PSRM s-a adresat Curții Constituționale privind funcția de „emisar special”
Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) a sesizat Curtea Constituțională pentru verificarea constituționalității decretului prezidențial pe instituirea funcției de „emisar special”. Liderul partidului, Igor dodon, a menționat că „recent, Președintele Republicii Moldova a instituit, prin decret, funcția de „emisar special pentru dezvoltare și reziliență”. La prima vedere, pare o inițiativă acceptabilă. În realitate, însă, aceasta ridică probleme serioase de legalitate și constituționalitate”, informează OFICIAL.
Astfel, politicianul a enumerat principalele obiecții:
„1. Funcție fără bază legală. În legislația Republicii Moldova NU există funcția de „emisar”:
– nu apare în clasificatorul funcțiilor publice;
– nu este reglementată de vreo lege;
– nu este prevăzută în sistemul de salarizare bugetară.
Funcția a fost creată doar printr-un regulament intern al Aparatului Președintelui, deși regulamentele NU pot crea funcții noi – asta se face doar prin lege, votată de Parlament.
2. Atribuții cu impact constituțional. „Emisarul” reprezintă Președintele în țară și peste hotare, cooperează cu instituții de securitate, promovează imaginea statului, atrage finanțări și expertiză internațională. Aceste atribuții țin de politica externă, securitate și executiv, domenii strict reglementate de Constituție. Totodată, „emisarii” nu depun jurământ de credință țării.
3. Încălcarea separației puterilor în stat. Prin crearea acestei funcții prin decret, Președintele își asumă un rol de legiferare, ceea ce contravine art. 6 din Constituție (separația puterilor). Președintele NU are dreptul constituțional de a crea funcții publice prin acte subordonate legii.
4. Probleme de transparență și integritate. Deși „emisarul” este declarat voluntar și neremunerat, activitatea sa este susținută logistic din bugetul de stat (deplasări, diurne, protocol). Apar întrebări legitime: declară sau nu averea și interesele? Cine îl controlează politic și administrativ? Poate cumula alte funcții sau interese private?
5. Practica internațională este clară. Curțile constituționale din Germania, Turcia, România, UE și alte state au stabilit constant că doar legea poate crea funcții publice cu atribuții semnificative. Decretele sau regulamentele nu pot substitui Parlamentul”.
Potrivit socialistului, decretul de numire a „emisarului special” este emis fără temei constituțional, creează norme primare prin acte inferioare legii și riscă să compromită principiile statului de drept, legalității și separației puterilor.
„Într-un stat de drept, scopul nu justifică încălcarea Constituției, indiferent de bunele intenții declarate. Dar se pare că nici bune intenții nu stau la origine, ci interesele private ale unui grup cocoțat la conducerea țării, care vrea să își consolideze controlul politic asupra tuturor instituțiilor statului și vrea să își permanentizeze guvernarea, sfidând direct și brutal principiile democrației și ale statului de drept.
Acest proiect de sesizare la Curtea Constituțională a fost elaborat de juriștii, experți în domeniu constituțional și a fost remis colegilor din opoziție pentru a se alătura inițiativei noastre. Solicităm, totodată, opinia societății, a specialiștilor și experților cu privire la argumentele invocate în proiectul sesizării către Curtea Constituțională”, a subliniat liderul PSRM.










