Igor Munteanu, după audieri: La momentul privatizării s-a declarat că „AirMoldova” este în prag de faliment
După audierile făcute astăzi de Comisia de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019) pe subiectul privatizării „AirMoldova”, Președintele Comisiei, Igor Munteanu, a făcut declarații de presă, unde a expus principalele concluzii în urma declarațiilor celor invitați, transmite OFICIAL.
Potrivit lui Igor Munteanu, există necesitatea unui audit asupra îndeplinirii obligațiilor legate de contractul de privatizare a ÎS „AirMoldova”.
„Conform contractului de privatizare, compania care a cumpărat această proprietate are obligația ca timp de 3 ani să se afle sub regim de monitorizare a vânzătorului. În această perioadă compania nu poate să gajeze sau să înstrăineze ceva fără acordul R. Moldova. La momentul privatizării s-a declarat că „AirMoldova” este în prag de faliment. Decizia de înstrăinare trebuia să salveze operatorul și să-i dea un nou suflu. Până la privatizarea „AirMoldova” avea datorii de 1,3 miliarde de lei. Datoriile au fost înregistrate pe fundalul creșterii numărului de pasageri, iar cifra de afaceri pentru compania care a fost privatizată era de 3 miliarde de lei. Compania nu a fost pregătită de privatizare. Nu e clar cum a fost aplicat planul de restructurare făcut în 2017. Din audieri am înțeles că ajutorul de stat oferit nici nu a fost returnat. Perioada de colectare a ofertelor a companiilor interesate a fost doar de 39 de zile, pe când trebuia să fie 9 luni. Pentru traducerea documentului trebuia mai multe timp.
Atunci când se face privatizarea unei agenții de transport aerian, statele internaționale anunță în ziare internaționale despre oferte. Cumpărătorul efectiv a fost cunoscut din timp. Unica ofertă prezentată era a unei companii naționale proaspăt formată cu un capital de 500 mii lei și care își asuma obligația de a restitui acei 1,3 miliarde de lei.
La un an de privatizare situația „AirMoldova” nu s-a îmbunătățit. Conform agendei contabilei suma datoriilor nu a suferit nici o schimbare și nici nu a fost atras vreun venit.
Agenția Proprietății Publice și Ministerul Economiei și Infrastructurii trebuiau să supravegheze acest contract, ceea ce nu au îndeplinit. Retragerea Blue Air este posibilă în orice moment și acest fapt distorsionează scopul inițial și poate să deconspire intenția reală a acestei privatizări”, a spus Igor Munteanu.
Comisia va întocmi un Raport pe baza acestui subiect în următoarele 15 zile.
Cristina Parfeni