Partidul lui Chicu: Nici o guvernare n-a reușit să dezamăgească poporul în primele 100 de zile în așa măsură în care a făcut-o PAS

Partidul lui Chicu: Nici o guvernare n-a reușit să dezamăgească poporul în primele 100 de zile în așa măsură în care a făcut-o PAS

Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei (PDCM) spune că nici o guvernare n-a reușit să dezamăgească poporul în primele 100 de zile în așa măsură în care a făcut-o guvernarea PAS, transmite OFICIAL.

PDCM spune că printre cele 148 de acțiuni raportate de guvernare nu se regăsesc unele aspecte:

„1. Subordonarea politică și de nemușug a tuturor ramurilor puterii în stat și a instituțiilor publice;
2. Explozia prețurilor și reducerea drastică a capacității de cumpărare a populației;
3. Amendarea conjuncturală a legislației cu scopul de a captura instituțiile publice și de a epura cadrele profesioniste din instituții;
4. Lipsa totală de transparență a procesului decizional, tăinuirea de populație a prețului la gazele naturale procurate pe bani public etc.;
5. Subordonarea politică a Companiei Teleradio-Moldova și reintroducerea pentru prima dată după 1991 a cenzurii în mass-media;
6. Angajarea rudelor Maiei Sandu în funcții publice cu salarii exorbitante;
7. Angajarea avocatului personal al Maiei Sandu în funcția de Avocat al Poporului și membru al Consiliului Superior al Procurorilor;
8. Angajarea judecătorilor servili corupți în cele mai înalte instanțe judecătorești;
9.Ignorarea angajamentelor Republicii Moldova asumate prin Acordul de Asociere;
10. Ignorarea opiniei Comisiei de la Veneția în privința reformelor în justiție
11. Tensionarea relațiilor cu UTA Găgăuzia;
12. Încetarea achitarii indemnizatiei de 16 mii lei pentru medicii nevaccinati;
13. Încetarea achitării indemnizației de 100 mii lei pentru urmașii medicilor nevaccinați decedați în urma complicațiilor de COVID-19;
14. Majorarea cheltuielilor pentru întreținerea instituției prezidențiale cu peste 4 mln.lei, față de anul trecut;
15. Majorarea numărului de ministere și funcționari publici, care a provocat creșteri substanțiale de costuri pentru întreținere;
16. Evaluarea eficienței CNPF prin numărul de like-uri;
17. Tăinuirea listei condiționalităților cu FMI;
18. Promovarea actelor legislative și normative fără asigurarea unui proces de consultare veridic;
19. Mințirea pensionarilor cu majorarea pensiei minime, în paralel cu anularea suportului bănesc unic achitat periodic celor mai vulnerabile categorii ale populației;
20. Calendarul bugetar-fiscal compromis”, se spune în comunicatul PDCM.

Formațiunea menționează că, cele 148 de acțiuni raportate sunt în mare parte activități lansate înainte de instaurarea acestui guvern, iar unele sunt absolut nesemnificative.

„Cel mai grav este, însă, includerea în această listă a unor acțiuni care nu au fost executate. O asemenea minciună față de societate poate să-și permită doar o guvernare iresponsabilă. De exemplu – acțiunile 10, 42,43,44, 46 nu sunt îndeplinite”, spune PDCM.

În context, partidul a lansat o analiză a stării reale de lucruri în privința îndeplinirii celor 148 de acțiuni de către Guvernul Maiei Sandu.

                   Acțiuni raportate de guvern                     Realitatea
1 Am crescut pensia minimă la 2.000 de lei şi am majorat pensia minimă pentru dizabilitate prin Hotărârea Guvernului nr. 162/2021 cu privire la indexarea prestaţiilor de asigurări sociale şi a unor prestaţii sociale de stat. În total, 339 636 beneficiari de pensii au beneficiat de majorarea pensiei până la pensia minimă stabilită pentru fiecare tip de pensie. Astfel de la 1 octombrie: ● pentru 181.579 beneficiari de pensii pentru limită de vârstă pentru un stagiu complet de cotizare pensia minimă a fost majorată până la 2000 lei, sau în medie cu 366,05 lei. ● 121.243 beneficiari de pensii pentru limită de vârstă pentru un stagiu incomplet de cotizare au beneficiat de majorare medie de 410,08 lei până la pensia minimă calculată proporțional stagiului de cotizare. ● 3.455 beneficiari de pensii de dizabilitate severă au beneficiat de majorarea medie de 360,44 lei până la stabilirea pensiei minime de 1500 lei. ● 19.894 beneficiari de pensii de dizabilitate accentuată au beneficiat de majorarea medie de 370,08 lei până la stabilirea pensiei minime de 1400 lei. ● 12.676 beneficiari de pensii de dizabilitate medie au beneficiat de majorarea medie de 250,57 lei până la stabilirea pensiei minime de 1000 lei. ● pentru 789 beneficiari de pensie anticipată pentru limită de vârstă pensia minimă a fost majorată până la 2000 lei, sau în medie cu 519,56 lei. ● 656.922 de beneficiari de pensii care au beneficiat de indexarea prestatiilor de asigurari sociale de la 1 octombrie 2021 cu 3,89%.

 

 

Guvernul a asigurat majorarea nominală a acestor prestații, dar pierderea controlului asupra inflației a diminuat în realitatea  mărimea acestora.

 

2 Alocaţia pentru îngrijire, însoţire şi supraveghere a crescut de la 950 de lei la 1.600 de lei lunar. De această creștere se bucură 13.200 de beneficiari.

 

3 3. Începând cu 1 octombrie 2021 a crescut alocaţia lunară de stat pentru toate categoriile de beneficiari (cca 37.698 de beneficiari), după cum urmează: a. cu 550 lei pentru cca 2.621 de persoane cu dizabilități, urmare a rănirii, contuzionării sau schilodirii în conflicte sau la lichidarea avariei de la Cernobîl; b. cu 250 lei pentru cca 26.986 participanţi la conflicte militare, lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl, precum și pentru cca 6.926 de victime reabilitate ale represiunilor politice;

 

4 Ajutorul a crescut de la 500 la 700 de lei pe lună pentru o perioadă de 5 luni (noiembrie-martie); b. Numărul de beneficiari este extins de la 220.000 de familii la 300.000 de familii;

 

Efectul real al acestei acțiuni este diminuarea de la 108 m.c. până la 63 m.c. de gaz a volumului acoperit de această prestație socială.

Totodată, încadrarea țintită a tuturor  familiilor/persoanelor social-defavorizate la prestația de ajutor pentru perioada rece a anului nu va fi realizată, deoarece la calcularea venitului familiei/persoanei nu este ignorat suplimentul de solidaritate (stabilit pentru atingerea plafonului pensiei minime).

E salutabilă majorarea numărului de beneficiari.

5 Am creat un mecanism de compensare parțială de către stat a facturii la gaze naturale și încălzire pentru a atenua impactul creșterii tarifelor asupra populației: a. Consumul de până la 50 metri cubi de gaze naturale va fi calculat la tarif de 6,8 lei, statul va achita diferența de tarif de 4,3 lei; b. Consumul de la 50 mc la 150 mc va fi calculat la tarif de 7,9 lei, statul va achita diferența de tarif de 3,2 lei; c. Consumul de agent termic va fi compensat de stat în felul următor – prima gigacalorie consumată va fi compensată jumătate din creșterea de tarif, adică aproximativ 450 de lei per familie, lunar

 

Acțiune declarativă, deoarece consumatorii vor avea de achitat în mediu de 2 ori mai mult pentru gaz decât anterior.

Lipsa oricărei compensări pentru agenții economici transpune povara majorării tarifului la gaz până la 11,08 lei/m.c. tot pe consumatori.

6 Banii confiscați de Marea Britanie de la Luca Filat finanțează angajarea suplimentară și salarizarea pentru o perioadă de patru luni, a circa 543 asistenți personali. Decizia a fost consemnată în Memorandumul de Înțelegere între Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și Guvernul Republicii Moldova și va finanța oferirea asistenţei şi îngrijirii copiilor şi adulţilor cu dizabilităţi severe, în vederea favorizării independenţei şi integrării lor în societate.

 

Procesul de recuperare a acestor bani a fost lansat încă în 2020 prin adresarea autorităților către guvernul britanic.

E ilar, când reprezentanții guvernului pe perioada căruia Filat a furat banii, să se laude cu recuperarea miliardelor furate.

7 Am continuat Proiectul de construcție a locuințelor sociale pentru creșterea accesului persoanelor socialmente vulnerabile la locuințe. În acest sens, au demarat negocierile privind lansarea Fazei III a Proiectului, care pe lângă construcția locuințelor sociale va include și componenta privind reabilitarea căminelor studențești și construcția azilurilor pentru bătrâni. Proiectul va duce la îmbunătățirea condițiilor locative la locuințe adecvate prin construcția a cca 1000 de locuințe pentru aproximativ 2100 de persoane socialmente vulnerabile.

 

Este salutabilă asigurarea continuității politicilor publice. De menționat că acest proiect este lansat de mult timp, iar guvernul actual nu are nici un merit la conceptualizarea și promovarea acestuia.
8 Am suplinit cu 15,0 mil. lei programul de stat Prima Casă. De asemenea, am deblocat procedura de acordare a compensațiilor în cadrul programului.

 

Acțiune realizată. Felicităm guvernul pentru alocarea acestor mijloace și pentru decizia de a continua Programul, care și-a demonstrat eficiența. Ținând cont de atitudinea anterioară a PAS asupra acestui Program, existau îngrijorări rezonabile privind stoparea acestuia.
9 Am procurat 400.000 teste antigen rapide și am asigurat aplicarea lor. Am dotat cu teste rapide serviciul de asistență medicală urgentă prespitalicească (ambulanțele). În rezultat a crescut numărul de teste realizate zilnic de la 3-4.000 la 8-10.000, ceea ce a permis detecția mai bună a infecției și inițierea tratamentelor și izolarea la timp a persoanelor infectate.

 

Acțiune realizată.
10 Am diminuat tariful pentru testele PCR de la 750 la 300 lei.

 

Fals.

Tariful pentru serviciile de testare prestate populației nu au scăzut. Prin această acțiune Guvernul a diminuat sumele achitate de către CNAM instituțiilor medico-sanitare publice pentru efectuarea testelor cu titlu gratuit pentru anumite categorii de pacienți. La mod practic, această „realizare” nu are nici un impact pentru persoanele fizice.

11 Am creat grupul de Monitori ai Ministerului Sănătății în cadrul Serviciului 112. Am asigurat monitorizarea centralizată a persoanelor infectate cu COVID-19, în special a 6 celor care se tratează la domiciliu, dar și a celor plasați în regim de autoizolare, de către studenții anului VI a USMF „Nicolae Testemițanu”. Am creat pentru acest scop un sistem informațional de monitorizare. Astfel am redus povara asupra serviciului spitalicesc am asigurat o monitorizare mai reușită a persoanelor cu COVID-19 și spitalizarea la timp a cazurilor grave.

 

Acțiune declarativă, or dublarea numărului de decese și majorarea substanțială a cazurilor de infectare cu COVID19 denotă ineficiența gestionării de către acest guvern a crizei sanitare.
12 Am completat componența Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică (CNESP) cu membri specialiști-medici în număr de nu mai puțin de 50% din comisie.

 

Acțiune de PR, care nu a sporit eficiența măsurilor întreprinse de această Comisie. Opinia specialiștilor-medici este de cele mai multe ori ignorată.
13 Am aprobat pachetul de măsuri pentru susținerea salariaților și angajatorilor pe perioada pandemiei Covid-19: acordarea indemnizațiilor și compensaților salariaților în cazurile: de sistare a procesului educațional în regim fizic, acordarea zilelor libere pentru vaccinare și șomaj tehnic.

 

Acțiunea nu vizează cei circa 240 mii de angajați din sectorul public. Cadrul normativ secundar aprobat reglementează mecanismele de aplicare a acestor măsuri doar pentru angajații din sectorul real.
14 Am actualizat protocoalele clinice naționale privind infecția și managementul complicațiilor COVID-19. În rezultat am obținut o calitate mai bună a tratamentului.

 

Acțiune realizată cu periodicitate în baza recomandărilor OMS, Comisiilor de specialitate
15 Am asigurat accesul la vaccin în următoarele cantități: a. 255.060 doze vaccin Pfizer achiziționațe; b. 70.000 doze vaccin Sinovac în calitate de donație din partea Turciei cu distribuire prioritară în raioanele malului stâng al Nistrului c. 30.000 doze vaccin Astra Zeneca în calitate de donație din partea Letoniei d. 26.500 doze vaccin Astra Zeneca în calitate de donație din partea Lituaniei

 

Este tendențioasă afirmația de „asigurare a accesului la vaccin”, or accesul a fost asigurat de Guvernele anterioare. Actualmente se suplinesc stocurile de vaccinuri puse la dispoziția populației.

Mulțumim partenerilor externi pentru susținerea permanentă a populației RM în lupta cu pandemia COVID-19.

În context, este de menționat că Guvernul actual a compromis campania de vaccinare, iar ritmurile de vaccinare în ultimele 100 de zile sunt net inferioare perioadei anterioare.

16 Am coordonat mai multe campanii de promovare a vaccinării: a. Campaniei de informare în farmacii cu implicarea farmaciștilor în rol de ambasadori ai vaccinării (peste 100 farmacii din 4 rețele naționale), în parteneriat cu Asociația Farmaciștilor și cu suportul UE și OMS; b. Campaniei de mobilizare și informare a tinerilor ”Pune umărul, vaccinează-te!”, în parteneriat cu Asociația Studenților și Rezidenților în Medicină și Consiliul Rectorilor din Moldova, cu suportul UE și OMS; c. Campania „Vaccinarea în satul tău”, cu suportul Băncii Mondiale – echipele mobile de specialiști în sănătate publică și comunicare au realizat activități de promovare a vaccinării în localități din 13 raioane; d. Săptămâna de Imunizare anti-Covid-19 25-31.10.2021 cu amenajarea punctelor mobile de vaccinare (26 puncte de vaccinare deschise în 3 rețele de supermarketuri din țară și 2 mall-uri din capitală, 16 puncte în fabrici, piețe, farmacii), mobilizare comunitară cu echipele de voluntari în 170 localități din 20 raioane. Au fost vaccinate 33.664 de persoane.

 

Guvernul actual a compromis campania de vaccinare, iar ritmurile de vaccinare în ultimele 100 de zile sunt net inferioare perioadei anterioare.
17 Am asigurat o finanțare suplimentară anti-Covid de 24,8 milioane de euro prin ratificarea Acordul de finanțare dintre RM și AID / Proiectul „Răspuns de Urgență la COVID-19” pentru asigurarea necesităților în vaccin pentru anul 2022 și altor consumabile aferente vaccinării.

 

Lipsa de transparență în privința acestei achiziții trezește multe semne de întrebare. Iar eșecul campaniei de vaccinare deja a dus la casarea unor cantități semnificative de vaccin. Dacă nu poți administra cantitățile existente de vaccin, care este sensul să împrumuți 500 mln. lei pentru a procura altele?
18 Am implementat un nou sistem de monitorizare regulată a stocurilor de medicamente și echipamente de protecție în cadrul IMSP, ceea ce a asigurat din 6 august până în prezent IMSP cu: 67 de unități de concentratoare de oxigen; 33 unități de dispozitive de respirație artificială/ventilatoare; 500 pulsoximetre; 2 ultrasonografe; 20 monitoare pentru pacient; 5 termometre cu infraroșu fără contact; 65.400 perechi de mănuși; 410.900 măști de protecție; 226.246 măști respiratorii; 50.200 ochelari de protecție; 49.400 combinezoane de maximă protecție; 500 de costume de protecție; 57.500 halate de unică folosință; 12.000 seringi de unică folosință de 2ml, 5ml și 10 ml; 800 de litri de dezinfectant de mâini; 100 de litri de dezinfectant pentru suprafețe.

 

Acțiuni insuficiente, or sunt tot mai frecvente cazurile când pacienții internați în spitalele raionale sunt impuși să procure pe cont propriu cele necesare pentru tratament. Contrar declarațiilor Ministerului Sănătății, instituțiile spitalicești continue să raporteze insuficiența unor articole parafarmaceutice și medicamente.

 

 

Totodată, se atestă o lipsă de transparență a mecanismului de dotarea a instituțiilor medicale cu dispozitive medicale, echipamente de protecție și medicamente din achizițiile publice realizate de minister și donațiile primite din partea partenerilor externi. Nu este clară nici procedura de distribuire către instituțiile medicale.

19 Guvernul Ungariei și NATO au oferit RM, cu titlu de donație, un lot de 20 de ventilatoare cu o valoare totală de 1,4 milioane de euro, pentru a ajuta RM în contextul pandemiei COVID-19.

 

Meritul primirii ajutoarelor umanitare nu poate fi atribuit unui guvern

 

20 În septembrie 2021, Guvernul SUA a oferit RM o donație în valoare de peste 600 de mii de dolari SUA (lot de echipamente medicale pentru a înfrunta mai eficient pandemia de COVID-19, și anume 13 ventilatoare de respirație asistată și alte dispozitive medicale, distribuite Centrului Mamei și Copilului din Chișinău, Spitalului Raional Cahul, Spitalului Raional Bălți, și Institutului de Medicină Urgentă din Chișinău).

 

21 Au fost desfășurate 138.520 verificări ale persoanelor aflate sub incidența regimului de autoizolare și 50.354 verificări ale agenților economici privind conformarea la regulile epidemiologice.

 

Aceste măsuri nu au contribuit la gestionarea mai eficientă a crizei pandemice
22 În urma dialogului eficient cu angajații MAI, referitor la pericolul infectării cu Covid-19, ponderea imunizării în rândul angajaților a crescut semnificativ de la 20,8% în august, la 67,1% în noiembrie. Până în prezent, circa 4.100 de militari ai Armatei Naționale s-au vaccinat cu schemă completă de vaccinare. Cea mai mare rată de imunizare fiind înregistrată în cadrul Academiei Militare a Forțelor Armate „Alexandru cel Bun”, fiind vaccinați 96% din studenții militari. Aceștia fiind urmați de efectivul de soldați în termen cu o rată de imunizare de 85%, dar și de militarii prin contract — 75%.

 

Acțiuni realizate
23 Am creat un sistem electronic ce permite, începând cu 15 octombrie 2021, descărcarea online a Certificatului Covid-19, care include: certificatul de vaccinare, certificatul de testare și certificatul de recuperare, de pe pagina www.certificate-covid.gov.md Certificatul digital Covid-19 facilitează libera circulație la nivel național și internațional, în condiții de siguranță, pe perioada pandemiei. Documentul poate fi descărcat gratuit și este disponibil în limbile română/engleză.

 

24 Am creat un sistem ce permite completarea online a fișei epidemiologice, începînd cu 5 octombrie 2021. Pasagerii și călătorii care traversează frontiera de stat a Republicii Moldova pe sensul de intrare pot completa fișa epidemiologică în format electronic la https://fisa-covid.gov.md

 

25 Situația la 11 noiemrbie: Țara a ieșit din cod roșu – suntem în portocaliu cu 220 cazuri la 100 mii la media europeană (227). Zone roșii au rămas Chișinăul (281 cazuri), Bălți (322), Glodeni și Vulcanesti cu câte 250 cazuri și Transnistria cu 541, regiunea cu cea mai gravă situație, în special la decese. Rata de transmitere a infecției/contagiozitate rămâne a fi mai jos de 1.0 = 0,91, ceea ce confirmă prognozele de descreștere a valului pandemic.

 

La 11 noiembrie țara a înregistrat un nou antirecord de decese, care este de circa 3 ori mai mare decât cel înregistrat pe parcursul anului 2020.

 

Totodată, unele hotărâri ale CNESP au fost emise cu multiple încălcări: clauza de emitere care s-a făcut referire în mod eronat, obligativitatea testării pedagogilor care a fost impusă în lipsa unui temei legal, rezultat din starea de urgență în sănătate publică.

26 Am inițiat procedurile care au dus la declararea Stării de alertă, ulterior a stării de urgență pe piața gazelor naturale, aceasta a permis abilitarea companiei de stat Energocom să facă pentru prima oară în istoria țării achiziții de gaze naturale de pe piața spot europeană. Achizițiile prin Energocom au permis menținerea presiunii în rețeaua națională de distribuție și asigurarea intermitentă cu gaze naturale a consumatorilor casnici și industriali în luna octombrie.

 

Acțiunile iresponsabile și neprofesioniste ale guvernului au provocat criza, iar instituirea stării de urgență nu este un merit – este o consecință a acestor acțiuni.
27 Am creat un centru de comandă interinstituțional la sediul IGSU care a monitorizat non-stop situația în rețelele naționale energetice, la întreprinderile și obiectele strategice și a verificat rezervele și pregătirea pentru toate scenariile de derulare a crizei.

 

Criza a fost provocată de această guvernare, iar acțiunile ulterioare sunt menite să corecteze erorile comise.

 

28 Am creat o celulă de criză care a coordonat eforturile diplomatice și a oferit suport în comunicare, negociere și expertiză juridică și tehnică pe tot parcursul crizei.

 

29 Am facilitat semnarea contractului între S.A. Moldovagaz și S.A.P. „Gazprom” în condiții cât mai avantajoase pentru Republica Moldova, conform competențelor legale – urmare negocierilor cu Federația Rusă. Contractul privind furnizarea gazelor naturale din 29.12.2006, a fost prelungit pe o perioadă de 5 ani.

 

Semnarea unui Contract de livrare a gazelor care provoacă majorarea tarifului intern de 2,4 ori este un eșec, nu realizare.
30 În vederea sprijinirii țării noastre în contextul crizei generate de problemele de aprovizionare și de majorare substanţiale a prețurilor la gazele naturale, UE a anunțat, în marja Consiliului de Asociere, disponibilitatea de a oferi RM o asistență suplimentară nerambursabila de 60 milioane euro;

 

Este o realizare a contribuabililor UE, nicidecum a Guvernului RM.

Salutăm ajutorul acordat de UE, dar el este acordat poporului țării, nu guvernului.

31 Am deblocat finanțarea externă și am negociat un nou program economic cu FMI. Am reușit să accesăm mai multe fonduri, inclusiv granturi de precum 21,4 mil. euro ,,Suport pentru Reforma Poliției” și 15 mil. euro în cadrul programului ,,Contractul de Reziliență COVID-19 pentru Republica Moldova”.

 

Finanțarea nu era blocată, iar mijloacele financiare recepționate pe parcursul anului 2020 nu sunt mai mici decât în 2021. Programul cu FMI a fost negociat în iulie-august 2020, iar guvernul actual a negociat doar condițiile preliminare suplimentare, care sunt tăinuite de actuala guvernare.
32 Am rectificat, în termeni restrânși, bugetul de stat pentru anul 2021 prin care am alocat fonduri către programe și măsuri cu impact social și economic, dar și un suport financiar de circa 28 mil. lei entităților implicate în acțiuni de combatere a pandemiei Covid-19. Totodată, am suplinit fondurile de urgență ale guvernului cu circa 495 mil. lei, pentru a fi pregătiți să facem față unor eventuale noi provocări.

 

Rectificarea a fost efectuată cu mare întârziere, ceea ce a provocat rețineri de salarii la pedagogi de 3 luni..
33 La 8 octombrie UE a desbursat 50 milioane de euro Republicii Moldova în calitate de asistență macro-financiară. Această debursare face parte din pachetul de asistență 11 macro-financiară de urgență (AMF), banii sunt destinați pentru a sprijini eforturile de combatere a pandemiei Covid-19 în Moldova.

 

Este tranșa a 2-a a programului OMNIBUS semnat cu UE de către guvernul precedent, iar prima tranșă de 50 mln. EURO a fost primită în 2020.
34 Am semnat Protocolul de amendare a Acordului privind Comerțul Liber cu Ucraina în vederea permiterii cumulării diagonale a regulilor de origine, fapt ce va permite o valorificare și mai mare a regimului comercial cu Uniunea Europeană.

 

Acțiune realizată, iar impactul acesteia urmează a fi evaluat în timp.
35 Am ajustat cadrul normativ aferent activității „Moldova IT park” pentru a clarifica, simplifica și digitaliza mai multe proceduri, precum și pentru a majora venitul asigurat al angajaților cu 8 p.p. până la 68% din salariul mediu pe economie.

 

Acțiune realizată.
36 Am majorat Fondul Național de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural cu 435,0 mil. lei pentru măsuri de sprijin pentru producătorii agricoli și grupuri de producători care au efectuat investiţii.

 

 

Acțiune realizată.

37 Am definitivat și promovat „pachetul de digitalizare în economie” care prevede, printre altele, posibilitatea realizării la distanță a procedurilor de înregistrare și/sau modificare a documentelor de constituire a întreprinderilor; instituirea normelor privind posibilitatea utilizării semnăturii electronice avansate calificate pentru autentificarea și interacțiunea la distanță, inclusiv în contextul raporturilor de muncă, precum și recunoașterea semnăturilor electronice din UE.

 

Acțiunea a fost inițiată, urmează a fi întreprinse acțiuni suplimentare pentru finalizarea acesteia.
38 Am negociat și obținut un număr suplimentar de autorizații de transport italiene – în rezultatul negocierilor purtate cu Ministerul Infrastructurii și Mobilității Sustenabile al Republicii Italia, am obținut contingentul suplimentar de 250 autorizații destinate transportului bilateral/tranzit de mărfuri pentru unitățile de transport EURO V, valabile până la 31.01.2022.

 

Acțiuni realizate.

 

39 Statele participante la ”Sistemul de autorizații BSEC” au decis majorarea contingentului de autorizații multilaterale BSEC pentru anul 2022 cu 1500 autorizații. Autorizațiile BSEC vor fi valabile pentru efectuarea operațiunilor de transport în regim bilateral și tranzit pe teritoriul Albaniei, Armeniei, Georgiei, României, Serbiei, Turciei, Ucrainei și Macedoniei de Nord. Pentru efectuarea transportului de mărfuri în/din țări terțe autorizațiile pot fi utilizate pe teritoriul Albaniei, Georgiei, României, Ucrainei și Macedoniei de Nord.

 

40 Am semnat protocolul la Acordul privind transportul internațional ocazional de călători cu autocare și autobuze (Acordul INTERBUS), referitor la serviciile internaționale regulate și serviciile internaționale regulate speciale de transport de călători cu autocarul și autobuzul.

 

41 Am demarat colaborarea cu Ministerul Economiei și Energiei al Republicii Federale Germania în domeniul instruirii și perfecționării managerilor de afaceri.

 

Acțiune declarativă.
42 Am aprobat hotărârea de Guvern cu privire la aprobarea Programului de finanțare și mentorat pentru întreprinderi sociale pentru anii 2021-2025, prin care am propus un pachet de servicii integrate de promovare, formare profesională în domeniul antreprenoriatului social, mentorat pentru dezvoltarea afacerii și monitorizare a impactului social și economic generat în comunitate.

 

Fals.

O asemenea HG nu a fost aprobată.

43 Am aprobat Programul de transformare digitală a ÎMM-lor cu scopul de a valorifica potențialul lor inovator și accesul acestora pe piețele internaționale.

 

Fals.

O asemenea HG nu a fost aprobată

44 Am aprobat Programul „A doua șansă” dedicat IMM-urilor în dificultate care vor fi susținute prin utilizarea instrumentelor de avertizare timpurie pentru sprijinirea afacerilor pentru a îmbunătăți abilitățile antreprenorilor și a ajuta întreprinderile respective să-și rezolve la timp problemele financiare și să evite insolvența.

 

Fals.

O asemenea HG nu a fost aprobată.

45 Am aprobat proiectul de lege privind funcționarea în condiții de siguranță a obiectelor de producție și a instalațiilor tehnice potențial periculoase în scopul sporirii siguranței și sănătății publice.

 

Acțiune realizată.
46 Am aprobat Programul de susținere a inovației digitale și startup-urilor tehnologice care prevede crearea unui mecanism de finanțare a inovației digitale și startup-urilor tehnologice în scopul susținerii prin granturi a inovației digitale, păstrării în economia națională a valorii adăugate din vânzarea produselor și serviciilor inovative și identificării clienților din alte industrii.

 

Fals.

O asemenea HG nu a fost aprobată.

47 Am aprobat Conceptul Programului de vânzare directă a valorilor mobiliare de stat către persoanele fizice, pentru ca cetățenii să aibă acces fără intermediari la procurarea acestora prin intermediul unei platforme electronice (e-VMS).

 

Acțiune realizată.
48 Am deblocat procesul de achitare a datoriilor către producătorii agricoli care nu au primit subvenții post-investiționale pentru anul 2020.

 

Nicidecum nu este vorba de deblocare a achitării subvențiilor. A fost extins termenul pentru corectarea greșelilor tehnice din dosarele producătorilor agricoli eligibili pentru subvenții, fapt ce a fost imposibil pentru aprobare de către un Guvern interimar.
49 Am creat platforme regionale de comercializare a producției autohtone în centrele raionale pentru ca fermierii să aibă posibilitatea sa-și vândă producția agricolă.

 

50 Am inițiat procedura de modificare principiilor de subvenționare privind dezvoltarea agriculturii și mediului rural, în vederea încurajării și stimulării investițiilor axate pe procesarea producției agricole

 

51 Am facilitat participarea a 34 de exportatori din Moldova la 6 expoziții internaționale de mărfuri și servicii (World Food / Moscova; MacFrut / Rimini; Fruit Attraction / Madrid; CPM 2021 / Moscova; Intercharm 2021 / Kiev; BIFE / București, Expo Dubai), în rezultat: 13 a. au fost generate 12,3 milioane de euro de exporturi b. Au fost încheiate 47 contracte de export

 

52 A fost aprobat în primă lectură proiectul Codului transportului feroviar. Prevederile codului asigură: a. excluderea monopolului în sector și liberalizarea serviciilor; b. efectuarea cercetării imparțiale a accidentelor și incidentelor; c. reglementarea modalității de întreținere a infrastructurii feroviare; d. dezvoltarea competitivității pe piața serviciilor de transport feroviar; e. stabilirea modului de formare a costurilor pentru accesul la infrastructură; f. instituirea Autorității Feroviare responsabilă de respectarea cerințelor de siguranță și securitate în transportul feroviar; g. asigurarea cerințelor față de personalul responsabil de conducerea trenurilor de pasageri și dirijarea traficului feroviar; h. înăsprirea regulilor guvernanței corporative; i. subvenționarea infrastructurii feroviare și a transportului de pasageri.

 

Acțiuni realizate.
53 Am semnat Amendamentul de modificare a Acordului de împrumut dintre RM și BERD în vederea realizării Proiectului de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare – cele 23,5 mil. euro alocate prin Amendament, vor fi utilizate pentru lucrările de reabilitare a tronsonului de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești.

 

54 S-au inițiat consultările cu Guvernul Republicii Franceze în scopul reabilitării tronsonului de cale ferată Ungheni-Chișinău – urmare a implementării proiectului în cauză se planifică eliminarea restricțiilor de masă și viteză la circulația trenurilor, automatizarea proceselor tehnologice a căii ferate, construcția căii ferate cu ecartament de 1435 mm. Astfel, este posibil de extins itinerarul trenurilor internaționale de pasageri, instituind legătură feroviară cu capitalele europene. Totodată, la finalizarea lucrărilor, se va reduce timpul de circulație a trenurilor dintre România și Republica Moldova cu circa 2-3 ore pentru trenurile de pasageri și 12-24 ore pentru trenurile de marfă.

 

55 Am aprobat semnarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Statelor Unite ale Americii privind transportul aerian – ce va contribui la deschiderea pieței serviciilor aeriene din Republica Moldova și diversificarea destinațiilor din Aeroportul Internațional Chișinău, facilitând accesul la piețele din America de Nord.

 

56 Am inițiat negocierilor asupra proiectului de construire a podului rutier de frontieră peste râul Prut, între localitățile Ungheni (Republica Moldova) și Ungheni (România). Podul va conecta drumurile naționale la rețeaua de autostrăzi inclusă în TEN-T (rețeaua Trans Europeană de Transport).

 

57 Am inițiat negocierile pentru consolidarea podului rutier de frontieră peste râul Prut, între localitățile Giurgiulești (Republica Moldova) și Galați (România). Lucrările de consolidare vor contribui la creșterea siguranței în exploatarea și prelungirea duratei de viață a acestuia și menținerea continuității și fluidizării traficului între cele două state,

 

58 Am inițiat negocierile asupra proiectului Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei privind construcția podului rutier transfrontalier peste râul Nistru la frontiera de stat moldo-ucraineană în zona localităților Cosăuți – Yampil.

 

59 Am aprobat Hotărârea Guvernului nr. 238/2021 cu privire la unele măsuri de asigurare a reabilitării și extinderii drumurilor naționale a. M1 frontiera cu România–Leușeni–Chișinău–Dubăsari–frontiera cu Ucraina, b. R1 Chișinău–Ungheni–frontiera cu România, c. R6 Chișinău–Orhei–Bălți, d. R14 R6–Codrul Nou–Soroca–Unguri–frontiera cu Ucraina și e. R26 Bender–Căușeni–Cimișlia

 

60 Am ratificat Acordul de împrumut dintre Moldova şi BERD privind realizarea lucrărilor de construcție şi reabilitare a drumurilor în Republica Moldova prin care se vor finanța: a. Construcția drumului M3 sectorul de ocolire a localităților Slobozia Mare, Cîșlița Prut și Giurgiulești, L=17 km (termen finalizare 2022); b. Construcția drumului M3 pe sectorul de ocolire a or. Vulcănești, L=8,6 km (termen finalizare 2024); 15 c. R6 Bălți – Sărătenii vechi (inclusiv ocolirea or. Sîngerei), L=20 km (termen finalizare 2022); d. R33 Hîncești – Lăpușna, L=37 km (termen finalizare 2024); e. R34 Hînceşti – Leova – Cantemir, L=83 km (termen finalizare 2022).

 

61 Am elaborat proiectul de lege cu privire la declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcănești–Chișinău și a stației Back-to-Back Vulcănești, ce va permite inițierea lucrărilor de construcție a LEA 400 kV, care la moment este definitivat și urmează a fi inițiat procesul de promovare.

 

62 Am lansat I etapă a licitației pentru construcția staţiei back-to-back Vulcănești (proiectul de interconectare a rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova și România), care are drept scop consolidarea sistemului electroenergetic național și conectarea la ENTSO-E.

 

63 În perioada de referință au fost finalizate 12 proiecte de dezvoltare regională: 4 proiecte finanțate din FNDR (Aprovizionare cu apă și sanitație – 1 proiect; Eficiența energetică a clădirilor publice – 1 proiect; Infrastructura drumurilor regionale și locale – 1 proiect; Sporirea atractivității turistice – 1 proiect) și 8 proiecte cu finanțare din surse externe (Aprovizionare cu apă și sanitație – 5 proiecte, Eficiența energetică a clădirilor publice – 3 proiecte). Urmare a realizării proiectelor menționate au fost atinși următorii indicatori: a. 192,5 km rețele de apeduct; b. 18 km rețele de canalizare; c. 9 localități cu acces la sistemul de aprovizionare cu apă și canalizare; d. 2 localități cu acces la sistemul de canalizare; e. 39 388 cetățeni cu acces la sistemul de aprovizionare cu apă potabilă; f. 6900 cetățeni cu acces la sistemul de canalizare. g. 1 251 persoane beneficiare de condiții îmbunătățite prin măsuri de eficiență energetică, inclusiv: elevi, cadre didactice, personal auxiliar; h. 90 763 persoane (Găgăuzia) potențial beneficiare de condiții de îmbunătățire prin măsuri de eficientă energetică, inclusiv: pacienți, cadre medicale, personal auxiliar. i. 19,25 km infrastructură de drum construite; j. 5 localități cu acces la drumul construit; k. 14 000 cetățeni cu acces la drumul construit. l. 1 obiect turistic inclus în circuitul turistic.

 

Susținem continuitatea proiectelor de dezvoltare regională a infrastructurii. Apreciem efortul profesioniștilor implicați în acest proces.
64 În octombrie au fost finalizate lucrările la gazoductul Iași-Chișinău, care a devenit pe deplin funcțional și a fost folosit pentru livrarea unor volume de gaze naturale de balansare în perioada când presiunea în sistemul național de distribuție era mică.

 

65 Am majorat salariile personalului auxiliar din spitale cu 57%. Majorarea a inclus, munca angajaților auxiliari – lăcătuși, ingineri, electricieni etc. – de la 2.470 la 3.840 lei pentru muncitori necalificați; de la 3.240 la 5.040 lei la muncitori calificați; de la 5.850 la 9.090 lei la specialiștii cu studii superioare.

 

De menționat că prin această  majorare a fost vizat personalul auxiliar din instituțiile medico-sanitare publice finanțate din Fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală. În instituțiile medicale departamentale, finanțate din bugetul de stat (în baza Legii nr. 270/2018) nu au fost operate careva majorări, astfel, la moment, se atestă un decalaj de peste 80% în nivelul de salarizare a personalului auxiliar din IPSM finanțate din FAOAM și IMPS finanțate din BS.
66 Am repartizat 230 tineri medici absolvenți de diferite specialități în spitalele țării, 84 din ei (36,5%) au mers să activeze în instituțiile medico-sanitare publice din zonele rurale.

 

Acțiune realizată.

 

67 Am pregătit, aprobat și votat proiectul de lege pentru modificarea Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2021 nr.256/2020, ceea ce a dus la majorarea veniturilor FAOAM cu 313,2 mln. lei și a cheltuielilor cu 513,2 mln. lei

 

Acțiune realizată.

De menționat că Guvernul nu votează Legi.

68 Am separat Ministerului Sănătății de cel al Muncii și Protecției Sociale, ceea ce a dus la îmbunătățirea capacităților de gestionare a sistemului sănătății și elaborare a politicilor și strategiilor în domeniu.

 

Acțiune realizată.

 

69 Am consolidat capacitățile Centrului pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate prin modificarea Regulamentului de activitate și consolidarea capacităților instituției în procesul de achiziții și includerea de categorii noi de personal de care Centru nu dispunea sau exista într-un număr mic: bioingineri, ingineri, specialiști IT, farmaciști etc.

 

Acțiune realizată.

 

70 Am actualizat Lista Medicamentelor Esențiale, care nu a mai fost actualizată din 2011, deși conform recomandărilor OMS, este necesară actualizarea odată la doi ani.

 

Acțiune inițiată la finele a. 2019, la care au lucrat reprezentanții Ministerului, CNAM, AMDM, OMS, Comisiilor de specialitate și mediului academic timp de 2 ani, iar rezultatul a fost asumat de actuala guvernare.

Documentul a fost propus pentru discuții publice la data de 30.07.2021

71 Am facilitat procesul de înregistrare a medicamentelor pe piața farmaceutică pentru creșterea numărului de medicamente eficiente și calitative incluse în Nomenclatorul de Stat al Medicamentelor. Am completat procedurile de înregistrare de noi medicamente, procedura condiționată (pentru 1 an) – cu evaluarea dosarelor în timp de 10 zile în cazul situațiilor de urgență și de importanță majoră pentru sistem, ca de ex. pandemia; procedura accelerată de recunoaștere unilaterală – cu evaluarea dosarelor în 10 zile pentru produsele medicamentoase autorizate deja de EMA, FDA; procedura colaborativă pentru medicamentele precalificate de OMS. Aceste proceduri permit un acces majorat și rapid la medicamente de calitate disponibile pe piața europeană și internațională.

 

Cazul medicamentului „Arbidol” este foarte elocvent pentru a afirma contrariul.
72 Am sporit accesul la medicamente sigure, calitative și eficiente prin revizuirea și îmbunătățirea procedurii de formare a prețurilor la medicamente. Urmare a modificării mecanismului de compensare a medicamentelor, impactul va consta în sporirea accesibilității economice a populației la medicamente din categoria ”parțial compensate”. 17 Numărul anual al beneficiarilor unici de medicamente parțial compensate este în mediu cca 500 mii persoane.

 

Această compensare a fost posibilă datorită majorării fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală la compartimentul medicamentelor compensate pentru a. 2021 cu circa 23 milioane lei, precum și în contextul rezervelor formate de surse financiare destinate medicamentelor compensate, cauzate de rata joasă de prescriere a medicamentelor compensate în anul curent (67% din suma totală anuală utilizată la 10 luni 2021).

Totodată, a fost majorată compensarea medicamentelor existente în Listă, fiind ignorate zecile de dosare depuse de către Comisiile de specialitate pentru includerea în compensare a unor medicamente noi pentru un număr mare de maladii.

73 A fost reluat dialogul la nivel înalt cu instituțiile europene prin intermediul vizitelor organizate şi întreprinse la Bruxelles a prim-ministrului Natalia Gavrilița și șefului diplomației Republicii Moldova, Nicu Popescu.

 

74 În ultimele 100 de zile, țara noastră a beneficiat de aproximativ 90 milioane de euro, prin îndeplinirea condițiilor restante, necesare pentru obținerea celei de-a doua tranșe a Asistenței Macrofinanciare a UE (în sumă de 50 milioane euro credit, în condiții preferențiale), cât și a 36,4 milioane euro, suport direct nerambursabil la bugetul de stat

 

Parțial raportat la acțiunea nr. 33.
75 În cadrul reuniunii Consiliului de Asociere a fost anunțată decizia de a lansa Dialogurile de nivel înalt cu UE în domeniul politic si de securitate, în domeniul energiei, cât și stabilirea unui dialog permanent privind prioritățile din domeniul justiției.

 

Acțiune realizată.
76 A fost semnat Acordul de asociere al Republicii Moldova la Programul Uniunii Europene Orizont Europa în domeniul cercetării și inovării în beneficiul mediului academic, studenților și cercetătorilor.

 

Acțiune realizată.
77 De la învestirea noului Guvern, dialogul accelerat cu partenerii din străinătate s-a plasat pe o dimensiune calitativ nouă, manifestată atât prin numeroase întrevederi, cât și vizite bilaterale, organizate şi efectuate la Chișinău: a. șeful-adjunct al Administrației președinției Federației Ruse, Dmitrii Kozak, din 10 august, b. ministrul leton de externe, Edgars Rinkēvičs, din 17 august, c. președintele polonez, Andrzej Duda, din 26 august, d. președintele român Klaus Iohannis, din 27 august, e. președintele ucrainean, Volodymyr Zelenskyy din 27 august, f. prim-ministrul Ucrainei, Denis Shmyhal, din 27 august, g. ministrul român de externe, Bogdan Aurescu, din 27 august, h. ministru francez pentru Europa și afaceri externe, Jean-Yves Le Drian, din 2 septembrie, i. ministrul elen de externe, Nikos Dendias, din 8 septembrie, j. ministrul ceh de externe, Jakub Kulhánek, din 10 septembrie, k. ministrul slovac de externe Ivan Korčok din 15 septembrie, 18 l. ministrul ungar al afacerilor externe și comerțului exterior, Péter Szijjártó, din 17 septembrie, m. președintele german, Frank-Walter Steinmeier, din 29 – 30 septembrie, n. președintele sloven, Borut Pahor, din 1 octombrie, o. asistentul adjunct al secretarului de stat din cadrul Departamentului de Stat al SUA, Robin L. Dunnigan, din 3-5 octombrie 2021, p. ministrul suedez de externe, Ann Linde, din 6 octombrie, în capacitatea de președintă în exercițiu a OSCE,

 

Acțiuni salutabile pentru menținerea dialogului cu partenerii externi. Totodată, se consideră irelevantă menționarea acestor acțiuni ca realizări ale  Guvernului, or acestea fac parte și sunt indispensabile procesului de lucru în realizarea politicii externe.
78 Și un șir de vizite în exterior ale vicepremierului Nicu Popescu care au completat efortul diplomatic al MAEIE pentru avansarea priorităților bilaterale, diplomației economice și sporirea exporturilor: a. la București, la 7 septembrie și 12 octombrie, b. la New York, în cadrul participării delegației Republicii Moldova conduse de președintele Maia Sandu la Adunarea generală a Organizației Națiunilor Unite – 22 – 24 septembrie, c. la Bruxelles, în cadrul delegației Republicii Moldova conduse de prim-ministrul Natalia Gavrilița – 27 septembrie și 28 octombrie, d. la Bruxelles – 11 octombrie, e. la Kiev – 22 octombrie.

 

79 A fost asigurată buna organizare a vizitei delegației naționale condusă de Președintele Maia Sandu la segmentul înalt al celei de-a 76-a sesiuni a Adunării Generale ONU. Participarea la segmentul înalt al celei de-a 76-a sesiuni a Adunării Generale a ONU și evenimentele colaterale, s-a remarcat, prin o susținere fără precedent, pentru mandatul puternic de reforme în RM. Președinții SUA, ai Poloniei și Lituaniei au menționat în discursurile sale sprijinul pentru consolidarea democrației în Republica Moldova. Agenda vizitei a inclus întrevederi bilaterale cu omologii unor țări partenere precum Elveția și Lituania care au oferit oportunita

Share