Declarație: Constituția nu este un impediment pentru renunțarea la termenul sovietic de „raion” și acceptarea unui nou termen mai potrivit

Declarație: Constituția nu este un impediment pentru renunțarea la termenul sovietic de „raion” și acceptarea unui nou termen mai potrivit

Fostul Președinte al Curții Constituționale, Alexandru Tănase, spune că nu se poate de renunțat la termenul „raion” fără a fi făcută o schimbare în Constituție, informează OFICIAL.

Alexandru Tănase s-a referit la anunțul Guvernului precum că ar veni cu un nou concept al reformei administrației publice. El spune că Președintele țării are dreptate când spune că termenul „raion” este scris în Constituția țării.

„Ieri s-a anunțat că, Guvernul ar putea veni curând cu un concept al reformei administrației publice. Dacă pană acum se vorbea de reforma administrației publice locale, din declarațiile șefului statului, termenul de „local” a dispărut cumva. Deocamdată nu este clar dacă este vorba de o simplă scăpare, sau de o reconceptualizare a reformei.

Președinta Maia Sandu susține că nu se pune in discuție renunțarea la raioane, „pentru că nu se poate renunța la raion pentru că e în Constituție prevăzută această structură”.

Dintr-un anumit punct de vedere trebuie să-i dăm dreptate Președintelui. Articolul 110 (1) din Constituție (Organizarea administrativ-teritorială) prevede că „teritoriul Republicii Moldova este organizat, sub aspect administrativ, în sate, orașe, raioane […]”. Astfel, organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova se efectuează pe două niveluri: satele (comunele) și orașele (municipiile) constituie nivelul întâi, raioanele constituie nivelul al doilea.

Prin urmare, analizând termenul de „raion” prin prisma prevederilor constituționale, (!) ca pe un element structural al organizării administrative a statului, într-adevăr la acest element nu se poate renunța fără o intervenție in Constituție. Dar, asta nu înseamnă ca numărul unităților de nivelul al doilea, nu poate fi redus de la 32 la 10 (spre exemplu)”, spune juristul.

El afirmă că alt aspect al termenului este dimensiunea ligvistico-terminologică, care este de fapt dimensiunea politică.

„Din această perspectivă, termenul de „raion” este unul generic, care poate fi modificat fără probleme în județ, regiune, sal oricum se va dori. Capitolul VIII din Constituție stabilește modul de formare, organizare si funcționare a administrației publice. Terminologia folosită este doar un instrument in acest sens, care poate fi ajustată la realități ori de cate ori va fi necesar. Așa deci, Constituția nu este un impediment pentru renunțarea la termenul sovietic de „raion” și acceptarea unui nou termen mai potrivit. Același set de argumente poate fi aplicat mutatis mutandis la prevederile art. 113 din Constituție”, spune Tănase.

Totodată, el spune că, Constituția nu trebuie să fie văzută ca un impediment pentru reformarea și modernizarea statului.

„In cele trei decenii de independența mereu s-a invocat ca principal argument in favoarea imposibilității renunțării la arhitectura sovietică a administrației publice locale, prevederile art. 110 si 113 din Constituție. De fapt este un fals. Constituția nu este un pact sinucigaș, prin urmare, ea nu este și nici trebuie văzută ca un impediment pentru reformarea și modernizarea statului. Oricum nu ai interpreta Constituția, nu poate fi dedusă o obligație de a nu lichida/comasa acele unități raioane care au o populație mai mică decât un cartier din Chișinău, dar care „hrănesc” o administrație numeroasă și greoaie (inutilă de altfel) ca pe vreme sovietică”, mai spune juristul.

Share