Rapoartele prezentate de Promo-LEX, în urma monitorizării controlului parlamentar și a modului de ocupare/încetare a funcțiilor publice (doc)

Rapoartele prezentate de Promo-LEX, în urma monitorizării controlului parlamentar și a modului de ocupare/încetare a funcțiilor publice (doc)

Asociația Promo-LEX, în cadrul unei conferințe de presă, a prezentat rapoartele privind „Monitorizarea controlului parlamentar Republica Moldova în anul 2017” și „Monitorizarea modului de ocupare/încetare a funcțiilor publice în anul 2017”, informează Oficial.

Primul raport „Monitorizarea controlului parlamentar Republica Moldova în anul 2017”, a fost elaborat pentru Asociația Promo-LEX de expertul independent, Adrian Fetescu, în scopul evaluării funcției de control parlamentar și vine să detalieze activitatea Parlamentului Republicii Moldova în domeniul dat în perioada anului 2017, inclusiv în comparație cu perioadele precedente. „Este de apreciat faptul că, în ultima perioadă, Parlamentul Republicii Moldova întreprinde măsuri de îmbunătăţire a funcţiei sale de control, prin organizarea mai sistematică a audierilor şi consultărilor publice”, se menționează în raport.

În linii generale, în anul 2017 legislația în domeniul controlului parlamentar nu a suferit careva modificări substanțiale, potrivit aceluiași raport. Prin urmare, au fost prezentate date statistice privind controlul parlamentar în anul 2017. „Astfel, în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2017, deputații au adresat în total către Guvern și autoritățile administrației publice 103 întrebări și 7 interpelări”, a precizat el.

În raport se mai vorbește despre numărul mare de întrebări, în comparație cu interpelările. „Rezultă din faptul că deputații, ca regulă, confundă aceste 2 instrumente de supraveghere. Astfel, o parte din întrebări de facto sunt interpelări, prin care se solicită explicaţii asupra unor aspecte ale politicii Guvernului, ce ţin de activitatea sa internă sau externă. Totodată, din numărul întrebărilor adresate de către deputați sunt întrebări repetate, cu aceleași solicitări, din motiv că acei vizați în întrebări fie nu au răspuns la acestea, fie răspunsurile sunt nesatisfăcătoare, incomplete sau evazive”, a explicat expertul.

Al doilea raport „Monitorizarea modului de ocupare/încetare a funcțiilor publice în anul 2017”, elaborat pentru Asociația Promo-LEX de expertul independent, Mariana Kalughin, a fost elaborat în rezultatul activităților de monitorizare inițiate de Asociația Promo-LEX în anul 2017 cu referință la perioada anului 2016, constituind o continuare a Raportului „Monitorizarea modului de ocupare/încetare a funcțiilor publice în anul 2016”.

„Reținând cele constatate în Raportul anterior, este de reiterat că, în evaluarea nivelului de garantare a principiului legalității în ocuparea/încetarea funcțiilor, cele mai relevante ar fi statisticile privind litigiile de muncă. În lipsa unor astfel de informații generalizate, acest indicator nefiind urmărit nici de CS, studiile de caz denotă menținerea unor deficiențe în acest sens. Una din problemele constatate anterior a fost demararea cu întârziere și tergiversarea desfășurării concursului. Problema s-a menținut și în anul 2017, exemple elocvente în acest sens servind concursurile pentru suplinirea funcțiilor de director CNA, director ANRE, președinte și vicepreședinte ai ANI”, potrivit raportului.

În concluzie, Mariana Kalughin a comunicat unele îngrijorări în cazul concursurilor pentru ocuparea funcțiilor. „Au fost înfiinţate entităţi (comisii de concurs) sau competenţele de rigoare au fost delegate unor entităţi existente, însă acestea au funcţionat limitat sau ineficient. În cazul concursului pentru ocuparea funcţiei de director CNA, îngrijorează lipsa observării concursurilor de către reprezentanții societății civile și ai mediului academic, dar și scutirea pretendenţilor, la etapa depunerii dosarelor, de a-și prezenta viziunea asupra strategiei de dezvoltare a instituţiei”.

Mihaela Conovali

Share