Deputatul Vartanean a înregistrat două proiecte de legi: „În ultimii ani se observă o tendință clară de delegare de atribuții către autoritățile publice locale din partea autorităților centrale”

Deputatul Vartanean a înregistrat două proiecte de legi: „În ultimii ani se observă o tendință clară de delegare de atribuții către autoritățile publice locale din partea autorităților centrale”

Deputatul Gaik Vartanean a înregistrat două proiecte de legi care vizează atât locuitorii Chișinăului, cât și cetățenii din întreaga țară, informează OFICIAL.

Primul proiect de lege presupune alocarea de resurse financiare pentru întreaga țară pentru două servicii esențiale: grupuri „after-school” în fiecare școală din țară și asistenți personali în fiecare oraș și localitate din țară.

„Aceste programe trebuie să fie susținute de către stat, pe întreg teritoriul țării, nu doar la Chișinău.

Poziția partidului MAN este clară și distinctă – fiecare cetățean al Republicii Moldova, fiecare familie trebuie să aibă posibilitatea de a-și trimite copilul la o grupă de zi extinsă, indiferent unde locuiește – la Drochia, la Bălți, la Chișinău, la Dondușeni, la Cahul sau la Orhei. În orice localitate. De asemenea, asistenții personali sunt necesari în fiecare oraș și localitate din țară. De aceea, aceste două servicii trebuie să fie acoperite din bugetul de stat pe întreg teritoriul țării.

Mai mult decât atât, unul dintre ele a fost finanțat din bugetul de stat, PAS însă, a reformat recent sistemul de asistență socială, partidul de guvernământ a închis practic fondul de susținere a populației din care era finanțat sistemul de protecție socială a asistenților personali. Astfel, astăzi, autoritățile centrale au privat Chișinăul de acest serviciu”, spune deputatul.

Cel de-al doilea proiect de lege se referă la aspectul diferențierii finanțării bugetului de stat și a bugetului municipiului Chișinău.

„În prezent, din cele 23 de miliarde de lei pe care Chișinăul le transferă autorităților centrale, doar 13% (2,8 miliarde) se întorc la Chișinău, plus transferurile cu destinație specială.

Situația actuală este discriminatorie pentru chișinăuieni din contribuțiile cărora se formează cea mai mare parte a bugetului de stat, iar în bugetul local nu rămâne nimic.

În ultimii ani se observă o tendință clară de delegare de atribuții către autoritățile publice locale din partea autorităților centrale, fără a le oferi acoperire financiară. Prin Legea nr.267/2013, autoritățile centrale ale Republicii Moldova au intervenit flagrant în autonomia locală, diminuând financiar bugetele locale și făcând posibil distribuirea politizată a resurselor financiare. În același timp competențele APL nu numai că au rămas aceleași, dar au mai fost adăugate și altele suplimentar.

Aceste „reforme” nereușite și abuzive au fost promovate și susținute de către guvernările oligarhice.

Scopul acestor proiecte este de a anula aceste abuzuri prin revenirea la respectarea principiului autonomiei locale, consacrat în art. 109 din Constituția Republicii Moldova.

Esența modificărilor din acest proiect de lege, dar și multe alte direcții, obiective și acțiuni care urmează a fi întreprinse sunt prevăzute în mai multe politici de descentralizare naționale, în Acordul de Asociere la UE, Agenda de asociere și planul de acțiuni privind implementarea Acordului de asociere, în recomandările Adunării Parlamentare și Congresului Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei”, a spus deputatul.

Share