Discuții la Parlament despre studiul global privind corelația dintre instituționalizare și calitatea educației copiilor cu cerințe educaționale speciale
La Parlament a avut loc, astăzi, prezentarea rezultatelor studiului tematic global cu genericul „Curbele de învățare: corelația dintre instituționalizare și calitatea educației copiilor”, realizat de Fundația britanică Lumos. Evenimentul s-a desfășurat pe platforma Comisie parlamentare protecție socială, sănătate și familie și a întrunit deputați, reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării, ai Ministerului Sănătății, ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale, ai mediului academic, ai societății civile, experți etc.
În debut, deputatul Dan Perciun, președintele Comisiei protecție socială, sănătate și familie, a menționat că evenimentul de astăzi constituie o bună ocazie de a reconfirma că reforma dezinstituționalizării copiilor cu cerințe educaționale speciale a fost o decizie corectă atât din perspectiva drepturilor copilului, cât și din perspectiva performanței școlare a acestora. „Astăzi vom avea ocazia să înțelegem mai bine care a fost impactul dezinstituționalizării asupra performanței școlare a copiilor și să reconfirmăm necesitatea încadrării copiilor cu nevoie speciale în familie și în comunitate”, a menționat președintele Comisiei, Dan Perciun.
Studiul realizat de Fundația Lumos prezintă efectele și conexiunile dintre îngrijirea copiilor cu cerințe educaționale speciale în instituții rezidențiale și calitatea educației copiilor instituționalizați. Unul dintre obiectivele urmărite în cadrul acestei cercetări, care a vizat țara noastră, se referă la modul în care reforma sistemului rezidențial de îngrijire a copilului a interferat cu dezvoltarea educației incluzive. Un alt obiectiv s-a referit la măsura în care strategiile, programele, precum și bunele practici de educație incluzivă și dezinstituționalizare au contribuit la gestionarea fluxului de copii refugiați din Ucraina.
Participanții la eveniment au adus în discuții și progresele înregistrate de țara noastră în procesul de reformare a sistemului rezidențial de îngrijire a copiilor și dezvoltare a serviciilor sociale comunitare menite să ofere sprijinul necesar celor dezinstituționalizați, inclusiv persoanelor cu dizabilități, precum și familiilor acestora. Astfel a fost constatată diminuarea numărului de copii plasați în instituțiile rezidențiale și o creștere a numărului de copii cu cerințe educaționale speciale încadrați în instituțiile de învățământ general.
Printre recomandările expuse în cadrul studiului se regăsește necesitatea de a continua procesul de reformare a instituțiilor rezidențiale rămase încă active, revizuirea formulei de finanțare per copil în instituțiile de învățământ general, asigurarea dezvoltării serviciilor integrate de asistență a copiilor în școlile generale, elaborarea și punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare a educației incluzive timpurii etc.
Cercetarea tematică globală cu genericul „Curbele de învățare”: corelația dintre instituționalizare și calitatea educației copiilor” a fost realizată de Fundația britanică de caritate Lumos, pe parcursul anilor 2021-2022. Lumos este o organizaţie neguvernamentală internaţională, care implementează proiecte privind protecţia drepturilor copilului.