Lider de partid: Referendumul pentru aderarea la UE nu poate fi nici politic, nici conceptual, nici logic, atunci când statul aspirant este abia la începutul procesului de negocieri
Conferința de ieri a șefei statului sugerează un singur lucru – corabia referendumului a ieșit din portul gândirii oficiale și se pare că va fi ”constituțional”. Declarația a fost făcută de Igor Munteanu, președintele Coaliției pentru Unitate și Bunăstare (CUB), informează OFICIAL.
Potrivit spuselor sale, “deși încă nu există un text de lege înregistrat de Parlament, iar Curtea Constituțională abia urmează să decidă asupra pragului de validare și întrebarea pusă la vot, se va evita să se recunoască defectele ideii și se va plusa miza. Cu riscul unei bătălii pierdute. E bine să fie consens, dar dacă nu-i e bine ce avem”.
Liderul CUB a spus că partidele politice consultate de Președinta RM au recomandat aproape unanim (excepție fiind PAS) organizarea lui a) după încheierea negocierilor de aderare la UE, b) separat de alte alegeri, c) în condiții mai prielnice (RM este confruntată de război hibrid)!
“Reticența partidelor politice nu trebuie să fie înțelească sub optica dușmănoasă a ”războiului hibrid”, care în curând va explica și de cresc ori nu puii de baltă, ci prin niște riscuri reale, pe care actuala guvernare exaltată, nu vrea să le vadă ori să le recunoască”, a subliniat el.
De asemenea, Igor Munteanu a mai spus că autoritățile au susținut că Republicii Moldova nu i se va cere un al 2 referendum (după încheierea negocierilor), deși Ambasadorul Delegației UE a afirmat exact opusul. Șefa statului a susținut că, dacă rezultatele referendumului vor fi incluse în Constituție, asta va fi suficient pentru a nu mai repeta aprobarea prin referendum a viitoarelor obligații politice la încheierea negocierii celor 31 de capitale de alinicere completă la aquis-ul și tratatele UE, să zicem în 2030. Se schimbă tratatele de bază ale UE de dragul RM? Ba bine că nu.
“Un document recent al Comisiei, care stabilește liniile directoare pentru negocierile privind aderarea Ucrainei și RM la UE, căruia i se mai spune ”cadrul de negocieri” ca mandat al Comisiei Europene, pune la temelia negocierilor statul de drept, ”Fundamentals”, care se negociază primul și care se încheie ultimul și de care depinde, în cele din urmă, dacă RM va ajunge ori nu parte din UE.
Acest capital monitorizat printr-o procedură specială ține de independența justiției și lupta contra corupției, drepturile fumdanetale (minoritățile, instituțiile democratice, organizarea separației puterilor și reformele de bază ale administrației publice (capacitatea administrativă). În cazul unor încălcări grave și persistente a valorilor pe care se întemeiază UE, candidatul zboară din procesul de negocieri cu viteza sunetului și nu ajută nicio obligație internă introdusă în Constituția statelor aspirante. Nu mai amintesc aici despre faptul că autoritățile europene (Comisia) pot sancționa statul cu datorii ne-onorate prin a) întârzierea negocierilor, b) retragerea recomandării de a închide un anumit capitol în cazul unor stagnări sau regresii grave sau pe termen lung în implementarea reformelor statului de drept, sau c) într-o situație în care progresul din Fundamentals este nemulțumitor, sau privarea de susținere atunci când guvernele ”nu livrează””, a mai notat fostul deputat.
Deci – a concluzionat Igor Munteanu- “referendumul pentru aderarea la UE nu poate fi nici politic, nici conceptual, nici logic, atunci când statul aspirant (RM) este abia la începuturile procesului de negocieri, care, din cauza alegerile europarlamentare, ar putea nici să nu primească un mandat, ci numai după încheierea negocierilor. Asta-i logica extinderii”.