
Promo-LEX va propune modificări legislative privin publicitatea politică și electorală pe online
Promo-LEX va propune o serie de modificări legislative pentru asigurarea transparenței și corectitudinii alegerilor viitoare. Printre acestea se numără reglementarea publicității politice și electorale online și raportarea transparentă a campaniilor sponsorizate pe platformele sociale de către difuzorii de publicitate, informează OFICIAL.
Potrivit Asociației, publicitatea electorală pe rețele sociale a devenit un instrument central în campania electorală din Republica Moldova în 2024, însă utilizarea sa ridică probleme serioase de transparență și legalitate. Peste 35% din activitățile de promovare au fost desfășurate online, prin postări sponsorizate, Google Ads și videoclipuri promovate. Creșterea exponențială a acestei forme de campanie ridică o întrebare crucială: „cine finanțează cu adevărat publicitatea electorală online?”.
„Campania electorală din 2024 a fost una dintre cele mai „digitalizate” din istoria Republicii Moldova. Din totalul activităților de promovare observate în campania electorală, 35% au fost în spațiul online, pentru care competitorii electorali au raportat cheltuieli de aproximativ 5 milioane de lei. Cele mai multe activități în mediul online au fost desfășurate de PAS și Maia Sandu (36%), Renato Usatîi (PN – 11%) și Alexandr Stoianoglo (PSRM – 8%). Îngrijorător însă este faptul că nu există informații transparente despre sursa reală a acestor finanțări, în special în cazul paginilor anonime care au promovat mesaje electorale. În acest context, Promo-LEX a estimat peste 400 mii de lei neraportați de competitorii electorali pentru publicitatea online”, au constatat experții.
Ei menționează că, lipsa unor mecanisme eficiente de monitorizare face ca finanțarea campaniilor electorale prin reclame online să fie aproape imposibil de controlat. Google Ads, care include și promovarea pe Youtube, nu oferă rapoarte privind cheltuielile electorale, iar rapoartele publicate de Facebook în foarte multe cazuri nu sunt transparente privind finanțatorii reali ai publicității plătite. Nici legislația națională nu prevede reguli clare și detaliate privind publicitatea online. Această situație deschide o portiță pentru eludarea regulilor privind finanțarea campaniilor, periclitând corectitudinea procesului electoral.
Observatorii Promo-LEX au mai constatat că un volum semnificativ de conținut electoral a fost diseminat prin conturi false sau pagini anonime, dificultăți similare fiind raportate și în scrutinele anterioare. „Deși există reglementări generale în privința cheltuielilor în campania electorală, care sunt necesare de a fi raportate la Comisia Electorală Central, în lipsa unei reglementări clare privind difuzarea publicității online, pe platforme precum Facebook și Google, există riscul manipulării alegătorilor și al diseminării dezinformării”, au conchis ei.