Modificări normative pentru scăderea poverii controlului asupra mediului de afaceri

Modificări normative pentru scăderea poverii controlului asupra mediului de afaceri

Viceprim-ministrul și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba a prezentat în cadrul unui briefing de presă, un nou proiect de lege, privind modificarea unor acte normative în domeniul controlului activității de întreprinzător în Republica Moldova.

Aceste modificări vor contribui la scăderea timpului dedicat pentru proceduri de control cu cel puțin 57 mii om/ore pe an, ceea ce, împreună cu reducerea numărului de sancțiuni și situațiilor posibile de abuz din partea organelor de control, antreprenorii vor economisi cel puțin 70 milioane lei pe an. Iar cel mai important – diminuăm semnificativ riscul de corupție.

Noile modificări fac parte din agenda de dereglementare a ministrului, și vizează scăderea poverii controlului asupra mediului de afaceri, promovând controalele eficiente și fără abuzuri, în rezultat reducând din stresul asociat cu controalele, economisind timpul antreprenorilor, și oferindu-le pârghii de remediere rapidă, dar și conformare voluntară.

În același timp, proiectul vine să contribuie la un control mai eficient și mai clar pentru organul de control și evitarea eschivărilor și blocajelor în procedură.

“Este esențial să ne asigurăm că sistemul nostru de control este adaptat la realitățilei zilei, eficient și echitabil, efectuat nu arbitrar, ci în baza factorilor de risc. Ceva timp în urmă, am evaluat modul de funcționare al sistemului de control de stat asupra activității de întreprinzător și modului de implementare a reformelor instituționale și de reglementare. Am discutat, am dezbătut și am reflectat împreună cu deputați, organele de control, ministere, cancelaria de stat, dar și Consiliul Economic de pe lângă Prim-ministru. Și am ajuns la concluzia că avem nevoie de schimbare” a precizat vicepremierul Dumitru Alaiba.

Principalele prevederi:

  1. Antreprenorii pot contesta deciziile de control în instanță, prevenind astfel pierderi nejustificate de timp și bani.
  2. Se adaugă sancțiuni pentru abuzuri din partea inspectorilor și se îmbunătățește supravegherea internă a autorităților de control (Cancelariei de Stat).
  3. Se face o delimitare clară între „recomandări” și „indicații” oferite de inspectori, și se  introduce obligația de a include în toate cazurile recomandări de conformare în procesul-verbal. Astfel se va reduce timpul pierdut de antreprenori în înlăturarea și prevenirea încălcărilor și reducerea incidenței amenzilor.
  4. Se introduc „planuri de gestionare a situațiilor de criză” pentru a ghida controalele în situații extraordinare.
  5. Se unifică planurile de control anuale, ținând cont de diferite tipuri de agenți economici și riscuri, deoarece la moment se elaborează două planuri în paralel – unul pentru categoria de agenți economici rezidenți, iar altul în baza riscurilor în condiții generale.
  6. Se revizuiesc condițiile pentru control inopinat și se includ temeiuri specifice pentru controlul asupra agenților economici care se eschivează intenționat de la controale.
  7. În caz de încălcări evidente ale procedurii, controlul poate fi oprit din oficiu pentru a economisi timp și resurse.
  8. Se oferă posibilitatea suspendării termenelor de control în anumite situații, cum ar fi așteptarea rezultatelor testelor de laborator.
  9. Se extinde aplicabilitatea legii și la controlul asupra persoanelor care nu sunt agenți economici. În prezent obiectivul legii se limitează la protecția mediului, vieții, sănătății și proprietății persoanelor, fiind propusă și protecția unui șir de drepturi și libertăți fundamentale ocrotite de Constituție,
  10. Se aduc concretizări în Legea nr.131/2012 care să asigure că organul de control poate să inițieze procedura de constatare a contravenției în modul și temeiurile prevăzute de Codul Contravențional, oferind totodată o delimitare mai clară între procesul-verbal de control și cel contravențional. Astfel, organul de control va activa în calitate de agent constatator și va verifica strict doar informațiile/obiectele necesare pentru constatarea contravenției și nu va avea atribuții largi de control.

Aceste modificări sunt menite să creeze un mediu, în care afacerile se pot dezvolta, progresa și inova. Astfel, putem dezvolta o economie puternică și durabilă pentru Republica Moldova. O economie care oferă oportunități pentru toți, de la cei mai mari antreprenori până la cei mai mici comercianți.

Pentru a asigura succesul acestor reforme, proiectul a fost discutat și soluțiile au fost agreate pe platformă parlamentară cu reprezentanți a organelor de control, ministerelor, Cancelariei de Stat și Consiliului Economic de pe lângă prim-ministru, dar și cu susținerea USAID și MISRA.

Proiectul de modificări face parte din pachetul de dereglementare al ministrului Dumitru Alaiba, și continuă parcursul de simplificare a procedurilor de desfășurare a activității antreprenoriale.

Urmează ca proiectul să fie publicat pe platforma particip.gov.md, pentru consultări publice, după care va fi dat spre aprobare Cabinetului de miniștri, ca ulterior să fie votat în Parlament.

Share