituții publice curativ-profilactice, științifice și didactice, fondatorul fiind Consiliul Municipal Chișinău.
Patrimoniul gestionat de IMSP SCM „Sfânta Treime” la finele anului 2023 a constituit 257,4 mil. lei, majorându-se față de anul precedent cu 764,36 mii lei, datorită creșterii în mare parte a creanțelor comerciale.
Veniturile și cheltuielile înregistrate și raportate de IMSP SCM „Sfânta Treime” la finele anului 2023 au constituit 481,8 mil. lei și, respectiv, 464,2 mil. lei. Ponderea cea mai mare în componența veniturilor IMSP SCM „Sfânta Treime” o dețin veniturilor din prestarea serviciilor medicale finanțate de CNAM în sumă de 444,9 mil. lei (92,33%), iar în componența cheltuielilor IMSP SCM „Sfânta Treime” – cheltuielile aferente retribuirii muncii în sumă de 253,81 mil lei (54,68%).
Auditul a constat că fondatorul până în anul 2024 nu a emis decizia cu privire la formarea Consiliului administrativ, cauzând nerespectarea prevederile statutare și neasigurarea exercitării drepturile sale de administrator. Componența nominală a Consiliului administrativ la toate instituțiile medico-sanitare publice a fost aprobată de fondator în baza Deciziei comisiei permanente a CMC din 8 aprilie 2024, în componență de 4 membri, dar nu 5 precum este prevăzut în pct.27 din Regulamentele de organizare și funcționare a instituțiilor medicale.
Astfel, s-au constatat următoarele deficiențe:
- fondatorul nu s-a conformat prevederilor legale, iar IMSP SCM „Sfânta Treime” nu a avut temei pentru a înregistra conform datoriile aferente bunurilor din domeniul public primite în gestiune economică, valoarea totală a bunurilor primite, în perioada anilor 2004 – 2023 constituind 152,77 mil. lei și fiind înregistrate ca aport în capitalul social;
- fondatorul nu a asigurat transmiterea lucrărilor de reparații capitale în valoare de 11,09 mil. lei, efectuate de către Direcția construcții capitale la bunurile aflate în gestiunea IMSP SCM „Sfânta Treime”, din cauza lipsei proceselor-verbale de recepție finală a lucrărilor executate, ceea ce a denaturat valoarea clădirilor.
IMSP SCM „Sfânta Treime” nu s-a conformat în totalitate la exigențele cadrului normativ aplicabil ce ține de înregistrarea integrală, inventarierea, casarea conformă a patrimoniului, astfel:
- nu a fost asigurat capitalizarea lucrărilor de reparații capitale efectuate cu forțele proprii în sumă de 946 mii lei;
- nu a fost stabilită conform durata de funcționare utilă a mijloacelor fixe prin ce a majorat cheltuielile aferente amortizării calculate pentru perioada 2018 – 2023 cu 35,78 mil. lei;
- nu au fost evaluate și înregistrate conform sistemele informaționale utilizate în activitatea entității prin ce a majorat cheltuielile perioadei cu cel puțin 27,76 mii lei;
Planificarea necesarului de medicamente s-a efectuat în baza necesităților instituției, însă în unele cazuri nu s-a ținut cont de cantitatea aflată în stoc, iar neevaluarea necesităților instituțiilor de către comisia interdepartamentală, a dus la repartizarea ineficientă medicamentelor din donații, cu suportarea suplimentară a cheltuielilor de nimicire inofensivă în valoare de 7 mii lei.
În anul 2023 instituția medicală a îndeplinit volumul serviciilor medicale contractate la CNAM în proporție de 99,59%, însă nu a asigurat prestarea integrală a serviciilor de înaltă performanță, care la situația din 31.12.2023 au fost îndeplinite la nivel de 75,35%, sau cu 1,89 mil. lei mai puțin din volumul contractat.
Curtea de conturi a menționat că IMSP SCM „Sfânta Treime” a întreprins o serie de acțiuni în scopul înlăturării neconformităților constatate, cum ar fi:
- a capitalizat lucrările de reparații înregistrate inițial ca obiect de evidență separat, cu includerea și repartizarea acestora pe bunurile imobile deținute conform RBI în sumă de 160,2 mil. lei;
- a transferat în componența mijloacelor fixe bunurile înregistrate ca obiecte de mică valoare și scurtă durată în sumă de 542,97 mii lei și a ajustat uzura acestora cu 287,55 mii lei;
- a corectat durata de utilizare la un utilaj medical și amortizarea aferentă în sumă de 1,56 mil lei;
- a capitalizat valoarea lucrărilor de reparații în sumă de 946 mii lei;
- a înregistrat în evidența contabilă 4 Sisteme Informaționale în valoare de 27,76 mii lei etc.
Cu referire la rezultatele auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către IMSP Spitalul Clinic Municipal „Sfântul Arhanghel Mihail” pentru anul 2023,
Patrimoniul gestionat de IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” la finele anului 2023 a constituit 136,9 mil. lei, majorându-se față de anul precedent cu 7,6 mil lei.
Veniturile și cheltuielile înregistrate și raportate la finele anului 2023 au constituit 165,4 mil. lei și, respectiv, 153,1 mil. lei. Ponderea cea mai mare în componența veniturilor IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” o dețin veniturilor din prestarea serviciilor medicale acoperite de CNAM în sumă de 154,0 mil. lei sau 93,1%, iar în componența cheltuielilor IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” – cheltuielile aferente retribuirii muncii în sumă de 81,7 mil. lei sau 53,4 %.
Auditul public extern a constatat unele neconformități în activitățile și procedurile cuprinse în aria de audit, care au fost cauzate atât de unele lacune ale sistemului de control intern managerial, cât și de neconformarea responsabililor din cadrul entității la prevederile cadrului normativ, și se rezumă la următoarele:
- Deciziile fondatorului cu privire la înregistrarea și majorarea capitalului social al IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” sunt contrar prevederilor legale, ceea ce a dus la înregistrarea neconformă a patrimoniul public primit în gestiune economică sumă de 96,2 mil. lei. De asemenea fondatorul nu a asigurat constituirea consiliului de administrare și coordonarea în termen a regulamentului de organizarea și funcționare a IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail”;
- Ministerul Sănătății și fondatorul (Consiliul Municipal Chișinău) contrar cadrului normativ nu au anunțat și desfășurat concursul de selectare a candidaților pentru ocuparea funcției de conducător al IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail”. Până la moment acesta activează în baza ordinului Departamentului sănătății a CMC din 2001 și în lipsa Contractului de management al instituției, încheiat cu fondatorul.
Fondatorul IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” și managementul instituției nu s-au conformat la exigențele cadrului normativ aplicabil și nu s-au preocupat de înregistrarea conformă a patrimoniului, fapt ce a dus la:
- neînregistrarea drepturilor de proprietate și gestiune asupra a 8 clădiri/construcții cu suprafața de 17,24 mii m2 în valoare totală de 77,25 mil. lei;
- nedelimitarea unei construcții cu suprafața de 161 m2 cu valoarea contabilă de doar 800 lei;
- nerecunoașterea și nereflectarea în evidența contabilă a 2 construcții/încăperi cu suprafața de 64 m2;
- necapitalizarea lucrărilor de reparații a bunurilor imobile și a mașinilor în sumă de 1,42 mil. lei;
IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” nu a asigurat conform evaluarea necesităților, corelarea între bugetul aprobat/precizat și planul de achiziții. La întocmirea planului de achiziții publice pentru anul 2023, entitatea auditată, nu a ținut cont de prevederile legale și nu a inclus în Planul de achiziție alocațiile planificate pentru contractarea și achitarea serviciilor comunale (energie electrică, energie termică, apă și canalizare) în valoare de 13,7 mil. lei. Deși, pe parcursul anului au fost precizate frecvent devizele de venituri și cheltuieli, prin majorarea alocațiilor din contul serviciilor contractate de CNAM, care numai pentru 5 tipuri de bunuri și servicii a constituit 4,5 mil. lei, entitatea auditată nu a modificat planul de achiziții pentru acestea.
În final, Curtea de Conturi a remarcat că IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” a efectuat corectările de rigoare cu capitalizarea valorii reparațiilor capitale și corectarea rezultatului anilor precedenți cu suma de 1,4 mil. lei.