80% din toate școlile noastre au un număr de copii mult mai mic decât media națională de 275 de copii per școală

80% din toate școlile noastre au un număr de copii mult mai mic decât media națională de 275 de copii per școală

În noul an de învățământ, 35,5 mii de copii merg în clasa I, cu 1200 de copii mai mulți față de 2020/2021. Din 2015, rămâne constant numărul elevilor în instituțiile de învățământ primar și secundar general, totuși, numărul elevilor în ultimii zece ani a scăzut cu 11% la nivel național. Anual se închid 15-20 de școli mici. În noul an școlar, au primit elevi 1200 de școli, cu 40 mai puține față de 2020/2021. În prezent, avem circa 12,7 elevi la un profesor, față de 18 elevi în mod tradițional. Sunt câteva elemente care caracterizează sistemul de învățământ primar și secundar general din Republica Moldova, descrise de către Veaceslav Ioniță, expert în politici economice la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, vineri, 1 septembrie, în cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”.

Copii  în clasa I. În anul de învățământ 2023/2024, 35500 de copii au mers în acest an în clasa I, cu 1200 de copii mai mulți față de 2020. „De aproape 15 ani se înregistrează practic același număr de copii care merg în clas I. Demografic vorbind avem o stabilizare. Însă, în următorii ani, din nefericire, numărul copiilor care vor merge în clasa I va scădea puternic, din cauza tendințelor demografice negative înregistrate în ultimii ani”.

Elevi în instituțiile de învățământ primar și secundar general. Anul record a fost 1990/1991 – 743 de mii de elevi. Ulterior, a fost înregistrată o scădere continuă până în 2015. Din 2015 și până în prezent, rămâne constant numărul elevilor în instituțiile de învățământ primar și secundar general. 334500 au fost în 2015/2016; 334400 în 2020/2021 și estimativ 333 de mii vor fi în 2023/2024, ajungându-se la nivelul anilor 1933/1934. Acum o sută de ani erau puțin peste 136 de mii de elevi. „În prezent avem aici migrația internă a tinerilor spre municipiul Chișinău și Bălți. Media națională, în ultimii cinci ani, arată că avem o stabilitate, sunt doar patru regiuni unde a crescut numărul de copii, însă în alte raioane a scăzut drastic. În municipiul Chișinău numărul elevilor a crescut cu 18,6%, în Bălți cu 13,3%, UTA Găgăuzieri – +9,1%, Ialoveni – + 0,7%. În Telenești a scăzut cu 16%, Nisporeni minus 14,3%, în Cantemir a scăzut cu 14,1%, în Basarabească și Cimișlia cu câte 12,4%, iar în Leova minus 12%. „Chiar dacă avem o stabilizare a numărului de copii în școli, chiar dacă în următorii ani numărul de copii nu se va reduce la nivel național, avem găuri demografice în câteva raioane, care se confruntă pe lângă migrația externă și cu migrația internă”.

Evoluția numărului de elevi în ultimii zece ani. În ultimii zece ani a scăzut cu 11% la nivel național numărul elevilor. Deși a crescut cu 24,7% în municipiul Chișinău și cu 13,1% în municipiul Bălți, a scăzut cu 41% în Cimișlia, cu peste 30% în Nisporeni, Ștefan Vodă, Glodeni, Telenești, Basarabească și cu peste 20% în Fălești, Leova, Hâncești și Cantemir. „A scăzut numărul de copii, respectiv mai puțini au mers la liceu, iar cei care au mers la liceu au mers la Chișinău sau Bălți, acolo unde s-au înregistrat creșterile menționate mai sus”.

Numărul de școli în ultimii 100 de ani. Cele mai multe erau în anul de studiu 1939/1940 – 2720 de școli, când Moldova era în componența României era școală primară practic în fiecare localitate. După 28 iunie 1940, când a avut loc ocupația sovietică a Basarabiei, numărul școlilor în anul școlar 1940/1941 a fost redus cu circa o mie, la 1840 și 1800 de școli au existat până în 1980/1981, când a scăzut drastic la 1600 de instituții de învățământ. Ulterior, situația a fost stabilă până în 2010, când a început reforma sistemului educațional, care era o necesitate, dacă nu se făcea sistemul vechi falimenta. În noul an școlar 2023/2024, în Republica Moldova sunt pregătite către 1 septembrie 1200 de școli, cu 40 mai puține față de 2020/2021. Anual se închid 15-20 de școli, dintre cele mai mici, ritm va continua.

Profesori în școli. Cei mai mulți au fost în anul școlar 1990/1991, circa 49300. Ulterior, a scăzut la 40900 către 2005/2006, la 37300 către 2010/2011, la 26900 către 2020/2021 și la 26300 către 2023/2024. „Scăderea a fost lentă până în 2010, din 2010 au început optimizările. Dacă nu se făcea acea reformă, astăzi era să fim într-o situație extrem de proastă”.

Elevi la un profesor. În Republica Moldova tradițional erau 15-18 elevi la un profesor. Din 2000, numărul de copii a scăzut constant, dar cel al profesorilor practic nu se reducea și s-a ajuns în 2010 să fie 10 elevi la un profesor, ceea ce a făcut imposibil de întreținut acel sistem de educație. „Reforma din 2010/2015 a dat rezultate și în prezent avem circa 12,7 elevi la un profesor. Nici în asemenea situație nu poți asigura un sistem educațional eficient, sunt mai puțin de 15 copii la un profesor”.

Adolescenți care au mers la liceu. În acest an de învățământ, 2023/2024, 13100 de adolescenți au ales să meargă la liceu, cu 500 mai puțini față de 2020/2021. În 2000/2001 erau 30500; 30800 către 2006/2006. Către 2010/2011 a scăzut la 21800; la 12400 către 2015/2016 și la 13600 în 2020/2021.

Elevi în clasele liceale. 65500 au fost în anul școlar 2000/2001; 76000 către 2005/2006; 61400 – 2010/2011; 35000 – 2015/2016; 37100 – 2020/2021; 38000 – 2023/2024. „În prezent avem o concentrare a liceelor în spațiul urban. În mediul rural dispar. Acum șapte-opt ani, 35% de copii erau la licee din sate, restul în orașe; în prezent 17-18% de copii sunt la licee sătești, restul în orașe.

Ponderea elevilor care își continuă studiile la un liceu din țară: 55% în 2000/2001; 51,8% – 2005/2006; 46,5% – 2010/2011; 37,6% – 2015/2016; 44% – 2020/2021; 43,1% – 2023/2024.

Cheltuielile Bugetului Public Național pentru învățământ. 1996/1997 – 800 de mln de lei; 1999/2000 – 600 de mln de lei, când a fost și perioada de criză când profesorii nu-și primeau salariile și tot atunci a început marea migrație; 2005/2006 – 2,7 mlrd de lei; 2010/2011 – 6,6 mlrd de lei; 2015/2016 – 8,5 mlrd de lei; 2020/2021 – 12,6 mlrd de lei; 2023/2024 – 17,9 mlrd de lei.

Cheltuielile pentru sistemul educațional raportat la Produsul Intern Brut: 1996/1997 – 8,6% din PIB; 1999/2020 – 3,9%; 2000/2001 – 4,8%; 2005/2006 – 6%; 2010/2011 – 7,6%; 2015/2016 – 5,8%; 2020/2021 – 6,3%; 2023/2024 – 5,8%. „La noi din cauza că avem un număr mare de școli, care sunt mici, cresc și cheltuielile pentru sistemul educațional. Educația copiilor în școli mici, cu puțini elevi, costă statul de 5-6 ori mai mult. O școală cu un număr mai mare de elevi cheltuie mai puțin”.

Suprafața medie de spațiu școlar care revine unui elev. În medie unui școlar îi revine 12,5 m2 de spațiu. În 10% din școlile cu cei mai mulți elevi, în revine 8 m2. În 2% de școli cele mai aglomerate –  4,6 m2. În 10% din școli cu cel mai mic număr de elevi – de la 40 m2 în sus. „Astăzi 25 de școli oferă 140 m2 pentru un elev. Aceste școli sunt pustii și necesită costuri mari de întreținere”.

Numărul mediu de elevi într-o școală. Media națională este de 275 de elevi într-o școală. În ultimii ani, a fost îmbunătățit acest indicator în ceea ce privește școlile din Chișinău, satele mai mari și localitățile care sunt aproape de Chișinău. În 10% dintre școli numărul mediu este de la 375 de copii în sus. 2% dintre școli cele mai mari au – 780 de copii. 4% au mai mult de 500 de copii. „80% din toate școlile noastre au un număr de copii mult mai mic decât media națională. Sunt doar câteva școli unde este un număr mai mare de copii, care ridică media. În 10% din școli sunt până la 50 de copii. În cele mai mici școli avem și 12 copii. 5% din toate școlile au până la 20 de copii”

Share