Ministerul Agriculturii a solicitat Fiscului informații despre modificarea termenelor de stingere a obligațiilor fiscale pentru contribuabilii din sectorul agricol și alimentar
Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a înaintat o solicitare către Serviciul Fiscal de Stat pentru a obține informații detaliate privind procedurile de stingere și reeșalonare a obligațiilor și restanțelor fiscale. În cadrul acestei cereri, ministerul a solicitat precizări cu privire la modificarea termenelor de stingere a obligațiilor fiscale pentru contribuabilii din sectorul agricol și alimentar.
Solicitarea vizează în special obținerea de clarificări referitoare la pașii necesari pentru ca întreprinderile și persoanele fizice să beneficieze de facilități fiscale, în contextul unor dificultăți economice cu care se confruntă în prezent. Ministerul dorește să se asigure că contribuabilii din acest sector au acces la informații clare și precise privind posibilitățile de reeșalonare a datoriilor fiscale și orice alte măsuri de sprijin fiscal disponibile, inclusiv modificarea termenelor de plată.
Precizările SFS privind modificarea termenului de stingere a obligației fiscale
Contribuabilii care admit restanțe la Bugetul public național pot solicita modificarea termenului de stingere a obligației fiscale pentru o perioadă de până la 12 luni consecutive. În acest caz este calculată majorarea de întârziere aferentă, precum și sunt aplicate măsurile de asigurare a stingerii obligației fiscale sub formă de gaj/fidejusiune. Excepție sunt contribuabilii care admit restanțe la Bugetul asigurărilor sociale de stat.
Potrivit Codului fiscal, eșalonarea stingerii obligației fiscale se acordă de către SFS în următoarele cazuri:
calamități naturale și tehnogene;
distrugerea accidentală a clădirilor de producție;
împrejurare imprevizibilă și de neînlăturat, care împiedică în mod efectiv capacitatea de producție pe o perioadă lungă de timp și executarea obligației contractuale a contribuabilului;
datorii ale autorităților sau instituțiilor publice față de contribuabil, doar în limitele sumelor datorate, precum și impozitelor și taxelor aferente acestora;
alte circumstanțe, stabilite de Ministerul Finanțelor, ce îndreptățesc contribuabilul de a beneficia de modificarea termenului de stingere a obligației fiscale.
Pentru cazurile prevăzute la lit.e), contribuabilul poate beneficia de modificarea termenului de stingere a obligației fiscale, în cazul lipsei temporare a disponibilităților bănești și în situația în care nu se află în procedură de insolvabilitate/ dizolvare.
Cererea și documentele aferente cazului pentru care se solicită eșalonarea sunt prevăzute în Ordinul IFPS nr. 1030/2016.
De asemenea, prin Legea nr. 78/2024, a fost stabilită susținerea agricultorilor prin facilitarea accesului la credite garantate de stat.
Potrivit art. 5 al Legii menționate supra, Serviciul Fiscal de Stat este în drept să încheie cu persoanele care beneficiază de credite în temeiul acestei legi, acorduri/contracte de modificare a termenului de stingere a obligației fiscale, pe un termen de până la 12 luni, fără aplicarea măsurilor de asigurare. Acordurile/contractele de modificare a termenului de stingere a obligației fiscale se întocmesc conform modelelor stabilite de către Ministerul Finanțelor.
În cazul în care entitatea înregistrează restanță, inclusiv la Bugetul asigurărilor sociale de stat, amânarea şi eşalonarea stingerii obligaţiei fiscale se efectuează în baza acordului încheiat între Casa Națională de Asigurări Sociale şi plătitor.
Informații detaliate pot fi obținute la telefonul: 022-82-30-65, iar cererile de modificare a termenului de stingere a obligației fiscale pot fi depuse la adresa de e-mail recuperarecreante@sfs.md.