Șeful statului, în adresa CC: Președintele nu poate fi obligat să accepte necondiționat propunerea Prim-ministrului de revocare sau numire a unui ministru

Șeful statului, în adresa CC: Președintele nu poate fi obligat să accepte necondiționat propunerea Prim-ministrului de revocare sau numire a unui ministru

Purtătorul de cuvânt al șefului statului, Ion Ceban, a comunicat că, recent, Președintele țării a transmis, Curții Constituționale, opinia la sesizarea Guvernului Republicii Moldova privind interpretarea art. 98 alin. (6) al Constituției Republicii Moldova, ce vizează conflictul apărut la numirea ministrului apărării, informează Oficial.

Într-o postare pe o rețea de socializare, Ion Ceban a declarat că șeful statului a atenționat Curtea asupra unor momente de bază.

„Unu – Curtea anterior a interpretat art.98, alin.6 din Constituție, respectiv urmează să restituie sesizarea fără examinare. În cazul în care Curtea va examina sesizarea în ședință pentru a interpreta repetat art.98, alin.6 din Constituție, acest fapt ar demonstra imperfecțiunea actului de justiție constituțională, sau implicarea Curții în exercitarea comenzilor politice. Doi – Președintele republicii nu poate fi obligat să accepte necondiționat propunerea Prim-ministrului de revocare sau numire în funcție a unui membru al Guvernului. Menționăm că la procedura de remaniere guvernamentală intervine rolul activ al Președintelui, care este similar rolului Parlamentului la momentul învestirii Guvernului”, a punctat el.

Potrivit lui Ceban, „al treilea moment – în caz de remaniere guvernamentală sau de vacanță a funcției, evaluarea corespunderii cerințelor legale a candidatului la funcția de ministru se efectuează de către Președintele Republicii Moldova”.

„Aceste evaluări privesc corespunderea pentru funcție a candidaților propuși de prim-ministru privitor la pregătirea generală, experiența în materie, instruirea și aptitudinile pentru funcția în domeniu, reputația neștirbită și moralitatea, condiții necesare și indispensabile funcției de ministru. În acest context, Curtea Constituțională în Hotărîrea nr. 4 din 22 aprilie 2013 pentru controlul constituţionalităţii Decretului Preşedintelui Republicii Moldova privind demisia Guvernului (Vlad Filat), în partea ce ţine de menţinerea în funcţie a Prim-ministrului-demis prin moţiune de cenzură (pentru suspiciuni de corupţie) pînă la formarea noului Guvern, a statuat că „este contrară principiilor statului de drept numirea în funcţii de conducere a persoanelor asupra cărora planează dubii de integritate sau care au fost demise pentru motive de corupţie””, a mai adăugat Ceban.

Ion Ceban a amintit că, „există investigații care demonstrează că la solicitarea ex-prim-ministrului Iurie Leancă a fost finanțată activitatea consilierilor acestuia prin intermediul unor asociații obștești, inclusiv a domnului Eugen Sturza, fapt ce demonstrează lipsa integrității acestuia. Menționăm că toate hotărârile Curții care depășesc cadrul juridic Constituțional și spiritul Constituției, vor fi revizuite ulterior de către alte componențe ale Curții. Astfel, hotărârile abuzive ale Curții Constituționale pot fi calificate ca uzurpare a puterii de stat, acțiuni care nu vor fi trecute cu vederea iar persoanele vinovate vor fi trase la răspundere”.

Doina Secrieru

Share