Analistul politic Dionis Cenușa a venit cu unele precizări referitor la asistența macro-financiară propusă de Uniunea Europeană pentru Republica Moldova, transmite OFICIAL.
„E important să clarificăm unele aspecte legate de asistența macro-financiară propusă de UE pentru Moldova. Trebuie să înțelegem mai bine de unde vin acești bani și ce oportunități politice oferă această asistență.
Propunerea de asistență macro-financiară este de-abia la prima etapă. Ca aceasta să se materializeze este necesară întocmirea acordului bilateral care să includă cerințele de reforme sectoriale ale UE, pe care trebuie să le accepte Chișinăul. După ce un asemenea document este negociat și finalizat, acesta trebuie aprobat de Consiliul UE și Parlamentul European”, a scris politologul într-o postare, pe pagina sa de Facebook.
De asemenea, el a menționat că, asistența macro-financiară de 150 milioane euro face parte din Pachetul de Recuperare Economică de 600 milioane euro promis de UE în 2021 spre finanțare până în 2024. Totodată, asistența macro-financiară de 150 milioane euro sunt prevăzuți de Planul Investițional de Recuperare a UE pentru Parteneriatul Estic (circa 20 miliarde euro în investiții pentru șase state din vecinătatea estică a UE până în 2025).
„Ca și tot Pachetul de 600 milioane euro, asistența macro-financiară a UE este proiectată până la finalizarea mandatului Președintelui Sandu în 2024. Că este o coincidență sau sincronizare este greu de spus, dar în orice caz PAS este principalul beneficiar politic al asistenței financiare a UE”, a spus politologul.
Potrivit spuselor sale, „evident, că acești bani sunt destinați pentru acțiuni care vizează cetățenii și integrarea europeană a țării (lucruri bune)”.
„UE menționează că va stabili cerințele împreună cu Moldova, dar nu indică pe cine exact are în vedere. În trecut, UE a consultat societatea civilă, dar și opoziția (în mod indirect), în special pe marginea evaluării implementării condițiilor. Din acest punct de vedere, este obligatoriu ca UE să consulte societatea civilă (în special vocile critice, care nu tolerează devierile și abuzurile guvernării), dar și sindicatele, patronatele și opoziția politică. Aceste consultări trebuie să aibă loc la etapa pregătiri cerințelor (condițiilor) pentru primirea asistenței macro-financiare, dar și ulterior la etapa monitorizării progresului. Fără consultări incluzive pe condiționalitate, acordul pe asistența macro-financiară va reprezenta strict interesele politice ale guvernării și a vocilor loiale acesteia”, a subliniat expertul.
„Este lăudabil că UE vrea să ofere mai multă asistență Moldovei”, a afirmat Dionis Cenușa.
„Totodată, această asistență necesită un cadru de condiții/cerințe care să fie consultat și stabilit nu doar de către guvernare și susținătorii acesteia, dar și de către opoziția (extra)parlamentară, societatea civilă (în particular vocile critice deseori ignorate de către guvernare), dar și sindicatele și patronatele. Mai mult ca atât, UE trebuie să evalueze critic modul cum guvernarea implementează precondițiile politice legate de buna guvernare și să dea o apreciere vizavi de devierile de la procedurile de transparență decizională”, a conchis analistul.
Doina Buruiană