Expert: În Chișinău, potențialul practicii de gestionare a traficului în regim real este foarte puțin valorificat
Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a desfășurat, astăzi, cea de-a 10-ea audiere publică pentru Chișinău pe subiectul reformei administrației publice din mun. Chișinău și anume subiectul dezvoltării mobilității urbane sustenabile în Capitală, transmite OFICIAL.
Politica publică, elaborată și prezentată de Victor Chironda, propune să examineze situația mobilității în mun. Chișinău prin identificarea și sintetizarea problemelor în domenii specifice, cum ar fi: planificarea mobilității urbane, managementul traficului, capacitatea de constrângere a respectării regimului de parcare, cercetarea și analiza sistematică a indicatorilor de mobilitate.
Potrivit expertului, pe parcursul ultimilor 25 de ani, orașul și municipiul Chișinău se dezvoltă, de facto, urmărind din inerție niște principii de planificare urbană depășite, în baza unei documentații urbanistice incomplete și în lipsa unei viziuni de dezvoltare și a unor documente de dezvoltare strategică și durabilă. În rezultat, dezvoltarea urbei și, respectiv, a mobilității urbane, este una haotică, ghidată de interesul financiar privat, slab reglementată și totalmente neplanificată.
Analiza situației în acest domeniu arată că, în Chișinău potențialul practicii de gestionare a traficului în regim real este foarte puțin valorificat. Din 181 de obiecte de semafoare instalate în oraș, doar 115 sunt semafoare dirijate, dintre care 73 de obiecte dirijate prin semnal radio, 20 obiecte prin linie de legătură fizică și doar 22 obiecte dirijate prin semnal GSM (semafoare inteligente) și sunt conectate la un sistem de gestionare a obiectivelor de semafor.
Conform recomandărilor europene, un plan de mobilitate urbană durabilă urmăreşte să creeze un sistem de transport urban care să aibă următoarele obiective:
Să asigure că tuturor cetăţenilor li se oferă opţiuni de transport care permit accesul la destinaţii şi servicii esenţiale;
Să îmbunătăţească siguranţa şi securitatea deplasării în oraș;
Să reducă poluarea sonoră şi a aerului, emisiile de gaze de seră şi consumul de energie;
Să îmbunătăţească eficienţa şi rentabilitatea transportului de pasageri şi mărfuri;
Să contribuie la creşterea atractivităţii şi calităţii mediului urban şi a designului urban în beneficiul cetăţenilor, economiei şi societăţii în general.
Astfel, expertul recomandă:
Completarea Legii privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului cu includerea expres în lege a normelor ce reglementează procesul de elaborare/aprobarea a PMUD în calitate de document complementar PUG.
Completarea Legii privind administrația publică locală și a Codul Contravențional al RM cu prevederi privind înzestrarea autorităților locale cu atribuții de constatare a încălcărilor legate regimul de parcare, infrastructura de transport public și reglementările de construcție și amenajare urbană.
Modificarea Regulamentului și Organigramei Direcției Transport Public și Căi de Comunicație a CMC prin oferirea atribuțiilor de gestionare și control al traficului urban și organizarea transportului public municipal în calitate de serviciu public de gospodărie comunală, cu tot lanțul de responsabilități care le revin.
În cadrul proiectului vor fi organizate 12 audieri publice în cele 3 sectoare: servicii publice, transport public și reforma administrației din mun. Chișinău.
Politica publică o puteți accesa aici.
Cristina Pendea