Dmitri Torner, despre reformele de care Republica Moldova are neapărată nevoie
Dmitri Torner, lider al Partidului „NOI – Noua Opțiune Istorică”, spune că, pentru a se dezvolta, Republica Moldova are nevoie de reforme profunde în majoritatea domeniilor de activitate de bază.
„Se pare că noul Guvern conştientizează acest lucru şi este decis să acţioneze în direcţia respectivă. Cel puţin, aceasta reiese din unele declaraţii ce se fac. În rândurile de mai jos mă voi referi la cele mai importante reforme, care sunt de maximă necesitate”, a menționat el într-o postare pe Facebook.
Politicianul a enumerat următoarele reforme:
„Reforma justiţiei
În primul rând – reforma justiţiei. În anii de independenţă, Republica Moldova a făcut mai multe tentative de a reforma justiţia, însă, din păcate, nici una dintre acestea nu a generat eficienţa necesară. Actuala guvernare tot a întreprins acţiuni în acest sens în ultimii ani, dar reforma justiţiei este departe de a fi considerată încheiată. După cum recunosc autorităţile, procesul decurge destul de anevoios, dar există motive pentru a face şi unele pronosticuri optimiste. Aşa sau altfel, dar procesul trebuie continuat, căci fără o justiţie reformată nu se va putea de vorbit în termeni reali de dezvoltarea Republicii Moldova.
Reforma procuraturii
Republica Moldova şi până acum se află în procedura de monitorizare a Consiliului Europei (deja de 30 de ani), deoarece aşa şi nu a îndeplinit angajamentul de a reforma sistemul procuraturii. Unica încercare serioasă în acest sens s-a întreprins în anul 2000, în cadrul modificării Constituţiei. Însă, în ultimul moment, prevederile referitoare la procuratură au fost retrase din noul text al Constituţiei. Şi dacă până acum lucrurile au mers cum au mers, pe măsură ce se va apropia momentul aderării la Uniunea Europeană, problema reformării procuraturii va deveni tot mai acută. Mai devreme sau mai târziu, aceasta oricum va trebui făcută. Iar timp rămâne tot mai puţin.
Reforma sistemului de pensii
Situaţia legată de sistemul de pensii este una destul de complicată, chiar dacă despre acest lucru nu se prea vorbeşte. Presiunea pe sistem creşte de la o zi la alta şi ea se explică atât prin criza demografică cu care se confruntă Republica Moldova, cât şi prin inechităţile admise de-a lungul anilor şi care acum îşi fac simţit efectul. O tentativă de a reforma cât de cât acest sistem a fost făcută în 2016-2017 şi unele efecte pozitive atunci s-au resimţit. Însă, pentru a scoate sistemul de sub presiune şi a-l transforma în unul eficient e nevoie de o reformă mult mai profundă. În caz contrar, acesta riscă să intre în faliment.
Reforma administrativ-teritorială
Despre o nouă reformă administrativ-teritorială se vorbeşte destul de intens în ultima perioadă. Se spune că, cel mai probabil, aceasta va fi implementată în anul 2026, ca deja alegerile locale generale din 2027 să se desfăşoare în condiţii noi. Eu personal şi echipa din care fac parte am fost primii care am vorbit public despre necesitatea acestei reforme. Rămânem pe aceleaşi poziţii şi sperăm că noul Guvern nu va bate în retragere, iar această reformă cu adevărat importantă pentru Republica Moldova, în sfârşit, va fi implementată.
Reforma administraţiei publice locale
Dacă se va implementa reforma administrativ-teritorială, atunci o nouă reformă a administraţiei publice locale va fi pur şi simplu inevitabilă. Aceste două reforme se implementează doar împreună, cea de-a doua fiind o derivată directă din prima. În Republica Moldova o tentativă în acest sens s-a făcut în anul 1999, dar, ulterior, la aceste două reforme s-a renunţat. Să sperăm că de data aceasta lucrurile vor sta altfel.
Reforma administraţiei publice centrale
În 2016, inclusiv sub presiunea partenerilor de dezvoltare, Republica Moldova a efectuat o reformă parţială a administraţiei publice centrale. Spun parţială pentru că, în opinia mea, aceasta ar fi trebuit să fie mult mai profundă şi mai radicală. Deoarece a fost una de suprafaţă, în anii următori efectul ei s-a şters şi acum nu se resimte deloc. Mai mult ca atât, în prezent necesitatea unei reforme autentice a administraţiei publice centrale se resimte mai mult ca oricând. Să sperăm că şi în această direcţie se va acţiona cu promptitudine şi cu consecvenţă.
Reforma sistemului de apărare
Sistemul de apărare al Republicii Moldova niciodată nu a fost unul puternic, performant. Dar evenimentele din ultimii ani au scos şi mai mult în evidenţă vulnerabilităţile acestuia. Personal, sunt adeptul neutralităţii RM şi pledez pentru recunoaşterea acesteia la nivel internaţional. Consider că neutralitatea este cel mai eficient mecanism la care poate apela Republica Moldova din punct de vedere al apărării. Dar, dacă avem ceea ce avem, atunci armata şi sistemul naţional de apărare trebuie modernizate astfel încât să facă faţă provocărilor timpului.
Reforma cadrului de reglementare a activităţii de întreprinzător
În repetate rânduri, eu am abordat problema necesităţii reformării cadrului de reglementare a activităţii de întreprinzător. De la precedenta reformă de acest fel au trecut circa două decenii şi multe lucruri s-au schimbat. Astăzi, fără simplificarea procedurilor şi fără eliminarea barierelor ce împiedică dezvoltarea activităţii de întreprinzător nu putem vorbi despre dezvoltarea economiei. Sper că noul Guvern va acţiona cu promptitudine în această direcţie, iar rezultatul va fi unul benefic pentru economia naţională”.
Dmitri Torner a remarcat că, sunt necesare şi alte reforme, dar acestea „sunt prioritare şi ar fi bine dacă noul Guvern le va trata cu maximă atenţie. Pentru că de ele depinde decisiv dezvoltarea Republicii Moldova în continuare”.










