Maia Sandu: Pentru a schimba un sistem, e nevoie de participarea și implicarea celor mai buni și dedicați profesioniști

Maia Sandu: Pentru a schimba un sistem, e nevoie de participarea și implicarea celor mai buni și dedicați profesioniști

Implementarea Codului educației este elementul principal pe agenda Ministerului Educației pentru anul 2015. Pentru a pune în aplicare mai multe prevederi ale codului, în lunile următoare echipa ministerului urmează să elaboreze peste 30 de regulamente și alte acte normative. O declarație în acest sens a făcut astăzi ministrul Educației, Maia Sandu, în cadrul unei conferințe de presă în care au fost trasate prioritățile echipei ministerului pentru actualul mandat.

Maia Sandu a reiterat determinarea echipei ministerului de a continua măsurile de reformă orientate spre construirea unui sistem educațional accesibil, relevant și de calitate. „Vom continua să întreprindem măsuri îndrăznețe așa cum am făcut-o în ultimii doi ani și jumătate”, a menționat ministrul.

Una dintre prioritățile de bază pentru următoarele luni ține de finalizarea cadrului instituțional care va asigura implementarea Codului educației. „Pentru ca fiecare școală să devină o școală bună e nevoie de instituții care să supravegheze, să evalueze și să ajute instituțiile de învățămînt”, a mai spus Maia Sandu.

În context, Ministerul Educației își propune să asigure funcționalitatea a trei instituții de bază: Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățămîntul Profesional (ANACIP), Inspectoratul Școlar Național și Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare.

Pînă în prezent, a fost elaborat proiectul regulamentului de funcționare a ANACIP, documentul fiind transmis pentru aprobare Guvernului. Totodată, în cel mai scurt timp, va fi anunțat concursul pentru selectarea echipei de management a Inspectoratului Școlar Național, funcționarea căruia a fost autorizată de către Guvern în toamna anului 2014. Reamintim că IȘN va avea funcția de evaluare a procesului educațional în instituțiile de învățămînt general.

O altă prioritate a ministerului pentru perioada imediat următoare ține de îmbunătățirea calității resursei umane din educație. Potrivit ministrului, pe viitor, profesorii ar putea fi remunerați în bază de performanță. În acest scop, Ministerul Educației a inițiat elaborarea unui nou sistem de salarizare.

Totodată, ministrul a menționat că la 23 martie curent intră în vigoare prevederea Codului educației prin care încetează contractele de muncă cu toți managerii care nu au fost selectați prin concurs și au împlinit 5 ani de la data numirii în funcție în momentul intrării în vigoare a Codului. Vor fi lansate 30 de concursuri de angajare pentru școlile profesionale, 2 – pentru colegii, aproximativ 100 – pentru licee și peste 1000 pentru gimnazii, școli primare și grădinițe.

„Pentru a schimba un sistem, e nevoie de participarea și implicarea celor mai buni și dedicați profesioniști. În acest sens, facem un apel la toți cei interesați să participe la concursurile pentru directori. Ne dorim oameni integri și buni manageri în fiecare instituție de învățămînt și contăm pe interesul sporit pentru aceste funcții”, a subliniat ministrul.

În altă ordine de idei, în vederea creșterii relevanței și aplicabilității studiilor, ministerul și-a propus modernizarea curricula. În perioada următoare va fi prezentat pentru dezbateri publice Cadrul de Referință pentru Curriculumul Național, document-cadru care va ghida acest proces. Ulterior, va fi inițiată revizuirea curriculumului la toate disciplinele și pentru toate clasele.

Mihaela Rotari

Share