Sondajele în campanii electorale și cum influențează opţiunile alegătorilor
Sociologul Petru Negură, în cadrul unui interviu pentru Europa Liberă, a vorbit despre sondajele în campanii electorale și cum influențează opţiunile alegătorilor.
„În principiu, nu cunosc cercetări foarte extinse despre felul în care punctual sondajele de opinie construiesc opinia publică la rândul lor. Este absolut logic ca sondajele de opinie împreună cu alte mijloace de comunicare, informaţii să influenţeze într-o măsură sau alta deciziile de vot, dacă avem în vedere acest lucru acum. Cunosc un exemplu în Franţa în 2002. Au fost alegeri prezidențiale în care era un candidat de stânga Lionel Jospin şi un candidat de dreapta care era Jacques Chirac. Sondajele de opinie arătau că Lionel Jospin va intra în al doilea tur cu Jacques Chirac. Or ce s-a întâmplat? Înainte de alegeri a fost o convieţuire, un fel de coabitare, cum i se spune în ştiinţe politice, dintre un guvern condus de Lionel Jospin şi Jaques Chirac. Electoratul de stânga a fost dezamăgit de această coabitare. Şi atunci electoratul ştiind că oricum cei doi vor intra în al doilea tur toţi au votat contestatar, adică au votat candidaţi mici care nu aveau şansa altminteri fiind să intre în al doilea tur. Ce s-a întâmplat după a fost că în al doilea tur nu a intrat Lionel Jospin, ci a intrat Jaques Chirac şi Le Pen, candidatul extremei de dreapta. Uite asta a fost o mare supriză care a arătat că atunci când sondajele toate arată învingător un anumit candidat lucrul acesta poate genera o anumită decizie şi o anumită opţiune. Această opțiune poate lua forme foarte diverse în funcție de starea de spirit a electoratului sau a participanților la sondaj în acel context precis”, a precizat el.
Mihaela Rotari