De ce, totuși, corupția persistă? Un ex-deputat clarifică!

De ce, totuși, corupția persistă? Un ex-deputat clarifică!

„De ce, totuși, corupția persistă?! Problema luptei împotriva corupției este unul dintre cele 5 domenii ale reformei interne, prevăzută prin art. 4 al Acordului de Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană. În acest context, Strategia Națională de Integritate și Anticorupție (SNIA) pentru anii 2017-2020, aprobată în martie 2017, constituie principalul document de politici privind lupta împotriva corupției. Despre starea de lucruri la acest compartiment putem judeca după faptul că la 3 ani de la aprobarea acesteia Parlamentul așa și n-a audiat nici un raport anual privind progresele înregistrate”, susține fostul deputat în Parlamentul Republicii Moldova, Iurie Țap, informează OFICIAL.

„Recent a fost publicat Raportul CNA privind grupul 2 de monitorizare (Guvernul, APL, sectorul privat) pentru perioada semestrului 1 al anului 2019 (?!), conform căruia au fost implementate aproape 50 la sută din acțiunile planificate. Să lăsăm aprecierea dată pe seama autorilor… Doar voi preciza: audierea în luna mai a anului 2018 a raportului privind progresele înregistrate pentru perioada martie 2017 – martie 2018, în grupul 1 de monitorizare (Parlamentul, CEC, partidele politice), la care am luat parte, a demonstrat realizarea a ceva mai mult de 35 la sută din acțiunile prevăzute. În acelaș timp, n-am văzut nici un raport privind grupul 3 de monitorizre (justiția și autoritățile anticorupție,altele). De altfel, nerealizate rămân, în principiu, cele mai importante poziții! Un exemplu ar fi acțiunea 8 de la ,,Pilonul 4. Comisia Electorală Centrală și partidele politice” care prevede ,,Revizuirea legislației în vederea stabilirii răspunderii proporționale și echitabile pentru încălcarea regulilor de finanțare a partidelor politice și campaniilor electorale.” Conform indicatorilor de performanță, în trimestrul 3 anul 2017 trebuia elaborat proiectul, iar în primul trimestru 2018 urma să fie adoptată legea, ceea ce așa și n-a fost făcut … Chiar dacă la al treilea an de implementare raportul apreciază ,,Parțial realizat”, realitatea este alta, or, finansarea indirectă/ascunsă a unor partide politice a cerscut semnificativ, în esență, fiind vorba despre coruperea alegătorilor, vicierea alegerilor și în final este viciată puterea politică, respectiv este afectată suveranitatea națională…”, adaugă Țap.

„Un exemplu relevant este și prevederea 5 al Pilonului 3 ,,Justiție și autoritățile anticorpție” care prevedea ,,Instituirea instanțelor/completelor de judecată specializate pentru examinarea dosarelor pentru acte de corupție și conexe corupției” și care până în prezent a rămas nerealizată!? În acest sens, eficiența luptei cu corupția este redusă la zero … Dacă e să generalizăm, trebuie să recunoaștem că lupta cu corupția este una declarată, de fapt, profanată și acest lucru poate fi ușor demonstrat prin neglijarea implementării SNIA de către autoritățile responsabile ale statului, în special vom evidenția responsabilitatea Parlamentului care a aprobat această strategie și este obligat să asigurea realizarea ei, dar și din perspectiva autorității reprezentative supreme a poporului (astăzi este despre PSRM/PD). În egală măsură este vorba despre iresponsabilitatea Guvernului, pretins tehnocrat, or, Guvernul este autoritatea care a semnat Memorandumul de Întelegere RM-UE din 23.11.2017 și care prevedea implementarea SNIA și raportul anual privind progresele înregistrate aprobat de Parlament(Acțiunea 23). Din perspectiva funcției de Președinte al Republicii Moldova, deținătorul acesteia, Igor Dodon, la fel, era obligat să intervină. Constituția prevede participarea Președintelui la lucrările Parlamentului, dar și posibilitatea de a-i adresa acestuia mesaje cu privire la principalele probleme ale națiunii. Sau, poate, lupta cu corupția nu este una așa?!”, comunică fostul parlamentar.

„Este cazul sa-și pună cenușă pe cap Partidul Democrat și liderul acestuia, or, PD a promovat SNIA în martie 2017 …
A propos, în cadrul discuțiilor am atenționat asupra caracterului confuz al mecanismului de realizare, ceea ce poate compromite implementarea SNIA, dar și am propus soluții, doar că… De altfel, pe parcursul anului 2018 au fost respinse mai multe propuneri pe care le-am făcut privind audierea raportului în plenul Parlamentului … Regretabil, dar și opoziției parlamentare de dreapta îi scapă acest lucru. Or, SNIA este un document de politici cu abordare sistemică și lupta cu corupția poate fi câștigată doar abordând-o sistemic… Este bine să știm …”, a conchis Iurie Țap.

Doina Secrieru

Share