Solicitările Platformei DA privind Aeroportul Internațional Chișinău
Platforma „Demnitate și Adevăr”, în contextul concesionării Aeroportului Internațional Chișinău, solicită instituțiilor de resort ale statului să instituie un moratoriu cu privire la tranzacționarea Aeroportului, de a nu recunoaște legalitatea acestei tranzacții până nu va fi o decizie judecătorească, transmite OFICIAL.
De asemenea, Platforma solicită:
„- informarea operatorilor economici naționali și internaționali cu privire la faptul că orice tranzacție încheiată cu Avia Invest până la deciziile definitive ale instanțelor de judecată din Republica Moldova, nu va fi recunoscută de către autoritățile Republicii Moldova;
– identificarea mecanismelor cu privire la întoarcerea Aeroportului în gestiunea statului prin anularea tranzacției de concesionare;
– tragerea la răspundere a persoanelor care au participat și au contribuit la concesionarea ilegală a Aeroportului Internațional Chișinău.
În cadrul unui comunicat de presă, Platforma face aceste solicitări: „Pornind de la concluziile Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului în care s-au efectuat privatizările în 2013-2019, inclusiv concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, condusă de Igor Munteanu, care au fost transmise Centrului Național Anticorupție și Procuraturii Generale pentru începerea urmăririi penale;
Luând în calcul faptul că în cadrul lucrărilor Comisiei au fost identificate probe care demonstrează multiple încălcări flagrante în procesul de concesionare a Aeroportului, care au prejudiciat bugetul de stat al Republicii Moldova cu milioane de euro;
Analizând multiplele abateri de la legislația în vigoare și caracterul vădit coruptibil al deciziei de concesionare a Aeroportului, identificate chiar în mai 2013 de către Centrul Național Anticorupție prin Raportul de Expertiză Anticorupție asupra nivelului coruptibilității proiectului de Hotărâre a Guvernului cu privire la aprobarea concesionării activelor ÎS ”Aeroportul Internațional Chișinău” și a condițiilor concesionării acestuia”, care semnala lipsa includerii AIC în lista lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse parteneriatului public-privat, fapt care nu permitea concesionarea acestuia; lipsa elaborării studiului de fezabilitate conform cerințelor legale, care urma să fie supus avizării Agenției Proprietății Publice; partajarea inoportună a riscurilor aferente concesiunii către statul Republica Moldova în vederea compensării unor daune care pot surveni urmare a unor riscuri de implementare a contractului; ”riscul ca elaborarea şi promovarea proiectului să fie dictată de anumite interese de grup, manifestate prin desfăşurarea unei proceduri netransparente de selecţie bazate pe criterii şi condiţii care nu sunt obiectiv justificate..”,
Luând în calcul Nota Informativă a CNA din 24.08.2015, semnată de Viorel Chetraru, ex-directorul CNA, prin care se recomanda inițierea procedurii de anulare a contractului de concesiune de către Ministerul Justiției, încheiat între Agenția Proprietății Publice și SRL ”Avia Invest” din motivul că contractul de concesiune nu a fost încheiat cu Asociația persoanelor juridice SA ”Aeroportul Habarovsk” și SA ”Kolomensky zavod”, desemnată în calitate de câștigător al concursului, dar și anularea taxei de modernizare a 9 euro per pasager la plecare, considerată de CNA drept ilegală;
Ținând cont de concluziile CNA reflectate în documentul citat mai sus, care au constat faptul că contrar informațiilor oferite de ex-ministrul al Economiei, Valeriu Lazăr, revizorii CNA au stabilit că Aeroportul se dezvolta dinamic și datorită unui management eficient dispunea de resurse financiare proprii sau atrase de la partenerii de dezvoltare externi, pentru a extinde serviciile prestate și modernizarea Aeroportului. În acest sens, s-a constatat că AIC era o întreprindere de stat profitabilă, înregistrând în anii 2009-2013 circa 120 milioane lei.
Luând în considerație faptul că revizorii CNA, în 2015, s-au limitat numai la constatarea tranzacțiilor efectuate de întreprindere către întreprinderile afiliate grupului Șor, care nu desfășoară activități aeroportuare, cum ar fi donații Clubului de fotbal Milsami-9,3 milioane lei, împrumuturi SRL ”Dufrimol”, SRL ”Aviaconsulting”. De asemenea, revizorii au constatat că în perioada verificată n-au fost efectuate investiții în dezvoltarea Aeroportului din partea companiilor investitoare, dar s-au utilizat mijloace financiare proprii obținute din activitatea serviciilor aeroportuare (430 mln lei în perioada 2013-2015).
Ținând cont rezultatul mai multor investigații, atât a organelor specializate, cât și a investigațiilor de presă, care au depistat că Avia Invest, condusă de grupul Șor în complicitate cu guvernările anterioare, a preluat în mod abuziv Aeroportul Internațional Chișinău, un obiectiv strategic național, prejudiciind cu milioane de euro bugetul Republicii Moldova. Adițional, în baza investigațiilor Rise, doar în perioada 2013-2016, firma Avia Invest SRL şi-a schimbat de trei ori proprietarii. Ultimul acţionar majoritar este o companie offshore din Cipru al cărei beneficiar este un afacerist din Moscova. Și membrii Consiliului de Administraţie al Avia Invest au fost înlocuiți. Printre ei se număra și Ilona Șor, mama vitregă a lui Ilan Șor, ex-primarul din Orhei anchetat în dosarul „Jaful Secolului””.
Cristina Pendea